Hejsan,
har precis blivit med fritidshus, och har upptäckt att papptaket är i behov av vård & omsorg.

Taket är minst 10, kanske 30, år gammalt och har inte fått underhåll på åtminstone 10 år. Nedersta våden har släppt, och det läcker kring skorstenen (fast inte på andra ställen vad hitintills kunnat se).

Jag är tyvärr helt grön på underhåll av hus, så...

1) bör pappen bytas ut, eller kan jag bara klistra fast nedersta våden igen och laga/täta kring skorstenen?

2) om pappen bör bytas, river jag bort den gamla pappen eller lägger jag ny papp ovanpå?

3) om taket kan tätas/lagas, vad skall jag använda för produkter?

4) och, inte minst, HUR gör jag? Har nån någon länk till en "papptak för idioter" instruktionssida?

Sen en separat men besläktad fråga: hur gör jag där det läkt kring skorstenen? Det är åratals läckage, så pass att det blivit en kvadratmeterstor mögelfläck i innertaket. Räcker det att täta taket, ventilera vinden, och måla över fläcken?
 
1) Du måste/bör byta pappen. Den har troligtvis gjort sitt...
2) Du kan låte den ligga kvar (proffsen gör ofta det), skär dock bort löst material, slå ner spik samt borsta bort/tvätta bort mossa o skräp.
3) Om taket är hyfsat enkelt utförande (dit räknas ofta ej tak med skorsten) är det enkelt att lägga. Kolla in tillverkarnas hemsidor. Jag kan rekommendera Trebolit, vars ytpapp finns på Byggmax. Annars finns Icopal samt Mataki.

Angående skadan så måste du kolla träet om det är ruttet m.m. Jag skulle nog ta bort innertak m.m. för att komma åt att inspektera, därefter avgöra om det måste bytas spont osv.

Det finns ett gäng takproffs här på forumet som säkert fyller på med svar.

/ P
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Tackar!

Trodde nog nästan jag skulle bli tvungen att lägga ny papp. Ett par tusen i utgift jag inte riktigt räknat med.

Nå, tackar för infon, det känns som om jag har tillräckligt på fötterna för att ge mig på det här nu!
 
Vill du styra problemet på framtiden kan du ta dit en takläggare och höra om han inte kan lappa det så det håller tätt för stunden, behöver inte kosta så mycket. problemet är nog att få någon att göra det..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.