hej behöver hjälp med att rita upp huset och hitta ny bra planlösning. Har rita på ett papper med alla mått invändigt. Försökt hitta gamla ritningar men gått bet kommun har inte därav jag ritat på ett papper.

Önskemål är stort kök med köksö hel kyl/frys bra arbetsyta
Öppenspis i vardagsrummet.

övervåning allrum vid öppenspis
Toa
Stort sovrum

Men självklart öppen för andra förslag och planlösningar.

Har ett annat inlägg med lite bilder hur det ser ut invändigt.

Tack på förhand
 
  • Handritad skiss av rumslayout med mått, märkningar som "Bank", "Bis skåp", och synliga fötter nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planritning av rum med mått, inredningsdetaljer och överskriften "Övervåning" längst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du en budget som tillåter att du tar bort eller öppnar upp i bärande väggar och då behöver betala för bygganmälan, byggkonstruktör, balk och pelare?

En köksö kan du få in i det stora befintliga köket utan att ta bort någon vägg om du vill. Kan vara en halvö som börjar ungefär under köksfönstret som är till vänster i ritningen.

Frys bredvid kylen.
Stor diskho en bit från frysen.
Nuvarande diskbänk blir arbetsyta med en liten utslagsho.

Jag antar att den svärtade ytan till vänster om spisarna är en murstock och då bör du kunna ha en öppen spis ansluten till murstocken.

På övervåningen finns det väl redan allrum med öppen spis och stort sovrum, eller?
Så det som saknas är en toa?
Går det att använda de två små skrubbarna uppe i högra hörnet till en toa?

Föreslår att du ritar i ett program för dator eller platta för att det ska bli lätt att pröva olika förändringar och se hur det blir i 3D. Jag har använt datorprogrammet Sweet Home 3D.
 
Ja budget finns för att öppna upp väggar som är bärande,
K Kufveer skrev:
hej behöver hjälp med att rita upp huset och hitta ny bra planlösning. Har rita på ett papper med alla mått invändigt. Försökt hitta gamla ritningar men gått bet kommun har inte därav jag ritat på ett papper.

Önskemål är stort kök med köksö hel kyl/frys bra arbetsyta
Öppenspis i vardagsrummet.

övervåning allrum vid öppenspis
Toa
Stort sovrum

Men självklart öppen för andra förslag och planlösningar.

Har ett annat inlägg med lite bilder hur det ser ut invändigt.

Tack på förhand
BirgitS BirgitS skrev:
Har du en budget som tillåter att du tar bort eller öppnar upp i bärande väggar och då behöver betala för bygganmälan, byggkonstruktör, balk och pelare?

En köksö kan du få in i det stora befintliga köket utan att ta bort någon vägg om du vill. Kan vara en halvö som börjar ungefär under köksfönstret som är till vänster i ritningen.

Frys bredvid kylen.
Stor diskho en bit från frysen.
Nuvarande diskbänk blir arbetsyta med en liten utslagsho.

Jag antar att den svärtade ytan till vänster om spisarna är en murstock och då bör du kunna ha en öppen spis ansluten till murstocken.

På övervåningen finns det väl redan allrum med öppen spis och stort sovrum, eller?
Så det som saknas är en toa?
Går det att använda de två små skrubbarna uppe i högra hörnet till en toa?

Föreslår att du ritar i ett program för dator eller platta för att det ska bli lätt att pröva olika förändringar och se hur det blir i 3D. Jag har använt datorprogrammet Sweet Home 3D.
Ja budget finns för att ändra om nuvarande planlösning och öppna upp väggar.
Ja toan uppe är tanken att ha i en av skrubbarna den rakt fram när man kommer upp för trappen.

Har försökt rita i de programmet men får inte till det där av jag ber om hjälp här om någon kan vill rita upp och att andra sedan kommer men ändringar och så.
 
BirgitS
I så fall kan du ju planera för att öppna upp mellan rummen på entréplanet för att få just så mycket/lite öppen planlösning som du önskar.
 
Ja absolut de är vad jag vill göra men vill helst få en hint på hur det kan se ut och om någon är villig att hjälpa mig och rita allt i ett program och komma med olika förslag om hur det kan se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.