Förra sommaren skulle jag behandla min altan och använde mig av hederligt trallrent och borstade av altanen med hård altanborste, för att sen behandla den med två strykningar av Kisel från byggmax (se länk) som tydligen ska vara så bra och göra trät motståndskraftigt i många år framöver.

https://www.byggmax.se/träskydd-kisel-impregnering-4l

Nu ett år senare är altanen värre än någonsin. Trät har ruttnat på vissa ställen, spruckit, blivit strävare och allmänt "skört" samt bildat flisor. Det suger dessutom åt sig vatten som aldrig förr när det regnar.

Flisorna känns mer som hår/bomull och smutsar ner möbler och strumpor när man går på det. Kommer tillbaka efter 2 veckor efter att jag borstat bort det. Se bilder.

Var det en dum idé att tvätta altanen med trallrent? Dum idé med kiselbehandlingen?
Hur kan jag rädda altanen?
 
  • Träaltan med tecken på försämring, flisor och sprickor i träplankorna efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv på en altan med sprickor, flisor och tecken på vattenabsorption efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där med kiselbehandling är inte enkelt. Jag har kört med sioo, började för typ 17år sedan. Det håller ca 5-6 år. Jag hyrde en golvslip och slipade ner trallen någon millimeter. Golvet blev som nytt, behandlade med sioo igen. Sista kiselbehandlingen blev med biokleen. Höll ett år. Nu har jag tvättat golvet med terrasfix, fick det rätt så rent med skrubbning av mjuk borste. Jag la på jape ytbehandling också kisel, fast den här sprutar man på en gång, sedan är det klart. Idag dagen efter har träludd som jag hade lite av på vissa ställen lagt sig och det ser rätt bra ut, än så länge. Du fördärvar inte altanen med kisel, däremot är det så tråkigt med allt jobb om det inte blir bra. Är det massor av påväxt, stor altan, då kan det löna sig att hyra en golvslip för att spara ryggen och tiden. Lycka till.
 
  • Gilla
Michbar
  • Laddar…
Ju mer jag ser detta om kiselbehandling, ju mer bestämd blir jag att fortsätta med såpaskurning modell billigaste såpan man kan köpa.

har typ 2 plank av säkert mer än 500 med lite finludd på sig och ser mer ut vara relaterat själva trädet i plankan än att det skulle vara generell, vet att jag hade ytor (mer eller mindre obehandlat tryckt - 2-3 år gammalt) med finludd på när jag såpskurade dessa första gången för 2 år sedan men har idag ingen sådan ludd alls på samma område.

Sedan tycker jag ytan blir bra att gå på barfota på såpskurad trall utan att förvänta sig några uppfläkande flisor att få in i fötterna samt att det blir ljusgrått. Har man kört tillräckligt många gånger med såpskurning så blir det relativt resistiv mot att suga vatten inledningsvis vid regn - så pass att det ser ut som att däcket är glaserad med fortfarande ljus trä under blanka vattenytan - men håller det på lägre så blöts det givetvis sakta igenom men det suger inte upp som en svamp på samma sätt som en helt obehandlad yta.


Det fins olika sätt att lägga på såpan, men jag kör med 1.5 - knappt 2 dl såpa (biltemas) per liter volym färdig lösning, svabbar ut på torr trä, helst mulen inte så varm dag - första gångerna suger det riktigt ordentligt och det är tomt i borsten redan inom metern skurning... . men efter hand 'dricker' det mindre och efter 3 omgången är det smaksak om man kör ytterligare ett varv. - året efter behövs det 1 kanske 2 ggr.

Såpa med högre utspädning med vatten och torr plank så behöver man inte blötlägga plankorna innan skurningen, men samtidigt skall man inte vara frestad med för stark koncentrat med såpan med ambition på att skura färre gånger och jag skulle säga att 2 dl per färdig lösning är i starkaste laget om det skuras på sommaren och hellre ligga på 1.5 dl per färdig lösning och extra skuromgång då för mycket såpa och solen ligger på och trallen bli varm på kan ge tendens till oönskad brunfärgning om det inte får 12-15 timmar på sig att torka och jämna ut sig inom trädet själv (dvs skura på tidig kväll så klarar det i regel att det blir solstekt dagen efter utan att det ger tendens till brunfärgning)
 
  • Gilla
Michbar och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Ju mer jag ser detta om kiselbehandling, ju mer bestämd blir jag att fortsätta med såpaskurning modell billigaste såpan man kan köpa.

har typ 2 plank av säkert mer än 500 med lite finludd på sig och ser mer ut vara relaterat själva trädet i plankan än att det skulle vara generell, vet att jag hade ytor (mer eller mindre obehandlat tryckt - 2-3 år gammalt) med finludd på när jag såpskurade dessa första gången för 2 år sedan men har idag ingen sådan ludd alls på samma område.

