Hej,

Har problem att få jämn temperatur i huset. Vån2 får ca 25-28gr när vån1 (VR, kök) 17-18gr. Har försökt felsöka själv med lite framgång men svårt när det inte finns ritningar till huset hur slingorna går.
Jag har bott i huset 6 mån. Förra ägaren va mest uppe i ett av sovrummen.

Enbostads-kedjehus byggt -79. Totalt 115 km2. Höjd 2,40 i alla rum.

Frånluftsvärmepump Nibe fighter 310p installerad 2005. Testat olika kurvor. Olika inst på cp.

1-rörsystem. Antal slingor? Har letat efter någonstans att justera slingorna men utan framgång.

Samtliga radiatorer utbytta 2012. Nya packboxar i samtliga radiatorventiler nov2022. Samtliga termostater fullt öppna.


Fråga 1: hur borde slingorna gå och vara fördelade i huset (se bild)?

Fråga 2: hur kan jag ta reda på det? Stänger jag termostaterna så kommer ju flödet fortfarande förbi bypassen i 1-rör.

Fråga 3: förslag på hur justera delflödet i radiatorerna Alla var fullt öppna från början. Svårt utan att veta ordningsföljden?


tvättstuga och hall blir varma.

märkt w på radiatorerna DUT 55/45 20gr


hoppas någon kan ge några råd vi fryser här nere och svettas där uppe.
 
  • Planritningar med mått och tekniska specifikationer; bild på värmesystem med rör och brandutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut vid radiatorerna, gällande rör koppel mm?

Vet du hur storleken var på de gamla radiatorerna? Hur var storlek mm i förhållande till rumsstorleken?

Hur är storleken på nuvarande radiatorerna i förhållande till rumsstorleken?

Var det förinställning på de gamla ventilinsatserna?
Är det förinställning på de nya?


Vet du vilken hustillverkare det var som byggde husen/stommarna?
Kolla med bygglovsavdelningen om de kan ha ritningar.

Du kan låna/hyra/köpa en värmekamera och gå längs bla ytterväggarna och leta efter hur rören går.
Ibland kan man behöva stänga av värmen några/flera timmar och sedan köra igång värmen strax innan du kollar med värmekameran.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser det ut vid radiatorerna, gällande rör koppel mm?

Vet du hur storleken var på de gamla radiatorerna? Hur var storlek mm i förhållande till rumsstorleken?

Hur är storleken på nuvarande radiatorerna i förhållande till rumsstorleken?

Var det förinställning på de gamla ventilinsatserna?
Är det förinställning på de nya?


Vet du vilken hustillverkare det var som byggde husen/stommarna?
Kolla med bygglovsavdelningen om de kan ha ritningar.

Du kan låna/hyra/köpa en värmekamera och gå längs bla ytterväggarna och leta efter hur rören går.
Ibland kan man behöva stänga av värmen några/flera timmar och sedan köra igång värmen strax innan du kollar med värmekameran.

Många frågor där
- Det är mma-fea 1-rörskoppel på alla. Samtliga returneringen ör fullt öppna, samtliga termostater fullt öppna. Antar att det är förinställning på ventilerna i kopplet.
- Har ingen aning om hur de gamla radiatorerna såg ut, var justerade eller dimensionerade. Det är 10 år sedan alla byttes ut av förra ägaren. Jag har bott här 6mån.
- uträkning pågår av effektbehov/rum.
- hustillverkare ”Kullenbergs Kullenbergbyggden Malmö AB” Byggt 1979.
- har jagat byggkontoret och VA-syd utan framgång än.


Går det att på något sätt testa sig fram i vilken ordning radiatorerna kommer?
vad är mest troligt, en slinga/våning?
om du fick gissa utifrån bilden, hur tror du slingan/slingorna går?
 
Stänger du av en radd och känner på nästa som kanske är nästa. 1-rörs brukar gå ut i närmast värmekällan och sedan gå runt ytterväggarna tillbaka. Är det två plan, så är det säkert två utgående matningar. Foto på radd-kopplet är bra, så det kan ses vs du har för ev inställning.

Edit försök att reda ut vilken väg som flödet går mellan raddarna, lite pyssel blir det för att hitta rätt.
 
Redigerat:
Med anledning av att det är varmare på övervåningen än markplanet så tippar jag på att bägge slingorna går upp till övervåningen först, man vara en slinga åt vardera hållet, å sen går på nedervåningen.

Om ovanstående gäller så skulle radiatorerna på övervåningen behövas strypas ned en del.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Med anledning av att det är varmare på övervåningen än markplanet så tippar jag på att bägge slingorna går upp till övervåningen först, man vara en slinga åt vardera hållet, å sen går på nedervåningen.

Om ovanstående gäller så skulle radiatorerna på övervåningen behövas strypas ned en del.
 
Okej,
Och med strypa menar du i vilken del av kopplet? Ner vid returventilen eller bakom termostaten?
 
Vid enrörskoppel så är det bara vid överbyglingen det justeras hur mångs procent av inkommande vatten som ska kunna gå in via radiatorn.
 
