Hej!
Är i gång med att bygga badrum och har kommit till momentet golv.
Tanken är att flytspackla på golvspån, och köra el-golvvärme, då behövs ett armeringsnät..
Funkar detta nät som jag fått, i stort sett gratis?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Det där är galvat putsnät. Svårt att få såpass plant att det ligger där det ska och inte buktar upp på sina ställen. Lyckas man med det så funkar det helt säkert, men om det är godkänt enligt några föreskrifter eller anvisningar vet jag inte, armeringsnät för flytspackling är något grövre och ej på rulle.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Tack för snabbt svar
Får helt enkelt prova att rulla ut en bit och nita fast det :)
 
Putsnät som sagt.

Användes flitigt som armering i flytspackel på slutet av 90-talet i alla fall. Där jag jobbade brukade vi limma nätet med smältlim i plastmattan som på den tiden var tätskikt, eller häfta nätet med häftpistol i golvspånet om det skulle ligga under tätskiktet. Sedan fästes elvärmeslingorna i nätet med små plastade ståltrådar, typ brödpåseförslutare. Ett riktigt pilljobb. Buntbanden var en klar förbättring nä de började användas...

Hur detta nät lirar med dagens regler har jag ingen aning om. Men flera av de badrum jag gjorde med putsnät som armering lever än i dag, snart 20 år senare, så helt tokigt kan det inte ha varit.
Då körde vi å andra sidan tunt grönt rollat fuktskydd på pappersgips på väggarna också. Och det har också gått bra här och var, men blivit rejält dåligt på sina ställen också, så det krävs mer än enstaka bra exempel för att säga att något är en bra byggmetod...
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Om man har spån eller trä som underlag borde man kunna spika ned det med märlor rätt enkelt. Då kan man få det i rätt höjd med en spikdistans under tex.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Har för mig att det inte är godkänt längre. Jag köpte sådant nät för några år sedan till något helt annat, och då frågade de om jag skulle använda det just till golv och att det inte var godkänt längre.
 
OT
I min värld kallas det rävnät, och används till t.ex. kaninburar.
Räven kan inte ta sig in, och kaninerna kan inte ta sig ut :)
 
Bör man inte ha golvgips på spånet innan man flytspacklar? Så var rekommendationen när jag rätade upp ett lutande köksgolvet för drygt tio år sedan. Gipset skulle både limmas och skruvas.

//Ronnie
 
PNO skrev:
Putsnät som sagt.

Användes flitigt som armering i flytspackel på slutet av 90-talet i alla fall. Där jag jobbade brukade vi limma nätet med smältlim i plastmattan som på den tiden var tätskikt, eller häfta nätet med häftpistol i golvspånet om det skulle ligga under tätskiktet. Sedan fästes elvärmeslingorna i nätet med små plastade ståltrådar, typ brödpåseförslutare. Ett riktigt pilljobb. Buntbanden var en klar förbättring nä de började användas...

Hur detta nät lirar med dagens regler har jag ingen aning om. Men flera av de badrum jag gjorde med putsnät som armering lever än i dag, snart 20 år senare, så helt tokigt kan det inte ha varit.
Då körde vi å andra sidan tunt grönt rollat fuktskydd på pappersgips på väggarna också. Och det har också gått bra här och var, men blivit rejält dåligt på sina ställen också, så det krävs mer än enstaka bra exempel för att säga att något är en bra byggmetod...
Det där känner jag igen, jag har också legat och limmat fast putsnät på plastmatta och sedan najat värmekabel...
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Hej
Nej det är inte godkänt med så tunt armeringsnät enligt boverkets byggregler, tråden i armeringsnätet ska var minst 4 mm.
Mer om dessa regler kan du läsa här:http://www.bkr.se/branschregler.aspx
Och här: https://www.gvk.se/

Betänk dock att lägga keramik på ett träbjälklag är en stor risk för följdskador genom sprickor i keramiken och eller tätskiktet samt sättningar. Varför ? Jo trä är ett levande material som änrar form beroende på årstid, fukt och temperatur, och keramik är stendött. konflikten som uppstår mellan dessa olika material innebär oftast någon form av problem i framtiden, kan ta många år och kan uppstå direkt tyvärr.
 
S
Pysslarn skrev:
Bör man inte ha golvgips på spånet innan man flytspacklar? Så var rekommendationen när jag rätade upp ett lutande köksgolvet för drygt tio år sedan. Gipset skulle både limmas och skruvas.

//Ronnie
nu för tiden kan man aldrig rekommendera något som gjorde för tio år sen tycker jag
 
Golvgips tar tyvärr inte bort någon böj styvhet i ett träbjälklag. Vilket är det man strävar efter med armering och flytspackel.
 
Galvat nät är inte rekommenderat då du får ett brottskikt mellan armering och spackel. Det "biter" liksom inte i spacklet. Dessutom har det inte de hållfasthetegenskaper som rotnät har. Man vill INTE chansa med projekt likande du ska utföra.
Jag vet, det är billig, men inte i längden........kanske.
 
Krister17 skrev:
Hej
Nej det är inte godkänt med så tunt armeringsnät enligt boverkets byggregler, tråden i armeringsnätet ska var minst 4 mm.
Jag trodde det var 2.5mm tråd som gällde för armering av flytspackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.