Hej!

Har klantat mig och behöver råd/hjälp. En firma ska hämta min urkopplade tvättmaskin imorgon och jag kollade lite på detta forum hur jag skulle göra för att koppla ur den. Stängt av huvudströmbrytaren, skruvade upp höljet och avlägsnade alla trådar.. sen insåg jag att jag är en idiot och skruvat lös för många och nu vet jag inte vad jag ska göra. Vågar inte sätta igång strömmen igen då vi snackar öppna sladdar. Går det med hjälp av bilderna guida mig hur jag ska föra tillbaka sladdarna på något vis? Uppskattar all hjälp jag kan få
 
  • Öppen elektrisk anslutningsdosa med urkopplade och oskyddade kablar och terminaler mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag på tvättmaskin med urkopplade sladdar och synligt anslutningsblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Om man googlar på beteckningen så kommer man till Norwescos hemsida och kan hitta manualen

https://www.norwesco.se/sv/produkte...ngsdosor/vridstromstallaretvattmaskinbrytare/

Den verkar indikera att kopplingen är 1 - 2, (3 - 4, finns inte med??), 5 - 6, 7 - 8 (vilket är rätt väntat egentligen).

Du kopplar då in dina lösa ledningar som följer 1 = Brun, 5 = Svart och 7 = Grå. Den gulgröna sätter du tillbaka i sockerbiten på sidan. Kontrollera att du skruvat åt lagom, dvs du ska inte kunna dra ut ledaren med milt våld.

Jag kan ha misstolkat så det säkraste är förstås att mäta vilka poler som har kontakt när man vrider på brytaren. Det kan man göra enkelt med en multimeter i resistensläge eller med en spänningsprovare och då mäter du utan att koppla in några ledare alls eller slå på strömmen.

Edit: Välkommen till forumet.
 
  • Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om man googlar på beteckningen så kommer man till Norwescos hemsida och kan hitta manualen

[länk]

Den verkar indikera att kopplingen är 1 - 2, (3 - 4, finns inte med??), 5 - 6, 7 - 8 (vilket är rätt väntat egentligen).

Du kopplar då in dina lösa ledningar som följer 1 = Brun, 5 = Svart och 7 = Grå. Den gulgröna sätter du tillbaka i sockerbiten på sidan. Kontrollera att du skruvat åt lagom, dvs du ska inte kunna dra ut ledaren med milt våld.

Jag kan ha misstolkat så det säkraste är förstås att mäta vilka poler som har kontakt när man vrider på brytaren. Det kan man göra enkelt med en multimeter i resistensläge eller med en spänningsprovare och då mäter du utan att koppla in några ledare alls eller slå på strömmen.

Edit: Välkommen till forumet.
tack så hemskt mycket för din hjälp! Nu har jag kopplat tillbaka på det sättet (om jag inte misstolkat någonting). Se gärna bild. Om jag slår på strömbrytaren nu, finns det risk att någonting typ börjar brinna?
 
  • Eldoskopplad strömbrytare med synliga sladdar och anslutningar på en kakelvägg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi ser ju inte numreringen av inkopplingsställena. Men om du har kopplat som tommib skrev, så bör det bli rätt.

OM du har kopplat fel så blir det en praktkortslutning, säkringar kommer att lösa ut. Men inget brinner för det.
 
H hempularen skrev:
Vi ser ju inte numreringen av inkopplingsställena. Men om du har kopplat som tommib skrev, så bör det bli rätt.

OM du har kopplat fel så blir det en praktkortslutning, säkringar kommer att lösa ut. Men inget brinner för det.
Tack för ditt svar, känns tryggt! Försöker illustrera med bild hur jag kopplat. (gröngul i andra sockerbiten i tillägg) Hand som pekar på en elektrisk installation med trådar kopplade i sockerbit, markerat med en gul slinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo men vad står det för siffror på anslutningarna? Det syns inte på din bild.

Jag ser nu att symbolen på brytaren inte verkar stämma med instruktionen som Tommy hade hittat på nätet. Osäker på om jag tolkar rätt.
Tror det behövs fler i tråden som tolkar bilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Myrmyra
  • Laddar…
Märkningen syns tydligt tycker jag.
Var Tommie hittat att 3 inte ska användas hittar inte jag, vore mer rimligt att ansluta 1, 3, 5 och hoppa över 7
Protte
 
Möjligt att jag tolkar symbolen fel. Tycker det ser ut som brytaren bryter mellan 1 o 3 och mellan 5 o 7. 3e fasen ser jag inget om. Kanske på undersidan ?
 
tommib
Jag skulle tro att symbolerna på brytaren, från det hållet vi ser dem, betyder att 1 är anslutningen till vänster och 3 är den till höger. Samma för 5 resp 7.

Som jag sa är jag inte helt säker så en mätning är att rekommendera, som vanligt.

Jag stavar varken med y eller ie men jag gissar att autocorrect spökar där ;)
 
tommib tommib skrev:
Jag skulle tro att symbolerna på brytaren, från det hållet vi ser dem, betyder att 1 är anslutningen till vänster och 3 är den till höger. Samma för 5 resp 7.

Som jag sa är jag inte helt säker så en mätning är att rekommendera, som vanligt.

Jag stavar varken med y eller ie men jag gissar att autocorrect spökar där ;)
Och om man då sätter en fas på 5 och en annan på 7 så får vi en ordentlig kortslutning, om jag tolkar bilden rätt.
 
tommib
Nej, det tror jag inte. Jag tror som sagt att 5 är kopplad till 6 och 7 till 8.

Titta på länken, under monteringsanvisning, så hittar du en väldigt summarisk "manual" där kopplingen beskrivs som 5 - 0 0 - 6 osv.
 
Är väl inte orimligt att den fjärde polen (3 - 4) används internt i brytaren i modellen med signallampa.

Håller med om att "manualen" inte är jättetydlig, är ju nästan svårt att se att det finns med en inkopplingsanvisning.
 
Hempularn, den gängse märkningen är udda siffror för tänkt ingång och jämna för ut. Det blir inte kortslutning mellan 5 och 7. Däremot blir det slutning mellan 5 och 6 samt 7 och 8, om det nu finns bleck för alla poler.
Tommib nej inget autokorrigering, bara mitt dåliga minne hur du stavar ditt nick.
Protte
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Sitter inte alla utgångar på undersidan där maskinens kabel kommer in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.