God dag!

Nu är dags att ta tag i altan som varit efterlängtad ett bra tag. Jag tänkte, mest som en kul grej, dokumentera detta bygge men också för att inspirera mindre händiga människor att en gröngöling som jag kan ro detta projekt i hamn. Därför behöver jag er hjälp.

Altanen kommer sträckas sig längs hela fasaden(12m) och gå ut (4,2m). 9m kommer lyftas upp till altandörren och resterande kommer vara i marknivå. Den blir L-formad.

Eftersom husen i området har en liten märklig konstruktion. Golvbjälklaget går utanför grundmuren så kan jag därför inte fästa en bärlina i fasaden. Jag får helt enkelt jobba enbart med plintar.

Jag tänkte gjuta 5 plintar för varje bärlina(3st, 45x195) med 1,80m i mellan varje plint. Första bärlina tänkte jag placera 40cm ut från fasad, andra 2,3m ut och Tredje 4,1m.
Låter detta bra?

Därefter kommer golvbjälklaget ovanpå (cc60,45x145) som jag fäster i bärlinan. Hur gör jag detta på vettigast sätt? Vinkelbeslag? Jag vill som sagt inte fästa något i fasaden utan se underkonstruktion som fristående.

Mina första funderingar(förutom ovanstående frågor) är hur i helskotta man får bärlinan på plats? En kollega på jobbet tyckte man skulle gräva och förbereda alla hål. Därefter ställa bärlinan i rätt höjd och våg genom att stödregla upp skiten, skruva fast stolphållare som går ner i gjutformarna och sen gjuta utav bara fan. Låter ju simpelt men jag har tamesjutton aldrig sett nått liknande utförande på nätet. Tittar man på lite mer avancerade byggen, ser man att det först gjuter, därefter monterar man stolpar för att damma fast bärlinan i. Problemet jag ser, är att det kan vara ruggigt svårt att få plintarna i en rak linje?

Så, hur går man tillväga rent tekniskt för att få bärlinan på plats. Vilka tekniker finns? Fördelar/nackdelar? Och framförallt, vad är lättast?

Att få bärlinan på plats får bli första checkpoint!

(Uppdaterar med en skiss senare ikväll).

Mvh

/J
 
Puffar denna tråd.. Vart tog skissen vägen?
 
Haft fullt upp med jobbet tyvärr och sambon har velat som tusan angående utformningen. Vi(hon) har dock bestämt oss så nu jag kan slänga upp en skiss senare ikväll. Jag drar igång bygget på Torsdag morgon och har förmodligen altan klar till nästa vecka.
 
Glatt! Sitter just nu och försöker komma på hur jag ska göra med virket. Det måste vara på plats på torsdag.

Hur har ni gjort? Åkte ni ut till en brädgård och valde allt för hand? eller beställde ni från något större byggvarushus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.