Hej.

För 8-10 år sedan skaffade svärföräldrarna en Automower och de senaste åren har min hustru tjatat om en. Eftersom jag tycker att priset har varit alldeles för högt har jag tvärt sagt nej, utan att närmare ta reda på för- och nackdelar. Visst, jag har sett hur fin svärföräldrarnas gräsmatta alltid är och jag är fascinerad av att se maskinerna i arbete. Dessutom är jag väldigt fäst vid min Klippo...

Nu har jag dock bestämt mig för att allvarligt överväga ett inköp till nästa år och efter att ha plöjt trådarna här på forumet har jag fortfarande en massa frågor som jag hoppas få svar på.

Förutsättningarna är en tomt på 990 m² varav gräsmattan utgör 500 m². På denna finns givetvis hinder av olika slag, t.ex. sandlåda, gungställning, studsmatta, träd, buskar, häckar, stenparti m.m. Bifogar en enkel skiss över tomten för att ni ska förstå bättre.

GRÄSMATTA.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer då frågorna:

- Klarar roboten att ta sig runt husgaveln till den lilla plätten på framsidan? "Korridoren" är på smalaste stället mellan trädäcket och häcken ca 3 meter bred.

- Hur lägger jag begränsningskabeln på smartast sätt? Måste den rama in hela tomten eller kan jag skippa den mot huset? Antar att roboten inte mår bra i längden av att törna emot betongsocklar och trädäck, eller?

- Om jag vill göra en "ö" med begränsningskabel runt t.ex. en buske, måste denna kabel hänga ihop med tomtgränskabeln? Om den måste det, och om busken står mitt på gräsmattan tolkar ju roboten detta som tomtgräns och då känns det som om trädgården blir en labyrint om man nu vill ha 4-5 öar.

- På tomten finns en studsmatta, denna flyttas i dagsläget när det är dags för gräsklippning och får stå på det nya stället tills det är dags att klippa igen. Med en robotklippare kan den stå på samma plats hela tiden, dock måste jag bygga något så att den inte kör över medarna och förstör knivarna, någon idé hur man gör detta på ett bra sätt?

- Av någon anledning har jag fått för mig att en Husqvarna är det bästa köpet, vilket jag egentligen inte har några belägg för, mer än att det är en sådan hustrun vill ha... Nu har jag iallafall kollat på en Automower 305 som dessutom inte är så hutlöst dyr. Enligt specifikationerna klarar den 500 m² +-20%. Innebär det då att min grässmatta på 500 m² i värsta fall kan vara för stor? Känns som ett onödigt stor hopp upp till en 220AC för 1800 m² och flera tusenlappa extra.

- Om det nu blir ett inköp, kan jag då sälja min fina Klippo utan att oroa mig? Vad är egentligen livslängden för en robotklippare?

Tack på förhand.
 
Mitt enda tips är att ta kontakt med en återförsäljare av AM 220 som kommer hem till dig och går igenom dina frågor och förutsättningar. Det gjorde jag vilket även resulterade i ca 2000kr billigare robot än deras listpris(utan att jag ens börjat pruta). Besöket kostade inget.
 
peternicklas
Jag har snarlika förutsättningar som du har. Jag har gjort 7 olika öar runt träden som finns i gräsmattan. Sandlådan tar den som ett hinder likaså gungan och studsmattan vilken jag har grävt ner 15 cm. Min gräsmatta är på 800 m2 och den går runt huset i c:a 320 grader. Passagen mellan öar och ytterkant är som minst 60 cm och den går lätt in i denna passage. Jag har en Landroid och den fungerar över förväntan. Sedan är det ju under halva HQ priset. Den klippar som förutom Landroid som skulle intressera mig är Bosch Indego.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Den tomten du har innebär inga konstigheter för en robotklippare.

Slinga lägger du ner runt hela tomten, inkl hus. Svårt annars att bilda en "ring" på som roboten jobbar mot. Dessutom följer ju många robotar slingan tillbaka till laddningsstationen.

Sen snacket om bättre priser osv. Jag jag kan väl säga att som fackhandel jobbar man med listpriser men med fri prissättning, så oavsett brukar man kunna komma överens om ett många ggr något mer fördelaktigt pris för kunden. Antingen med eller utan installation..
 
gullegrizen skrev:
Hej.

För 8-10 år sedan skaffade svärföräldrarna en Automower och de senaste åren har min hustru tjatat om en. Eftersom jag tycker att priset har varit alldeles för högt har jag tvärt sagt nej, utan att närmare ta reda på för- och nackdelar. Visst, jag har sett hur fin svärföräldrarnas gräsmatta alltid är och jag är fascinerad av att se maskinerna i arbete. Dessutom är jag väldigt fäst vid min Klippo...

