Hej,

I en svensk småstad bor vi i en villa utan garage men vi har en central ganska stor tomt där man lätt skulle kunna bygga ett 60 kvm garage. Nu i uppstarten av bygglovsansökan inser jag att grannens vatten och avlopp går precis där vi tänkt bygga.

Det finns inga avtalsservitut på lantmäteriet eller officiella dokument för ledning på vår tomt så nu till självaste problemet. Grannen är också min chef och hur ska jag närma mig detta? Och vad säger lagarna om ansvarsfördelning om vi nu måste flytta på dessa ledningar.
Kvarteret är från tidigt 1900-tal och avloppen har väl kommit till efter hand. Tror att stammarna väl skulle kunna bytas. Tacksam för input!
 
  • Gilla
LasseELände
  • Laddar…
Tja, det är du som vill bygga, så det är du som får ta kostnaden att flytta på ledningarna.
Samtidigt kan det ju vara en vinst för grannen/chefen att få nya ledningar med mindre risk för stopp, så har du tur kanske han/hon åtminstone kan tänka sig att stå för en del av materialkostnaden - men det är också en olägenhet att vara utan vatten och avlopp någon dag, det är också något att tänka på.
Det minsta man kan göra är att låta de bestämma ett lämpligt tillfälle, kanske när de själva ändå är bortresta.

Sen tycker jag att det kan vara lämpligt att bilda ett ordentligt servitut när man flyttar ledningarna.
 
  • Gilla
shtob och 8 till
  • Laddar…
Knivig situation... Hade det inte varit chefen hade den för dig enklaste lösningen varit att be grannen flytta sitt avlopp, men ge denne en vettig mängd tid att göra det. Nu kanske en gyllene medelväg vore att låta avloppet ligga kvar, ni bygger garaget ovanpå och om och när grannen behöver komma åt avloppet är det dags att dra ett nytt avlopp på annan lämplig sträckning. Papper på allt!
Huruvida det går att lösa detta så det juridiskt håller och fråntar er allt framtida ansvar för avloppet vete fan, men det borde gå. ("Borde" som att jag tycker man ska kunna göra så, inte som jag är säker på att att lagar och regler tillåter detta. ;))

Detta hänger såklart på att det är möjligt att bygga garaget på avloppet utan att skada detta.

Reservation också för att jag trooooor att finns inget servitut så har grannen egentligen ingen rätt att ha sitt avlopp på er tomt... Troooor alltså...
 
  • Gilla
Zekesson och 2 till
  • Laddar…
Vanligare än vad man tror i äldre områden.
Börja med att prata med grannarna och lantmäteriet. Det kan ju finnas någon äldre dokumtation.
Var finns grannens anslutningspunkt?

Men när vi planlägger mark i större projekt med den här typen av problematik hamnar ofta kostnaden för ledningsflytt på exploatören. Rent juridiskt när det gäller privata fastigheter vet jag inte vad som gäller. Grannarna kanske vill flytta sin ledning men de har ju en anslutngspunkt som ligger där den ligger så att säga.

Det går inte att bygga på en annan del av tomten?
 
  • Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vanligare än vad man tror i äldre områden.
Börja med att prata med grannarna och lantmäteriet. Det kan ju finnas någon äldre dokumtation.
Var finns grannens anslutningspunkt?

Men när vi planlägger mark i större projekt med den här typen av problematik hamnar ofta kostnaden för ledningsflytt på exploatören. Rent juridiskt när det gäller privata fastigheter vet jag inte vad som gäller. Grannarna kanske vill flytta sin ledning men de har ju en anslutngspunkt som ligger där den ligger så att säga.

Det går inte att bygga på en annan del av tomten?
Platsmässigt går det men då får man skugga stora delar av dagen på bästa solområdet.
 
D dsgbjgfxh skrev:
Platsmässigt går det men då får man skugga stora delar av dagen på bästa solområdet.
Aha, i o m att det är ett äldre område blir det kanske svårt att tvinga grannarna men ev kan ju en delad kostnad vara ett förslag. Men servisen ligger ju där den ligger.

Hur upptäckte ni ledningen?
 
