Hej

Vid 3 tillfälle nu har jordfelsbrytaren löst ut. Första gången så hade även 2 st säkringar gått, tvättmaskin och belysning ovanvåning. Andra gången gick bara säkringen till belysning ovanvåning och tredje gången gick bara säkringen till tvättmaskin.

Alla gånger har tvättmaskinen gått, och vid andra och tredje tillfället så centrifugerade den. Första gången är jag osäker på var den var i programmet...

Vad bör man göra? Är tvättmaskinen sönder (modfällde det mest)? Behöver en elektiker titta över anläggningen eftersom olika säkringar går i samband? Kan en utlöst jfb ta med sig olika säkringar eller är det tecken på fel?

Det ska dock poängteras att det inte är alltid som jfb går när jag använder tvättmaskinen..

Tacksam för hjälp..

/Fredrik
 
Det behöver inte vara TM som bråkar, men TM kanske triggar ett isolationsfel i elledningarna.
Du behöver i vilket fall ta hem en elektriker som får se över detta.
Det du ev kan göra själv är att kontrollera anslutningen av TM. Finns det flera faser i den dosan? Det kanske glappar där eller är kontakt med jord, speciellt i samband med att TM vibrerar.

Finns det något samband mellan de säkringar som löser - t.ex att de delar på samma VP-rör? Samma fas eller olika?
JFBer tas inte med sig säkringar, men säkringar kan ta med sig JFBer.
 
TM ligger på egen säkring, Inget annat på den säkringen. Det är en 5 ledad EKK till tvättmaskin, med uttag för TM (egen säkring, uttag för tumlare (egen säkring) samt ett extra vägguttag (egen säkring).

Har 2 st säkringar som täcker ovanvåning med 2 olika VP rör från central med 3 ledare i varje.

Anslutning från TM är en stickkontakt, så chansen att den skulle vibrera när maskin vibrera är lite.

Jag är dock ganska säker på att de säkringar som har löst ut ligger på samma fas (Ialla fall om jag räknar 1-2-3 mellan säkringarna.)

Hela elinstallationen är ca 5 år gammal..

Kan inte få varför olika säkringar kan lösa ut vid olika tillfälle...
 
Hej.

Jag tycker det är ett mysterium att två - som det verkar - helt oberoende säkringar löser samtidigt och i samband med att JFB bryter. Jag kan se ett möjligt dubbelfel som skulle kunna orsaka detta:

Hypotesen är att JFB inte är helt juste utan bryter nollan före faserna (vilket den normalt inte ska göra). Om du nu har något fel - kan vara vad som helst inte nödvändigtvis relaterat till de två grupperna som strular) som gör att JFB löser, så kan det uppstå en kortvarig överspänning på en av faserna i huset. Om belastningen redan är hög på de två grupperna så skulle denna överspänning kunna orsaka en motsvarande överström som i sin tur löser säkringarna.

Frågan är om du vid feltillfällena vet att du hade en belastning på respektive grupp som låg mycket nära gränsen för säkringarna?

Pen
 
... för det är väl inte så att elektrikern har satt nollan på fel ställe i JFB? För isåfall är risken för ett korvarigt noll-släpp när den löser rätt stor med överspänning som möjlig följd.

Pen
 
Redigerat:
Ingen större belastning på någon av säkringarna. Ovanvåning är endats några bärbara datorer inkopplade. Max 100watt. Tvättmaskinen vet jag inte, men vad jag har förstått så dra de inte så mycket vid centrifugering. Läste något om 200watt motor...

Men om det blir något överslag i tvättmasinen så blir det väl en stor belastning...

Vad du menar med stor överspänning om nollan bryts först vet jag inget om. Är det specifikt för JFB? För annars borde säkring gå bara att man bryter en sladdbrytare. Då kan det ju vara antigen nolla eller fas som bryts...
 
Det är oroande att två helt oberoende säkringar löser ut, plus JFB. Vad jag förstår sitter inte ens dessa dvärgbrytare bredvid varandra i centralen? Det enda gemensamma är att dom tillhör samma fas. Fler tester vore bra för att försöka ringa in problemet, ifall det är TM det beror på eller ej.
Om det bara inträffar vid hög belastning kan man misstänka värmeproblem i centralen, men så är det inte här.
Fungerar TT ok? Även om du sätter den i samma uttag som TM använder (för den sitter normalt på en annan fas?)
Inga andra symptom som trasiga lampor? Det kan ju vara tillfälliga överspänningar utifrån på den fasen. Vet inte om motorn i TM kan orsaka störningar/överspänningar i den omfattningen.
 
