Vi har just byggt en inglasad altan med isolerad betongplatta och energiglas. Nu ska vi snart lägga klinker men vi kan inte bestämma oss för om vi ska ha golvvärme eller inte. Altanen är ca 24 kvm.  stor och vi har tänkt att kunna använda den från vår-höst. Hur ska vi tänka och vad kostar det ungefär, någon som vet?
Tack på förhand!
 
Tror inte du kommer elda överdivet med golvvärmen under vår-höst.
Min granne har gjort exakt det du frågar efter och han har snarare problem med
att han knappt kan vara i sitt uterum pga värmen från solen.

På vintern kan det kanske vara skönt men annars tror jag det kalaset kostar mer än vad det smakar... ;)

Vill du ha golvvärme tycker jag du skall satsa på vattenburet pga livslängden. Kanske lite besvärligare eftersom plattan redan är gjuten och att det bygger på höjden.

//A
 
Beror ju även på var ni bor och hur altanen är placerad (väderstreck etc). Söderläge i Skåne så lär det funka utan värme... Med ett bra konvektorelement kan man dock komma mycket långt om altanen är välisolerad.

Vattenburen golvvärme är ju bra om man har ett billigt uppvärmningssätt, t ex värmepunp eller ev fjärrvärme. Dock så måste man alltid se till så att det inte fryser och det kan innebära många hundralappar under årets kalla dagar... Med el behöver man iallafall inte tänka på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.