Har läst flera trådar om ämnet men inte riktigt fått de svar jag behöver.

Jag har en gräsmatta som i stort sett mår bra. Dock finns det ett område på framsidan om ca 2x3 meter som nästan alltid är blött, det står inte vatten där men man sjunker ner ca 0,5 cm och det är inte så mycket gräs där utan mest andra konstig växter. Jag har markerat på bilden men det syns dåligt, området ligger mellan syrenhäcken och trädet.

Sen har jag ett område på baksidan om ca 1x2 meter som också alltid är lite sankt, samma sak som på framsidan.

Har läst om dränering av gräsmattan men har inte möjlighet att koppla på rören på mitt nuvarande dagvattensystem, jag har inte heller möjlighet att leda ut vattnet i ett dike.

Min tanke var att gräva ett dike intill syrenhäcken på framsidan samt mot sluttningen på baksidan. Ca 80 cm djupt och, 20 cm brett och 2 meter långt. Sedan lägga en geotextil i diket och lägga i sten ca 60 cm vika över duken så stenen täcks och sedan lägga tillbaka grästuvorna ovanpå. Jag tänker att det skulle fungera som en liten "stenkista" och lagra vattnet och se till att de försvinner ner i marken och inte stannar uppe vid gräsmattans yta. Är detta en bra idé eller är det meningslöst om man inte leder bort vattnet med rör? Jag täntke alltså inte lägga några rör i diket. Min andra fråga är vad för sten man ska lägga i diket, går det bra med den väggen jag precis rivit i källaren som är både stenar om 10x10 cm och smågrus (se bilden på de 10 IKEA-säckarna), eller ska det vara någon speciell storlek på stenen/gruset i diket?

Vore kanon om någon hade någon idé kring detta, tack!
 
  • gräsmatta bak copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gräsmatta fram copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Du ska inte koppla ihop dagvatten och dränering i samma rör. Det brukar innebära att det förr eller senare blir stopp.

Ett sätt att dränera gräsmattan om det är ett mindre område är att med jordborr borra ett/flera hål och fylla med grus eller leca-kulor, sedan lägga fiberduk på det och sedan jord/gräsmatta.

Mvh Håkan
 
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag grävde ett ca 60 meter långt dike en spade djupt en en spade brett. Fyllde med geotextil och grus oh ledde till 2 stenkistor (en halvvägs och en på slutet) om ca 1 kubikmeter styck fyllda med sten. I dikets botten la jag dräneringsrör. Lösningen har fungerat utmärkt och jag märker att gräsmattan är betydligt torrare nu vilket gör att marken inte är sank utan en gräsmatta igen samt mindre vattentryck mot husets källare.
 
  • Gilla
e rik ast och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.