Nu har jag dock bestämt mig för att allvarligt överväga ett inköp till nästa år och efter att ha plöjt trådarna här på forumet har jag fortfarande en massa frågor som jag hoppas få svar på.

Förutsättningarna är en tomt på 990 m² varav gräsmattan utgör 500 m². På denna finns givetvis hinder av olika slag, t.ex. sandlåda, gungställning, studsmatta, träd, buskar, häckar, stenparti m.m. Bifogar en enkel skiss över tomten för att ni ska förstå bättre.

[bild]

Här kommer då frågorna:

- Klarar roboten att ta sig runt husgaveln till den lilla plätten på framsidan? "Korridoren" är på smalaste stället mellan trädäcket och häcken ca 3 meter bred.
Ja, inga som helst problem. Det kan vara betydligt smalare för Automower.

gullegrizen skrev:
- Hur lägger jag begränsningskabeln på smartast sätt? Måste den rama in hela tomten eller kan jag skippa den mot huset? Antar att roboten inte mår bra i längden av att törna emot betongsocklar och trädäck, eller?
Rama in så mycket som möjligt är min rekommendation. Det sparar klipparen.

gullegrizen skrev:
- Om jag vill göra en "ö" med begränsningskabel runt t.ex. en buske, måste denna kabel hänga ihop med tomtgränskabeln? Om den måste det, och om busken står mitt på gräsmattan tolkar ju roboten detta som tomtgräns och då känns det som om trädgården blir en labyrint om man nu vill ha 4-5 öar.
Ja, kabeln hänger ihop hela varvet runt inkl. alla öar. Däremot kommer klipparen att gå över alla ställen där kabeln går fram och tillbaka till ön så det blir ingen labyrint för klipparen.

gullegrizen skrev:
- På tomten finns en studsmatta, denna flyttas i dagsläget när det är dags för gräsklippning och får stå på det nya stället tills det är dags att klippa igen. Med en robotklippare kan den stå på samma plats hela tiden, dock måste jag bygga något så att den inte kör över medarna och förstör knivarna, någon idé hur man gör detta på ett bra sätt?
Jag har satt en bräda på insidan och en på utsidan längs med varje med och spänt ihop brädorna med skruv. Dessutom har jag faktiskt lagt slinga runt benen på studsmattan också för att spara klipparen.

gullegrizen skrev:
- Av någon anledning har jag fått för mig att en Husqvarna är det bästa köpet, vilket jag egentligen inte har några belägg för, mer än att det är en sådan hustrun vill ha... Nu har jag iallafall kollat på en Automower 305 som dessutom inte är så hutlöst dyr. Enligt specifikationerna klarar den 500 m² +-20%. Innebär det då att min grässmatta på 500 m² i värsta fall kan vara för stor? Känns som ett onödigt stor hopp upp till en 220AC för 1800 m² och flera tusenlappa extra.
220 AC har en annan fördel gentemot 305:an och det är att 220 AC har de små hjulen fram. Det gör att man kan låta klipparen gå längre ut över kanten med ett hjul utan att klipparen "trillar ner" om man har en liten kant mot rabatten.

Det släpps snart Bosch Indego till vettigt pris som ser intressant ut och som skall ha lite mer intelligens än Automower. Jag hade nog väntat med köp tills att den får visa vad den går för.

gullegrizen skrev:
-- Om det nu blir ett inköp, kan jag då sälja min fina Klippo utan att oroa mig? Vad är egentligen livslängden för en robotklippare?
Jag har haft Automower sedan 2005 och det enda jag gjort är att byta batteri en gång. Jag har en motorgräsklippare också som har stått oanvänd i sju år så ja, du kan sälja din Klippo utan att oroa dig.:)
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
gullegrizen skrev:
- På tomten finns en studsmatta, denna flyttas i dagsläget när det är dags för gräsklippning och får stå på det nya stället tills det är dags att klippa igen. Med en robotklippare kan den stå på samma plats hela tiden, dock måste jag bygga något så att den inte kör över medarna och förstör knivarna, någon idé hur man gör detta på ett bra sätt?
En idé som jag läst att flera gjort är att gräva ner "medarna" så att klipparen kan gå över dem. Då har den bara de vertikala benen att "krocka" med. Klä dem med något mjukt så klarar sig klipparen bättre.