  • Gilla
Caarl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Min kommuns bygglovsavdelning menar att ledningar av denna typ som finns där utan rättighet inte är ett hinder för bygglov eller startbesked. Det är helt enkelt grannens problem att flytta på ledningarna bort från din tomt. Däremot så ger ju detta dig ju inte rätt att bara kapa av dem när du har lust.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min kommuns bygglovsavdelning menar att ledningar av denna typ som finns där utan rättighet inte är ett hinder för bygglov eller startbesked. Det är helt enkelt grannens problem att flytta på ledningarna bort från din tomt. Däremot så ger ju detta dig ju inte rätt att bara kapa av dem när du har lust.
Intressant.
Kommunen jag jobbar i har inte riktigt gått på den linjen men jag tror aldrig att det gjorts någon riktig prövning.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jiji Jiji skrev:
Intressant.
Kommunen jag jobbar i har inte riktigt gått på den linjen men jag tror aldrig att det gjorts någon riktig prövning.
Eller så är det bara den enskilda handläggaren som hanterar det fall som jag är intresserad av som tyckte detta. Jag vet inte utan lämnade in mina synpunkter och hoppas att de tar sitt jobb på allvar vid prövningen. Hon var i alla fall inte imponerad av att jag försökte hävda att det inte var lämpligt att bevilja bygglov för att placera hus på andras kulvertar.

Det är väl bara att skriva in att ledningarna flyttas som en del av lovet tänkte jag. Kan man flytta bort berg och jord så kan man också flytta på en ledning.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Självklart går det att flytta ledningarna, eller i alla fall oftast. Frågan är väl vem som bär kostnaderna?
Exploatören eller ledningsägaren?
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jiji Jiji skrev:
Självklart går det att flytta ledningarna, eller i alla fall oftast. Frågan är väl vem som bär kostnaderna?
Exploatören eller ledningsägaren?
Eftersom ledningarna ligger där utan rättighet så är det ju ledningsägarens problem tänker jag. En start är att meddela ledningsägaren att man har fått kännedom om ledningarna och att de saknar rättighet att ligga där. Och stipulera ett sista datum när ledningarna ska ha tagits ur bruk så att de kan avlägsnas vid schaktningen.
 
  • Gilla
M_Hellström och 1 till
  • Laddar…
Det kan ju vara tvärtom också, att TS tomt är avstyckad från grannens.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jiji Jiji skrev:
Det kan ju vara tvärtom också, att TS tomt är avstyckad från grannens.
Det ändrar väl inte på rättighetsfrågan? Det finns ju ingen regel som ger någon rätt bara för att de la en ledning före en fastighet bildades. Vill man ha fortsatt rättighet för en ledning vid en avstyckning så får man söka det som servitut i samband med förrättningen för fastighetsbildningen.
 
  • Gilla
Clossa och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det ändrar väl inte på rättighetsfrågan? Det finns ju ingen regel som ger någon rätt bara för att de la en ledning före en fastighet bildades. Vill man ha fortsatt rättighet för en ledning vid en avstyckning så får man söka det som servitut i samband med förrättningen för fastighetsbildningen.
Självklart men som jag förstod det var det gamla tomter det var frågan om och det kan ha funnits avtal som försvunnit tex. Det är inte helt enkelt att reda ut i äldre områden.

I en ort i kommunen jag jobbar med i finns villor som inte är avstyckade utan alla ligger på en fastighet. Nu har de börjat styckas av och då uppdagas alla möjliga konstigheter.
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jiji Jiji skrev:
Självklart men som jag förstod det var det gamla tomter det var frågan om och det kan ha funnits avtal som försvunnit tex. Det är inte helt enkelt att reda ut i äldre områden.

I en ort i kommunen jag jobbar med i finns villor som inte är avstyckade utan alla ligger på en fastighet. Nu har de börjat styckas av och då uppdagas alla möjliga konstigheter.
Hur är det nu med avtalsservitut? TS måste ha informerats om den han köpte fastigheten av för att de ska vara gällande mellan honom och grannen chefen med ledningarna? Jag minns inte riktigt.
 
  • Gilla
Bullskiten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.