Hej

Jag har svårt att hitta info om detta, hur skall jag lägga min golvvärme,

Vi har ett utrymme över vår carport på cirka 20 kvm, det skall bli 2 rum, ett på cirka 8 kvm, det skall användas som klädkammare och det andra på cirka 12kvm (sovrum).
Det finns ett befintligt golv med spån, det skall dock reglas upp och isoleras cirka 140 mm till.

Jag har en Nibe 310p Fighter idag med vattenburen golvvärme på nedervåningen och vattenburna element på övervåningen, allt från Thermotech. Från övervåningen kommer jag rakt ut till de två tänkta rummen.
Jag har en ledig plats på min golvvärmefördelare som är på nedervåningen. Kan jag dra upp två slangar från den och sätta en shunt(behövs det en shunt eller räcker det med en fördelare) med en 2 slingors fördelare på övervåningen?
Jag har beräknat väggen mellan rummen till 120mm

Behöver jag lägga spån över slingorna sen, eller räcker det med 14mm parkett (+lump o plast)?

Golvet är isolerat med 300 mm + 120 mm.

Har kollat på både LK och Uponor, märke spelar ingen roll dock.
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
smallbone skrev:
Behöver jag lägga spån över slingorna sen, eller räcker det med 14mm parkett (+lump o plast)?

Golvet är isolerat med 300 mm + 120 mm.
Beror ju på hur tätt du reglar upp golvet och hur fet gles du använder.
Tex. cc600 reglar med vanlig 21mm gles kan nog kännas svajigt utan spån.

Behöver du isolera mer då? 300 i golv är ju ganska ok?
 
cc600 med 28 gles tänkte jag mig, jo och 300 räcker men då blir det ett trappsteg ner till golvet, och jag vill nog ha så jämt som möjligt, och jag har en hel del isolering som bara ligger, därför tänkte jag regla upp o bli "av" med isolering.
Har haft kontakt med Golvvärmebutiken, så det blir nog en order därifrån, behöver bara hitta en röris nu som kan hjälpa mig med inkoppling av systemet.
 
Nu är golvvärmen installerad, äntligen, bifogar några bilder. IMG_2272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, Tack för all hjälp här på forumet!
 
  • Gilla
Niklas Wulff och 1 till
  • Laddar…
Är de 20mm slang på cc30?
 
Japp, det är det. La glespanel under. har funkat himla bra, nästan för varmt just nu. Missade din fråga.
 
smallbone skrev:
Japp, det är det. La glespanel under. har funkat himla bra, nästan för varmt just nu. Missade din fråga.
Lade du parkett direkt på? Eller lade du golvspån och sen golv?
 
Har inte lagt något ännu, men det blir 13-15mm parkett direkt. Inget golvspån.
 
vilken gles körde du? 28*70? O vilken riktning la du parkettgolvet o? Ska precis igång med vardagsrummet o kök, funderar starkt på denna metod.
 
Gjorde liknande hemma med glespanel och lade då en golvgips över sen 8mm laminat och det funkade perfekt. Ville ju inte ha för mycket imellan som bromsar värmen.

Mvh Anders
 
Hur gjorde ni vändningarna?

Mvh Kyling
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.