gullegrizen skrev:
- Av någon anledning har jag fått för mig att en Husqvarna är det bästa köpet, vilket jag egentligen inte har några belägg för, mer än att det är en sådan hustrun vill ha... Nu har jag iallafall kollat på en Automower 305 som dessutom inte är så hutlöst dyr. Enligt specifikationerna klarar den 500 m² +-20%. Innebär det då att min grässmatta på 500 m² i värsta fall kan vara för stor? Känns som ett onödigt stor hopp upp till en 220AC för 1800 m² och flera tusenlappa extra.
HQ är förstås ett bra köp med sin långa erfarenhet på marknaden men onödigt dyr för dina behov då Worx Landroid gör i princip samma jobb för under halva priset jämfört med en HQ 220. De fördelar HQ'n har kommer du i princip inte att behöva då klipparen kommer att hitta runt din relativt kompakta tomt alldeles utmärkt. Dessutom kommer det att gå snabbt jämfört med en 305'a, som ju förstås är billigare än 220'an, då LD's kapacitet är upp till tre gånger högre eller nästan i nivå med 220'an. Sen kommer ju också Bosch med ett intressant men ännu oskrivet kort som en del redan påpekat.
 
Jag har en Automower.
Min far har en Automower.
Min svärmor har en Automower.
Min ena svåger har en Automower.
Min andra svåger har en Landroid.

4 av 5 är mycket nöjda.

Köper du en Landroid så ska du inte tro att du får en Automower. Man får det som man betalar för.
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
MrSmith skrev:
Jag har en Automower.
Min far har en Automower.
Min svärmor har en Automower.
Min ena svåger har en Automower.
Min andra svåger har en Landroid.

4 av 5 är mycket nöjda.

Köper du en Landroid så ska du inte tro att du får en Automower. Man får det som man betalar för.
De flesta av dina 17 inlägg handlar om att hylla HQ och smutskasta LD. Är du betald för att sprida FUD?
 
  • Gilla
666kalle
  • Laddar…
bobas skrev:
De flesta av dina 17 inlägg handlar om att hylla HQ och smutskasta LD. Är du betald för att sprida FUD?
Vet ej vad FUD innebär men jag svara nej.

Och nej, jag vill inte smutskasta Landroid men här på forumet vill vissa ge sken av att den är likvärdig med Automower men till halva priset. Men så är det inte. Landroids klippresultat är lika bra som Automower men dess driftsäkerhet har mycket mer att önska.

Ska den kallas robot så ska repeterbarheten vara mycket nära 100%.

Du har säkert i Landroidtråden läst om utflippade klippare, klippare som rymt och sett bilden på klipparen som kört över kanten.

Risken är att robotgräsklippare som produkt får dåligt rykte när det kommer klippare där köparna tror att de gjort ett kap när de hittat ett fabrikat till halva priset. Men det är inte halva priset. Det är hela priset men för ett annat fabrikat.

Men detta är tydligen lite känsligt på sina håll.
 
  • Gilla
KoK och 1 till
  • Laddar…
6
MrSmith skrev:
Du har säkert i Landroidtråden läst om utflippade klippare, klippare som rymt och sett bilden på klipparen som kört över kanten.
Har du bara läst om Automowers som funkat till 100% hela tiden och aldrig strulat på något sätt? I så fall får du gärna länka till det. Läser man tråden om Automower så ser man att många har problem med sina robotar fast det står Husqvarna på karossen.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
MrSmith skrev:
Vet ej vad FUD innebär men jag svara nej.

Och nej, jag vill inte smutskasta Landroid men här på forumet vill vissa ge sken av att den är likvärdig med Automower men till halva priset. Men så är det inte. Landroids klippresultat är lika bra som Automower men dess driftsäkerhet har mycket mer att önska.

Ska den kallas robot så ska repeterbarheten vara mycket nära 100%.

Du har säkert i Landroidtråden läst om utflippade klippare, klippare som rymt och sett bilden på klipparen som kört över kanten.

Risken är att robotgräsklippare som produkt får dåligt rykte när det kommer klippare där köparna tror att de gjort ett kap när de hittat ett fabrikat till halva priset. Men det är inte halva priset. Det är hela priset men för ett annat fabrikat.

