Vi är helt förtvivlade - vi hittar små, fina sprickor i kakelfogarna i vårt fina, nykaklade badrum!
Det är bara 3 månader sedan jobbet avslutades av kakelläggare.
Är det vanligt/normalt - får det vara så?
Vi slutade omedelbart att använda duschdelen när vi såg det här.
Vi har ringt kakelläggaren o han skall komma i veckan o kolla vad som har hänt.
 
Det kan hända ifall man inte fuktar fogarna under själva härdnings/brinnprocessen (dvs, uppemot ett dygn efter fogningen). Det hände oss. Vi skrapade ur fogarna och fogade om.

I vårt fall var det vid hörnen där vi monterat plastytterhörn.



 
Jag hade hört det där med att fukta fogarna, men jag såg inte att kakelsättaren gjorde något sådant.
Det är inte på så många ställen (ännu iallafall) - behöver man göra något åt det (dvs skall jag kräva att kakelsättaren skrapar ur de fogar som har sprickor o gör om det)?
Det känns iallafall inte så bra det här - jag hoppas verkligen tätskiktet är ordentligt gjort under, för då skall det väl inte hända något?
 
Jag ser det som självklart att du ska reklamera sprickorna oavsett orsak. Det är ju lite svårt att avgöra saken genom ett forum.

OM det är torrsprickor såsom jag beskrev så inverkar det ju inte på kaklingens funktion. Fogen sitter där av mestadels estetiska skäl. Ja, lite praktiskt är det ju också; man slipper få in skit mellan plattorna.

Har sprickorna uppkommit på annat sätt - såsom hussättningar, svajjigt underlag el.dyl så pratar vi ju om skador i en annan division.

 
Tack - det känns lite bättre nu.
Men vi skall reklamera de spruckna fogarna.
Om det då är torrsprickor vi ser, då borde det väl inte bli några fler eftersom det gått c:a tre månader sedan fogningen gjordes?
 
Nej, torrsprickningen sker ju under brinntiden vilken är mellan en och ett par dagar har jag för mej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.