Vi har en gammal skånelänga med uteluftsventilerad krypgrund (av ngt slag...). Huset är från slutet av 1800 talet och har en grund bestående av gråsten och en stomme av mestadels lertegel.

Av många anledningar funderar vi på att gjuta igen krypgrunden och göra en isolerad platta istället (med golvvärme). Detta har vi tänkt göra i tre utav rummen. Har läst det mesta som finns här att läsa kring detta MEN när jag tittar ner i vår grund blir jag förbryllad...

Vi har inspektionsluckor i varje rum och när jag tittar ner där ser man bara en ytterst liten del av grunden. När man tittar ner i grunden ser det ut som ett "minkällarirum" med gråstensväggar och betong på golvet. Lägger upp några dåliga bilder som visar lite hur det ser ut. Är det någon som känner igen detta?? Kan jag förvänta mig att det ser ut så här under hela golvet i grunden eller är det bara just där inspektionsluckan finns? Vad tror ni?

Tacksam för ALLA svar, spekulationer och funderingar!
 
  • 074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var inte avsikten med dessa små utrymmen att de skulle användas som matkällare, så man har gjutit och gjort lite finare där än i resten av grunden?
 
Det låter ju ganska troligt =) Med andra ord borde det i så fall inte se lika fint ut under alla golven (i hela grunden Eller vad tror ni? Det är dock lite märkligt att det finns liknande utrymme i alla tre rummen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.