Men detta är tydligen lite känsligt på sina håll.
Inte så känsligt som det tydligen är för HQ ägare att till varje pris försvara sina mycket dyrare inköp. Läser man i HQ tråden så finns det en hel del övrigt att önska av de klipparna med:eek:. Att ge sken av att LD = problem men HQ = (y) är nog att förvanska sanningen en gnutta. Försök vara objektiva som vi som förordar LD är, dvs. vi erkänner att den är känslig för felinstallation men utför man installationen rätt och axepterar 10 cm mer oklippt kant så handlar det ändå om att man sparar en hel del pengar på att köpa den maskinen. Förväntar man sig att få en HQ maskins alla fördelar blir man så klart missnöjd med en LD men då har man också gjort en felbedömning vid köpet. Det är som att köpa bil, betalar man för en Skoda (som för övrigt är en mycket prisvärd och bra bil) så får man faktiskt ingen Audi eller BMW :confused:.
 
  • Gilla
MrSmith och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
MrSmith skrev:
Vet ej vad FUD innebär men jag svara nej.

Och nej, jag vill inte smutskasta Landroid men här på forumet vill vissa ge sken av att den är likvärdig med Automower men till halva priset. Men så är det inte. Landroids klippresultat är lika bra som Automower men dess driftsäkerhet har mycket mer att önska.

Ska den kallas robot så ska repeterbarheten vara mycket nära 100%.

Du har säkert i Landroidtråden läst om utflippade klippare, klippare som rymt och sett bilden på klipparen som kört över kanten.

Risken är att robotgräsklippare som produkt får dåligt rykte när det kommer klippare där köparna tror att de gjort ett kap när de hittat ett fabrikat till halva priset. Men det är inte halva priset. Det är hela priset men för ett annat fabrikat.

Men detta är tydligen lite känsligt på sina håll.
Så gu menar på fullt allvar att HQ inte har problemmed sina klippare?
Läd lite i deras tråd så kanske du skulle vakna upp. OCH Landroiden är minst lika bra aom HQ kanske t.o.m. bättre som klippare och tillförlitligheten är det inget fel på. Det som Landroiden är sämre på är att den inte har guideslinga.
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/144555-husqvarna-automower-127.html#post1568863
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/144555-husqvarna-automower-125.html#post1566149
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/144555-husqvarna-automower-123.html#post1564801
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/144555-husqvarna-automower-122.html#post1564193
Några av de problem som finns med HQ. Du hittare säker fler om du ni vill leta.
OCH vi som har Landroid tåler kritik om den framförs på rätt sätt. Smutskastning ber vi oss slippa.
 
  • Gilla
666kalle
  • Laddar…
Tack för alla svar, nu är jag övertygad om att frugan kanske har haft rätt i alla år :surprised:. Verkar inte som om det föreligger några som helst anledningar till att inte skaffa en robot. Klämmer dock in några kompletterande frågor:

- Är det alltså så att om jag lägger begränsningskabeln dubbel, dvs. en slinga till ön och den andra från ön på samma ställe, så ignorerar roboten denna? Det innebär alltså att jag måste gå tillbaka på samma ställe från ön för att det ska funka med öarna?

- Beträffande placeringen av laddstationen, helst vill jag ha den vid garagedelen i övre högra hörnet på bilden (grönmarkerad cirkel). Är detta en dålig placering? Det är ju mer centralt att placera den vid utbyggnaden jämte trädäcket, men eftersom detta är ett inglasat uterum blir det liksom inte så snyggt, dessutom skulle nog inte frugan gå med på det...

GRÄSMATTA2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Hur är det med specifikationen som anger +/- 20% på robotens klippyta, är det dumt att ens tänka tanken på en 305:a?

I övrigt vill jag inte ge mig in i den hetsiga diskussion som verkar råda mellan förespråkare av de olika robotarna, frugan vill ha en Husqvarna och eftersom de personer jag känner med en Automower är mycket nöjda, räcker detta som argument för mig!
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
Helt korrekt uppfattat med hur man drar begränsningslinab och skapar öar. Var noggrann i detta moment då det är helt avgörande för driftsäkerheten.

Laddstationen bör stå i skuggan då laddresultatet blir sämre då det är hög omgivande temperatur. Du kanske har plats för laddststionen under trädäcket så att klipparen får ett skydd/garage samtidigt? Då får du även en central placering.

Vad gäller storleken så kanske du kan dela klippare med en granne? Två av mina grannar delar på en klippare och har då tagit bort understa brädan i staketet och låter klipparen gå emellan. Väljer du en större klippare som har guidelina så använder du den för att leda ut och ta hem klipparen från grannens tomt genom en passage i häcken.

Lycka till med ditt inköp och installation av robotgräsklipparen.


EDIT
Lagt till första stycket för ett fullständigare svar på frågorna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.