Hej experter,

Jag behöver nu er hjälp med hur jag skall gå vidare!

På tomten så står det en lada där ena delen endast har en övervåning och öppen underdel, se bilder nedan. Gammal lada med öppen underdel och övervåning, omgiven av gräs och närliggande hus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av gammal lada med sliten stolpgrund och öppen sektion under övervåning, föremål ligger i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan bilderna ovan så har utrymmet rensats ur för att göra plats åt ett stort utekök. Dock finns det några viktiga delar som måste behandlas innan uteköket kan börja byggas.

Nedan följer den hel del bilder på hur stolpgrunden ser ut idag. Min önskan är att behålla den och om möjligt bara snygga till grunden alltså putsa upp grunden för att få en snygg och homogen grund.
Min oro är dock att jag måste riva hela muren för att sedan bygga upp den på nytt på grund av det dåliga skicket på den i dagsläget! Vad tror ni?? En övergiven ladugårdsdel med öppen underdel och synlig stolpgrund och betongväggar, renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten stolpgrund i betong med synlig trästolpe och skadad puts, vid en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten stolpgrund av betong med sprickor och avflagningar under en träkonstruktion med stenar längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal stolpgrund med skadad puts och grönmossa, vilken behöver renoveras för ett uteköksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre sliten betonggrund med skador och mossbildning, i en lada under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna stolpgrundens hörn med synlig skada och sprickbildning, närbild på en framtidig uteköksplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten stolpgrund med skadad puts och inslag av sten och tegel, med vegetation i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten stolpgrund med sprucken och flagande puts i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så frågan är:

Tror ni det räcker med att slänga på ny puts på befintlig grund eller är det bara att riva och bygga upp en ny??

Tack på förhand för alla tips och råd, lovar att hålla er uppdaterade!

//Fallberg
 
  • Sliten stolpgrund med skadad puts och mossa, indikerar behov av renovering för framtida utekök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpgrund av betong med synlig slitage och mossa, föreslagen för putsning i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där delen ser ut att ha varit dynghus så sannolikt är det pisset och dyngan som har frätt på betongen. De öppna sidorna var för att man skulle kunna parkera dyngkärran på utsidan och lasta med grep.
Skadan i yttersta hörnet ser ut att ha kommit då någon backade fel med en kärra någon gång.

Jag tror nog att den gamla betongen håller i alla fall ett par årtionden om du högtryckstvättar och reparerar med cementbruk...... men bättre blir det ju om du gjuter om.

Var är pissbaljan? Har den bra lock? Den skall du fylla igen ordentligt var den än är. Jag vill ju inte att du skall falla ned dit i sörjan med utekök och allt.


PS. Kedjan som hänger där ser ut att vara drivkedjan till en hästdragen hövändare.
 
Tack för den utförliga faktan, hade aldrig kunnat gissat att de varit ett dynghus! Då lutar det nog åt att jag gjuter om allt så att jag inte behöver oroa mig om 20år att det rasar samman.

Tack heimlaga för all info!
 
Du gör som du tror är bäst...... för jag kan inte bedöma betongens skick baserat på bilder men förr eller senare lär den nog behöva förnyas.

Kom bara ihåg att ta reda på var pissbaljan är. Floren (rännan) i golvet i fähuset brukar leda ut genom väggen och ned i pissbaljan. Den är ofta kring två meter djup och brukar vara gjuten av betong. Vanligtvis brukar det vara minst en meter piss och ävja kvar i bottnen så du vill inte falla igenom ett dåligt lock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.