Behöver lite tips till den kommande garage renoveringen !


GIPSSKRUV 3,9 x 30 MM 1000 ST   Räcker dessa ??
GIPSSKIVA 13x1200x2400 MM       Byggmax

Det jag inte kan hitta bra på byggmax är spackel samt glasfiberremsor detta behöver jag hjälp med remsorna är lungt finns på biltema men vad ska jag ha för spackel hört att lättspackel fin ska vara br men byggmax har bara grov vilket inte ska vara bra ?

något mer som kan tänkas behövas ?? förutom skrapor m.m
plus vart hittar man stöttor kan bli svår att få upp gipset i taket utan dessa tror jag =)

/micke


PS
kan inte för allt smör i småland hitta vart man kan köpa mdf board hjälp snälla !
DS


           
Totalt
1 195,95 kr
 
Om skruven räcker? I antal eller längd? Ska du skruva ett lager gips i en regelsomme så är det rätt längd. Om det är antal du är ute efter så skall man (enligt Gyproc's handbok) räkna med ca 5 st/m2 i första lagret och 15 st/m2 i andra lagret. Sätter man bara ett lager räknas det som andralager.

Spackel finns på vilken färgaffär som helst.

Stöttor till takgipsen är enkelt att göra själv av en regel som du skruvar fast en bräda som är lite kortare än gipsskivan är bred. Längden på stöttatn bör vara ungefär 5 cm längre än rumshöjden för att det skall spänna lite.
Alternativt hyr en skivlyft på bygguthyraren (Cramo exvis)

MDF finns på en "normal" bygghandel. TItta var byggfirmorna handlar.
 
Är det stort? SKall du sätta mkt skivor i taket?

Då skulle jag vilja föreslå att du hyr/lånar en skivhiss, dessa är mkt smidiga och bekväma att jobba med. Jag lovar att det kommer att gå lättare.

Om du inte får tillgång till en sådan Följer du Tommy_S råd.
 
jag hoppas den räcker skruven =)
jag tänkte mer på avstång mellan skruv ??

taken ordnar sig bara 4 st hela sen 4 st halva skivor så det är bara 6 totalt

har nu något specifikt spakel att rekomendera ?
eller kan jag köra med biltemas k-rautas ???
 
Jag har kaklat med biltemas kakelfix!
Så nog borde du kunna köpa ditt spackel vart du vill.

Hur många sätt kan man göra spackel på??? Det är nog ingen¨skillnad på Krautas för.. säg 139kr och Beckers för 250
 
men det är finspackel ialla fall som man ska ha ?

har aldrig gipsat förut men tycker det verkar smidigt.

a en fråga till hur "knäcker" man dom lättast skivorna då .
En kniv och en metall linjal tänkte jag ?
 
Att kapa gipsskivor går att göra på två sätt:

1. Metallinjal typ långpass eller plåtregel och en vass gipskniv skär genom pappret på den "fina" sidan. Käck sedan skivan och skär av på baksidan.

2. Gammal fogsvans. Såga. (Genererar en hel del gipsdamm dock)

Mindre urtag i skivan sågas enklast.

Tänk på att en såg som användts till gips sedan är värdelös för trä pga att den blir slö.
 
Tack för all hjälp
ser fram emot renoveringen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.