Jag ska komplettera mitt bygg lov med en grundritning på platta jag har först lagt markduk sen 0-32 sedan singel och ställde ditt l element 400 som jag fyllde med cellplast och sparade 10 cm för golv värme och armering sedan betong men runt hela formen sparade jag 20cm innanför för att få en kant balk.
Och sen dränering runt om med duk på och singel över det sen fyllde jag mot l elementen så det inte skulle kalva men behöver hjälp av en kunig att göra en ritning av det så jag skulle kunna sicka den och måste ha den innan fredag kan även betala en slant mvh malte
20150720_075949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150720_075838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
En sån här då?

G205_2d.gif
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
(Jag återanvänder denna tråd), jag har sett lite olika information om vart stommen ska placeras på grunden. Här är två alternativ jag funderar på, vilken är bäst? något mitt emellan?
Alt 1.2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt 2.2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ps: Det är ett passiv hus så därav är det en 170 mm stomme och en 70 mm stomme.
 
K
Alt två är väl det normala... Är det 70 + 170 + 45? Låter lite för att vara ett passivhus... nästan standard idag. Är det sedan massivt trä innanför gipset?
 
  • Gilla
dannnej
  • Laddar…
K
Kallebo: isoleringen blir 70+115+170+45 :) hela väggens tjocklek med puts är 516 mm. Det är nog 70 mm regeln du tänker på när du säger massivt trä? Jag placerade stommarna omlott.
Alt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är något liknande jag tror är vettigast, där är 100 % av 170mm stommen fortfarande är ovanför betongen.
 
Jag körde på alt.2 och släppte ner utegipsen 2cm utanpå kantelementen.
 
Det verkar finnas många alternativ, då är det nog inget skrivet i sten. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Vikjoner
  • Laddar…
Minst 2/3 av bärande stomme bör stå på kantbalken, det är rekommendationen.
 
  • Gilla
RobinJ2
  • Laddar…
K
Räknar man kanten på kantbalken 10 cm in på plattan. Alltså där det är 30 cm betong under?
 
Ja det gör man
 
Behöver du fortfarande hjälp?

Mvh/ Mikael
 
Sandwish11: Om du syftar på mig så fick jag svar på min fråga. "Minst 2/3 av bärande stomme bör stå på kantbalken, det är rekommendationen." passar perfekt till mitt bygge.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
K
Vår komplementsbyggnad kommer att ha 120 mm bärande och stå långt ut. Blir endast 1/3 som står rakt på kantbalken. Ingen i något led har kommenterat detta..
 
Hej, väcker denna tråd.
Jag har också fått order av kommunen att inkomma med en grundritning för vår platta på mark, Dorocell Thermogrund. så här i efterhand. Är det någon som vill delge sin grundritning, så jag kan planka upplägget utifrån min konstruktion och mina förutsättningar?

Vore ytterst tacksam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.