Hej,

Kort och gått behöver jag råd ang. angående hur jag ska göra färdigt detta. Inte jag som påbörjat och skulle inte tagit intiativ för jag saknar kunskapen men måste åtgärda detta.

Min plan är att skruva fast fönstersmyg. Först i överkant, därefter på sidorna med en vinkel om ca 20 grader. Detta i sockelskivan. Risk för sprickor?

Därefter skruva fast fönster foder i regel och i smyg.

Sedan installera ett fönsterbleck på 10 cm(3 cm överhäng). Den kan jag tog bara skruva mellan i betongen mellan glasblocken. Mot glasblocken sätter jag en tätning innan jag skruvar fast blecket (silikon?)

Måttband visar dimensioner vid installation av fönstersmyg nära ett glasblocksfönster och betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning vid fönstersmyg, med tumstock vid övergången mellan vägg, isolering och glasblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Jag skulle inte rekommendera att skruva i en så tunn skiva om du vill att fönstersmygarna ska sitta kvar någon längre tid. Dels krävs det extremt smala skruv och minsta fel vi förborrning etc kan spräcka/fläka upp skivan så det blir fult.

Jag tror mer på att du bygger "ramen" som har 3 sidor separat av smygar ställer den på plats. Då kan du göra starkare sammanfogning i de 2 övre hörnen med skruvar och lim, som inte kommer synas samt måla den innan montering. För att detta ska sitta kvar får du borra på lämpliga ställen i den grå plåten? (Eller vad man ser?) och använda plåtskruv. Fodret kan du fästa i smygen om du förborrar. Sen gör du som du tänkt med plåtblecket.
 
  • Gilla
Minkqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.