Hej forummedlemmar
Jag har en fråga angående hastighetsbegränsning på enskild väg utanför tättbebyggt område
Är det det någon som vet vad man får för hastighetsbegränsning på enskild väg utanför tättbebyggt område på en enskild väg, vår väg ansluter till en 70 väg. Vi håller på att bilda en gemensamhetsanläggning och vår arbetsgrupp kan troligtvis inte svara på frågan ovan då deras svar till mig är väldigt otydligt.
Jag gissar på att någon på vårt eminenta forum kan lämna ett rätt svar.
/B
 
Claes Sörmland
Bono_R Bono_R skrev:
Hej forummedlemmar
Jag har en fråga angående hastighetsbegränsning på enskild väg utanför tättbebyggt område
Är det det någon som vet vad man får för hastighetsbegränsning på enskild väg utanför tättbebyggt område på en enskild väg, vår väg ansluter till en 70 väg. Vi håller på att bilda en gemensamhetsanläggning och vår arbetsgrupp kan troligtvis inte svara på frågan ovan då deras svar till mig är väldigt otydligt.
Jag gissar på att någon på vårt eminenta forum kan lämna ett rätt svar.
/B
Det är Länsstyrelsen som kan ta ett sådant beslut om en lokal trafikföreskrift som ger en hastighetsbegränsning på er enskilda väg utanför tättbebyggt område.

Det kan kännas konstigt eftersom ni har all rätt i världen att stänga av vägen för allmänheten men så är det. Av samma skäl tenderar enskilda väghållare att sätta upp den vitblå max 30 km/tim-skylten. Den är ju bara en rekommendation till trafikanterna och kräver därmed inget myndighetsbeslut. Den här:

Blå och vit hastighetsbegränsningsskylt, anger maximalt 30 kilometer i timmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
emilvikstrom och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är Länsstyrelsen som kan ta ett sådant beslut om en lokal trafikföreskrift som ger en hastighetsbegränsning på er enskilda väg utanför tättbebyggt område.

Det kan kännas konstigt eftersom ni har all rätt i världen att stänga av vägen för allmänheten men så är det. Av samma skäl tenderar enskilda väghållare att sätta upp den vitblå max 30 km/tim-skylten. Den är ju bara en rekommendation till trafikanterna och kräver därmed inget myndighetsbeslut. Den här:

[bild]
Hej Claes
Det är alltså inte upp till en årsstämma att bestämma om jag förstår ditt svar rätt. Men min fråga kvarstår vet du om blir det 70 km som gäller ? Vår större anslutningsväg som idag är 70 km / t försökte man begränsa hastigheten men fick avslag på så där gäller 70 km/t
/B
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är Länsstyrelsen som kan ta ett sådant beslut om en lokal trafikföreskrift som ger en hastighetsbegränsning på er enskilda väg utanför tättbebyggt område.
Finns inget sådant beslut gäller väl dock bashastigheten 70 km/tim utanför tätort.
Sen får man så klart vara medveten om att grundregeln är att föraren skall anpassa hastigheten till omständigheterna. Bashastigheten ger bara en övre gräns.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bono_R Bono_R skrev:
Hej Claes
Det är alltså inte upp till en årsstämma att bestämma om jag förstår ditt svar rätt. Men min fråga kvarstår vet du om blir det 70 km som gäller ? Vår större anslutningsväg som idag är 70 km / t försökte man begränsa hastigheten men fick avslag på så där gäller 70 km/t
/B
Precis det är 3 kap. 17 § trafikförordningen som gäller om Länsstyrelsen inte beslutar om en lägre hastighet. Lydelse: "Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet)."
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Som jag uppfattat det så gäller 70 inom området, om det inte finns en fastställd hastighetsgräns. I samfälligheten där vi har fritidshus, försökte man för en del år sedan få införa en lägre gräns. Det skulle gå, men kostar tydligen oerhört mycket att få igenom. Därför finns bara skyltar om rekommenderad hastighet.
 
  • Gilla
gunnar_holm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I grannhålan här som förvaltas av en vägförening hade det kommit upp alla möjliga skyltar genom åren. Men det visade sig att de inte fanns lokala trafikföreskrifter som backade upp dem. De var uppsatta på eget initiativ av någon, kanske okunniga tidigare styrelser i vägföreningen. Så kan det också se ut ibland.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Sedan är det ju många enskilda vägar som har vanliga 30/50-skyltar uppsatta utan att det finns laglig grund för dessa...

Edit: mer eller mindre samma som Claes skrev parallellt...
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Jag bugar och bockar för era svar.
Det är tyvärr så att vår arbetsgrupp svarar ”tvärsäkert” på frågor att si och så är det men tyvärr är de lika okunniga som jag och då är det bra att man får korrekta svar här på forumet.
Med vänlig hälsning
/B
 
  • Gilla
emilvikstrom och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bono_R Bono_R skrev:
Jag bugar och bockar för era svar.
Det är tyvärr så att vår arbetsgrupp svarar ”tvärsäkert” på frågor att si och så är det men tyvärr är de lika okunniga som jag och då är det bra att man får korrekta svar här på forumet.
Med vänlig hälsning
/B
Människor i grupp är ju lite lustiga på det sättet. När individerna får bekräftelse av varandra så uppstår en parallell verklighet om vad som gäller och ingen känner ett behov av att ifrågasätta det. Man kan nästan tro att våra hjärnor har evolverat för att anpassa oss till sådant gruppbeteende...
 
  • Gilla
Ockupanten och 7 till
  • Laddar…
Vilken hastighet som finns i en lokal trafikföreskrift för vägen brukar spela mindre roll i sådana här sammanhang. Hastigheten på vägen brukar oftast bestämmas av utformningen av vägen. Är den byggd som en bred, rak och jämn landsväg med långt till närliggande hinder brukar hastigheten bli hög...

Mitt tips är att skippa ansökan om LTF för hastighetsbegränsning och istället sätta upp en skylt om rekommenderad hastighet och anpassa vägens utformning för den hastighet som skyltas. Om ni har en bred väg idag och inte vill lägga pengar på att bygga om den från grunden kan ni jobba med avsmalningar, gupp, blomlådor, chikaner osv.

/Trafikplanerare
 
  • Gilla
emilvikstrom och 4 till
  • Laddar…
Trafikförordningen har två grundläggande regler avseende hastighetsbegränsningen i 3 kap 17 §:

- Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
- Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).

Sen kan berörda myndigheter på lite olika sätt göra undantag nedåt och uppåt från dessa regler.



Så finns de inget undantag är det 70 som gäller.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om att hastighetsbegränsningar sällan följs något vidare om vägen känns lämplig för annan hastighet. Har t ex 50 km/h vid den lokala skolan men eftersom vägen är gamla riksettan så är efterlevnaden minimal. Det känns således som att det är en 70-väg där man kan köra 80 km/h så folk gör det. Inte ens lite trafikpolisbesök kan annat än högst kortvarigt ändra på det.

Först den dag lagstiftaren kräver automatisk styrning av maxhastighet i bilarna kommer detta att efterlevas.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först den dag lagstiftaren kräver automatisk styrning av maxhastighet i bilarna kommer detta att efterlevas.
I framtiden får man en taxameter inbyggd som automatiskt drar pengar från bankkontot var hundrade meter man kör för fort.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.