Hej alla kloka

Vi har fjärrvärme men jag är lite osäker om mer information. Vi flyttade in i huset för 8 månader sen så har inte jättemycket kunskap om värmen

Varmvattnet är hett så att vi skållar oss, men elementen kalla.

Jag såg att trycket var nere på 0,5 bar, så jag testade att tilläga lite tryck i systemet och mätaren steg till just över 1 bar. Jag har stängt av systemet och sätt det på igen men ingen förändring.

Vet ni vad jag kan göra själva? Min fru och dotter är lite oroad att vi inte har någon värme i huset!

Tacksamma för alla svar!
 
  • Fjärrvärmecentral i hus med rörmokeri, mätare och reglage, trycket just över 1 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Har elementen varit kalla hela vintern?
 
Nej, vi märkte igår att det var kallare än vanligt, så det har just hänt tror jag
 
Var i landet finns huset?
Vad har ni för utomhustemperatur?
Vad har fin för temperatur inne?

Rören som går till/från cirkulationspumpen är de varma?
 
hur varmt var det igår då?
 
Vi har 15⁰ på norrsidan där utegivaren sitter, och vi har 21⁰ inne där rumsgivaren sitter (källaren), framledningstemperaturen är just nu 25⁰, returtemperaturen är 23⁰.

Alla radiatorer på markplanet lär vara helt avstängda då det är 24-25⁰,
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har 15⁰ på norrsidan där utegivaren sitter, och vi har 21⁰ inne där rumsgivaren sitter, framledningstemperaturen är just nu 25⁰, returtemperaturen är 23⁰.
Det låter fullt normalt. Ni har både utegivare och innegivare som tillsammans ger en innertemperatur på 21 grader. Jag vågar killgissa att innegivaren är inställd på just 21.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Det låter fullt normalt. Ni har både utegivare och innegivare som tillsammans ger en innertemperatur på 21 grader. Jag vågar killgissa att innegivaren är inställd på just 21.
Dempa ville nog bara ge ett exempel på vad som är normalt.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dempa ville nog bara ge ett exempel på vad som är normalt.
Yes, jag såg att det inte var TS nu, jag skyller på febern (en dödlig feber/förkylning). 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Var i landet finns huset? Norrbotten
Vad har ni för utomhustemperatur? 9 grader men när vi vaknade var det 3 grader under morgonen
Vad har fin för temperatur inne? Vi brukar har termostaten på 20 men när vi vaknade var det 18 inne.

Just nu visar det 20 inne för att solen sken in genom fönstren och värmde upp huset, men när det hände sätt jag termostaten till 23 för att prova om det skulle funka och elementen skulle bli värma men det har inte gjort någonting. Det brukar också låta när den är igång, men det har inte gett ett ljud idag eller igår.

Cirkulationspumpen är väldigt varm, och rören till cirkulationspumpen är också värma.

Tack för hjälpen!
 

Bästa svaret

M Mattime0 skrev:
Cirkulationspumpen är väldigt varm, och rören till cirkulationspumpen är också värma.
Kontrollera att cirkulationspumpen går genom att skruva loss centrumskruven (stora blanka spårskruven) och känn med en mejsel om axeln snurrar.
 
  • Gilla
  • Älska
Mattime0 och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Kontrollera att cirkulationspumpen går genom att skruva loss centrumskruven (stora blanka spårskruven) och känn med en mejsel om axeln snurrar.
Det funkade! Tack!!

Jag slog av strömmen, tog bort centrumskruven och lite vatten kom ut, och sen rörde jag den inre skruven/axeln med en mejsel. Jag sätt allting tillbaka och nu funkar det! Värmen kom på direkt och nu har vi värma element.

Tack allihopa för hjälpen! Speciellt du frause. Min fru är väldigt imponerad nu haha.

Om någon har samma problem och läser det här i framtiden, frauses råd tillsammans med den här videon var lösningen:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.