Hej.
Vi bor i ett radhus som är byggt år 2008 av Hjältevadshus och EinarMattsson. Nere i vår krypgrund så har vi plast och frigolitplattor över hela marken, som byggföretaget placerade dit när huset byggdes, samt en luftavfuktare som har stått där sedan start. Väggarna i krypgrunden består av nån slags betong eller skrovlig stenmur, eller vad det nu kan vara. Jag vet inte vad det kallas...
På vissa enstaka ställen nere i krypgrunden så har vi upptäckt att det är vissa mörkare partier på stenväggen. Ungefär som mörka fläckar, som kommer nerifrån marken och sträcker sig en liten bit upp på väggen, dock inte enda upp till krypgrundens tak.

Vi funderar på om det kan vara fukt nerifrån marken som förflyttar sig uppåt längs med väggen och om fukten i såfall kan sträcka sig vidare uppåt till huset så att det blir fuktskador i vägg och golv? Någon som har erfarenhet av detta?

Om det är så att det är fukt som sprider sig uppåt väggarna, är det då något som går på byggarantin? Visst har man väl nån slags garanti i 10 år? Jag antar att den garantin isåfall borde gälla om det skulle visa sig att vatten nereifrån marken tränger upp längs med väggarna i krypgrunden?. Det måste väl vara ett byggnadsfel /kontruktionsfel då, eller fel på dräneringen?

Eftersom huset bara är 5 år gammalt så låter det jättemärkligt om det "redan" ska kunna spridas fukt upp i stenväggen och vidare upp i huset.

Jättetacksam för svar!!!
 
Vad är utanför muren?
Kommer oftast utifrån marken/jorden om nu det är något utanför.
 
På framsidan har vi stenbelagd tomt och på baksidan är det gräsmatta och altan närmast huset. Ja det verkar som att det är vatten som kommer utifrån som gör att det blir fuktigt under plasten. Och fukten sprider sig då via plasten till betongväggen så att det blir fuktigt längst ner på väggen... är det någon fara?? Vi har "smakat" på det vita och det smakar salt, så det verkar vara avlagring. Se bilder... SAM_1020.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_1019.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_1015.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_1017.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_1018.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är ingen fara. Bara en indikation på att fukt finns där.
Har exakt samma i min krypgrund.
 
Ripper500 skrev:
Är ingen fara. Bara en indikation. på att fukt finns där.
Har exakt samma i min krypgrund.
Tack för ditt svar!! Känns lugnande att höra. Är det normalt att det finns fukt där? Men du gör alltså inget åt det i din grund? Verkar det allså inte vara någon risk att de sprider sig vidare upp i huset??
 
då måste jag dränera hela krypgrunden. Det är mark på utsidan.

Har installerat avfuktare som går samt 3 trådlösa fuktmätare.

Mät fuktigheten i din grund och se hur du ligger till.
 
Vi har en avfuktare och luftfuktigheten ligger alltid runt 40 % där nere. Är det lugnt så länge luftfuktigheten inte stiger? Kan inte fukten sprida sig uppåt längs väggen då? Blir dina fuktfläckar större hela tiden eller håller de sig nere i början av väggen?
 
Då har du bra koll!
Jag ligger på 60-64% året om. Dock så är min avfuktare avsedd för 50kvm och jag har 140kvm.

Mina fläckar stannar nere på muren. Aldrig kommit uppåt.

Man räknar med att klara sig om man är under 70% fuktighet.
Dock hänger det ihop med temp. Så har du lägre temp så funkar högre fuktighet. Bra riktvärde är, ej över 70% vid 20 grader.
 
Å så skönt att höra. Nu känner jag mig lite lugnare. Har haft lite smått panik i någea dagar och trott att detta varit världens katastrof... Tack för din hjälp!!!
 
Jag tror att man måste riva hela radhuslängan?
Nej förlåt kunde inte låta bli.

Förr innan all panik angående fukt så skulle man lämna en bit mellan mur och diff spärren på 10-15 cm för att fukten skulle kunna vädras bort den vägen. Så som det nu är så hindrar man fukten från att vädras bort och då blir lättaste vägen upp i muren eftersom den stoppas över hela ytan i övrigt.Vilket som är rätt eller fel lär dom lärde tvist om i evighet.
 
cecar33 skrev:
Jag tror att man måste riva hela radhuslängan?
Nej förlåt kunde inte låta bli.

Förr innan all panik angående fukt så skulle man lämna en bit mellan mur och diff spärren på 10-15 cm för att fukten skulle kunna vädras bort den vägen. Så som det nu är så hindrar man fukten från att vädras bort och då blir lättaste vägen upp i muren eftersom den stoppas över hela ytan i övrigt.Vilket som är rätt eller fel lär dom lärde tvist om i evighet.
Men menar du då att fukten kommer att fortsätta vandra upp i muren och vidare upp till väggen inne i årt hus?? Det som du skrev först, att man måste riva hela huset, det är den skräcken som jag har sett framför mig... :(
 
Hur långt fukten kommer att vandra uppåt kan vara svårt att säga men på muren men under syllen skall det ligga syllisolering så där senast kommer fuktvandringen att stoppa. Hur mycket fukt det kommer upp i muren beror på vad som finns på utsidan bla. men ni har även en avfuktare i utrymmet för att inte själva undersidan av huset skall drabbas av fukten i luften. Riva något hus är det inte fråga om troligtvis inte ens något problem överhuvudtaget.
 
Vad är syllisolering? Hur vet jag om vi har det? Brukar de flesta ha det? Så då kan det alltså bara bli fuktskador nere i krypgrunden men inte upp i huset? Man har ju hört såna där skräckexempel när hus har fått fuktskador pga krypgrunder men kan det ej ske på moderna hus om syllisolering finns? Ursäkta tusen frågor...
 
Var inte orolig!
Du har en bra grund. Du har avfuktare och övervakning på fuktigheten. Ta det lugnt nu :)

Om du kommer åt syllen från insida kan du köpa en fuktmätare för ca 600kr. Den har 2 stift som du sticker in i syllen för att mäta värdet. Då får du ditt svar :)
 
Men jag vet inte vad syll är för någonting... Hur ser det ut?? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.