Det är ganska svårt att testa då det bara händer ibland.

Tror jag ska testa och byta på TT och TM ett tag, då lastar TM en annan fas istället...
Isf blir det instrassant att se vad som händer om JFB löser igen...

Om TM är kass, tex att det flir överslag i motor vid centrifugering, med ojämnt fördelad tvätt i trumman vilket ger mycjet vibrationer. JFB löser ut, sant säkring pga kortslutning till jord. Finns det i detta läge någon teori om varför en anna säkring också går på samma fas? Är säkringen trasig? Något annat fel på gruppen. Varför löser den inte ut annars??

På något vis känns det som mer än ett problem...
 
Teorin som Pen framför här ovan bygger på att det kan finnas ett fel ex. i TM som får jfb att lösa ut.

OM det då är något fel på jfb så att den bryter nollan före faserna, då kan man få ett fenomen med överspänning i huset. Teorin om varför det blir överspänning är lite kompålicerad för den här tråden, men i ett hus där nollan försvinner (kan ske av andra orsaker) så kommer alla uttag och andra installerade apparater att få slumpartad spänning mellan 0 och 400V. Någon av de 3 fasspänningarna kommer att röra sig mot 0, de andra rör sig då mot 400V.

I så fall kan du få alla möjliga fenomen i apparater som förväntar sig 230V men får 400V, och säkringarna löser.

Det känns som en lite långsökt förklaring, men möjlig. Och jag har iallafall ingen bättre förklaring.
 
Jo kom på en fråga till. När säkringarna har löst ut, har det funnits något annat som skulle kunna förklara att säkringen löst ut? Typ en trasig glödlampa?
 
Nej, inte vad jag har märkt...

Ska testa JFB vid ett bra tillfälle, genom TEST knappen. Om den är felkopplad eller kass, så borde någon säkring gå isf, om inte borde JFB vara ok.

Jag misstänker mest att TM är kass, då denna har varit igång vid alla tillfälle. (Försa 2 gångerna var under samma tvättning)...

Frågan är sedan om det är något mer fel...
 
Då är en omkastning av TM/TT i uttagen är bra ide. Går då den säkringen så måste det vara TM som spökar.
Att JFBn skulle bryta nollan före faserna finner jag osannolikt, men inte omöjligt.
Att den oberoende säkringen till övervåningen löser (alltid den och ingen annan) kanske kan bero på att den är felaktig - den lilla vibration som de andra dvärgarna, och JFBn orsakar kanske kan få den att lösa.
 
Ja, jag håller med om att teorin om den trasiga JFB är lite långsökt, men dock möjlig.

Du kan göra två relativt enkla saker för att bekräfta eller avfärda den:

1. Öppna locket på centralen för att se om nollan (blå i moderna system) är kopplad på den skruv i JFB som är märkt för detta (t.ex. med bokstaven N). Du måste natutligtvis vidta alla försiktighetsåtgärder som att bryta strömmen i föregående central innan du gör detta.

2. Testa genom att utlösa JFB upprepade gånger med knappen under liknande belastningsförhållanden. Om teorin skulle vara riktig, finns det dock en liten risk med detta experiment - eftersom elektronik i värsta fall kan förstöras av överspänningen.

Byta plats på TT och TM tycker jag också är ett bra test. Det ger mer indata för att förstå problemet. Men om du provar att utlösa JFB manuellt så är det bäst att det görs med så lika villkor som idag.

Pen
 
Alltså det här tipset "får" man egentligen inte ge, men om jordfelsbrytaren löser ut ibland så kan man prova att vända på stickproppen...

"Man kan göra så, men det är inte rätt".

Vad gäller tvättmaskiner som löser jordfelsbrytare ibland så kan det kanske bero på vilket tvättprogram man kör? T.ex. isolationsfel som dyker upp när man tvättar i 60 men inte 40 grader, eller som dyker upp om man kör centrifugen för fullt men inte vid ylletvätt o.s.v.?

Det där med att vända stickproppen var ju annars en klassisk medicin mot brum/störningar på den tiden vinylskivspelare var vanliga, speciellt de äldre som hade 230V-driven elmotor bara några centimeter från pickupen som gav kanske 5mV med 10-100k ohm utimpedans...
 
Hur kan det komma sig att det ibland hjälper att vända på stickproppen? Rent resistivt så blir skillnaden i ström bara några promille. Handlar det om isolationsavstånd (överslag) eller vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.