Förbigång och strypning av flödet till en rad med 1-rörs. Som tumregel så ska det gå ett delflöde över kopplet till nästa radd. Exempel är det 5 raddar så ska den första ha 1/5 del av flödet och nästa 2/5 delar, osv. Se bild, skruven skruvas in i botten och ut till ytterkant, antal varv divideras med antal raddar. Är det 5 varv så ska skruven ut 1 varv på första radden och nästa radd 2 varv osv, den sista radden blir då helt öppen. Det brukar fungera rätt hyffsat och ingen proffinställning. Sen kan tempen justeras med termostaten.
 
  • Teknisk ritning av en rördel med mått och justerskruvsindikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Förbigång och strypning av flödet till en rad med 1-rörs. Som tumregel så ska det gå ett delflöde över kopplet till nästa radd. Exempel är det 5 raddar så ska den första ha 1/5 del av flödet och nästa 2/5 delar, osv. Se bild, skruven skruvas in i botten och ut till ytterkant, antal varv divideras med antal raddar. Är det 5 varv så ska skruven ut 1 varv på första radden och nästa radd 2 varv osv, den sista radden blir då helt öppen. Det brukar fungera rätt hyffsat och ingen proffinställning. Sen kan tempen justeras med termostaten.
bild?

Tack för svar. Inser att jag behöver få tag på installationsritningarna svårt att göra justeringar om jag inte vet slingorna.

på bilden jag la i frågan så ser man att ut från pumpen går två rör upp och två rör ner. Ett tillopp och ett returrör år vardera håll
 
J jonaserik skrev:
Förbigång och strypning av flödet till en rad med 1-rörs. Som tumregel så ska det gå ett delflöde över kopplet till nästa radd. Exempel är det 5 raddar så ska den första ha 1/5 del av flödet och nästa 2/5 delar, osv. Se bild, skruven skruvas in i botten och ut till ytterkant, antal varv divideras med antal raddar. Är det 5 varv så ska skruven ut 1 varv på första radden och nästa radd 2 varv osv, den sista radden blir då helt öppen. Det brukar fungera rätt hyffsat och ingen proffinställning. Sen kan tempen justeras med termostaten.

Såg bilden nu. den bilden är väl ett 2-rörs. Men då vet jag var jag stryper sen. Tack
 
Det är samma injustering av flödet på både 1 och 2-rörs
 
  • Gilla
Jonna.e.nilsson
  • Laddar…
Uppdatering - har fått installationsritningar, så nu vet jag hur slingorna går samt vad för radiatorer som fanns före 2005.

?! Det verkar som min misstanke om bakvänt flöde stämmer, eller?
På ritningen bottenvåning (se bild) går slingan ut från vp tillopp i vänster rör och retur på höger men pannan som insatsledares -05(se bild) av förrförra ägaren är det kopplat tvärt om. Förklarar varför radiatorerna i vardagsrummet inte får upp värmen medans de i hall och tvätt blir väldigt varma.

- kan jag nu justera/strypa radiatorerna eller borde jag få vänt på tillopp/retur direkt ut från pannan?
 
  • Vänster: Rörkopplingar under röd behållare. Höger: Byggritning med tekniska markeringar och mått. (20 ord)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonna.e.nilsson Jonna.e.nilsson skrev:
Uppdatering - har fått installationsritningar, så nu vet jag hur slingorna går samt vad för radiatorer som fanns före 2005.

?! Det verkar som min misstanke om bakvänt flöde stämmer, eller?
På ritningen bottenvåning (se bild) går slingan ut från vp tillopp i vänster rör och retur på höger men pannan som insatsledares -05(se bild) av förrförra ägaren är det kopplat tvärt om. Förklarar varför radiatorerna i vardagsrummet inte får upp värmen medans de i hall och tvätt blir väldigt varma.

- kan jag nu justera/strypa radiatorerna eller borde jag få vänt på tillopp/retur direkt ut från pannan?
Installationsritningar bv och ov
 
  • Tekniska ritningar eller arkitekturplaner med mått, rum, och annotationer; svårtydd och uppenbarligen i låg upplösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en bra kökstermometer lyckades jag mäta temperatur in och ut vid varje radiator under enrörskopplet. Det är inte så lätt att få repeterbara värden. Jag mätte dels mot rören mellan halvkopplingen och isoleringen på prisolrören som går ner i golvet och dels mot halvkopplingens mutter. Det fungerade olika bra beroende på åtkomlighet. Jag höll en stump rörisolering runt temperaturmätkroppen och respektive rör. Med 40 grader ut från pannan så var det 40 grader in på samtliga tre slingor. Temperaturfallet från in till ut per radiator mättes till mellan 1 och 2 grader (ingen precisionsmätning).

På så vis gick det att bestämma hur de tre slingorna var dragna. I vårt fall så stämmer inte verkligheten med ritningen som visar fyra slingor med vardera 2, 4, 4 och 5 radiatorer. Slingorna har strypventiler men samtliga var fullt öppna.

Vi byter nu samtliga radiatorer för att konvertera från högtemperatursystem till lågtemperatursystem. De gamla radiatorventilerna och thermostaterna fungerar mindre bra. Att koppla radiatorer felvänt fungerar riktigt dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.