Hej
För drygt ett år sedan la vi ny papp och nya betongpannor på huset. Eftersom det hade läckt in vatten i vår front och spis fick jag totalrenovera denna del. Takbjälkarna var ruttna och fick bytas ut. Sedan la jag isolering, ångspärr och innertak. Det fick stå öppet en bra stund för att det skulle torka ur ordentligt, även vägarna.
Igår tyckte min fru att det luktade konstigt i rummet som ligger i front och spisen. Jag gick upp på vindsutrymmet och tittade och upptäckte då detta:
bjalkar.jpg

Jag såg bara detta på en av bjälkarna, men den ligger i den del av rummet där min fru tycker att det luktar mest konstigt. Jag försökte skrapa lite på ytan men det gick inte bort. Om det nu är svamp eller något liknande, går det att göra något åt detta utan att behöva riva hela skiten igen???
 
Glöm den här tråden, efter att ha konsulterat en "expert" och efter att ha funderat lite osv så kan vi konstatera att det förmodligen rör sig om färg- eller betongstänk som suttit på den plankan från början. Falskt alarm alltså :)
 
Betongstänk ser rimligt ut, nu när du säger det. Men något måste väl lukten komma från, har du en död råtta i väggarna kanske?
Förresten, jag tror du menar http://sv.wikipedia.org/wiki/Frontespis , inte "front och spis".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.