Sedan tycker jag ytan blir bra att gå på barfota på såpskurad trall utan att förvänta sig några uppfläkande flisor att få in i fötterna samt att det blir ljusgrått. Har man kört tillräckligt många gånger med såpskurning så blir det relativt resistiv mot att suga vatten inledningsvis vid regn - så pass att det ser ut som att däcket är glaserad med fortfarande ljus trä under blanka vattenytan - men håller det på lägre så blöts det givetvis sakta igenom men det suger inte upp som en svamp på samma sätt som en helt obehandlad yta.


Det fins olika sätt att lägga på såpan, men jag kör med 1.5 - knappt 2 dl såpa (biltemas) per liter volym färdig lösning, svabbar ut på torr trä, helst mulen inte så varm dag - första gångerna suger det riktigt ordentligt och det är tomt i borsten redan inom metern skurning... . men efter hand 'dricker' det mindre och efter 3 omgången är det smaksak om man kör ytterligare ett varv. - året efter behövs det 1 kanske 2 ggr.

Såpa med högre utspädning med vatten och torr plank så behöver man inte blötlägga plankorna innan skurningen, men samtidigt skall man inte vara frestad med för stark koncentrat med såpan med ambition på att skura färre gånger och jag skulle säga att 2 dl per färdig lösning är i starkaste laget om det skuras på sommaren och hellre ligga på 1.5 dl per färdig lösning och extra skuromgång då för mycket såpa och solen ligger på och trallen bli varm på kan ge tendens till oönskad brunfärgning om det inte får 12-15 timmar på sig att torka och jämna ut sig inom trädet själv (dvs skura på tidig kväll så klarar det i regel att det blir solstekt dagen efter utan att det ger tendens till brunfärgning)
Har ingen trall att såpaskura i nuläget, men det där lät bra, så sparat undan det. Tack!
 
X xxargs skrev:
Ju mer jag ser detta om kiselbehandling, ju mer bestämd blir jag att fortsätta med såpaskurning modell billigaste såpan man kan köpa.

har typ 2 plank av säkert mer än 500 med lite finludd på sig och ser mer ut vara relaterat själva trädet i plankan än att det skulle vara generell, vet att jag hade ytor (mer eller mindre obehandlat tryckt - 2-3 år gammalt) med finludd på när jag såpskurade dessa första gången för 2 år sedan men har idag ingen sådan ludd alls på samma område.

Sedan tycker jag ytan blir bra att gå på barfota på såpskurad trall utan att förvänta sig några uppfläkande flisor att få in i fötterna samt att det blir ljusgrått. Har man kört tillräckligt många gånger med såpskurning så blir det relativt resistiv mot att suga vatten inledningsvis vid regn - så pass att det ser ut som att däcket är glaserad med fortfarande ljus trä under blanka vattenytan - men håller det på lägre så blöts det givetvis sakta igenom men det suger inte upp som en svamp på samma sätt som en helt obehandlad yta.


Det fins olika sätt att lägga på såpan, men jag kör med 1.5 - knappt 2 dl såpa (biltemas) per liter volym färdig lösning, svabbar ut på torr trä, helst mulen inte så varm dag - första gångerna suger det riktigt ordentligt och det är tomt i borsten redan inom metern skurning... . men efter hand 'dricker' det mindre och efter 3 omgången är det smaksak om man kör ytterligare ett varv. - året efter behövs det 1 kanske 2 ggr.

Såpa med högre utspädning med vatten och torr plank så behöver man inte blötlägga plankorna innan skurningen, men samtidigt skall man inte vara frestad med för stark koncentrat med såpan med ambition på att skura färre gånger och jag skulle säga att 2 dl per färdig lösning är i starkaste laget om det skuras på sommaren och hellre ligga på 1.5 dl per färdig lösning och extra skuromgång då för mycket såpa och solen ligger på och trallen bli varm på kan ge tendens till oönskad brunfärgning om det inte får 12-15 timmar på sig att torka och jämna ut sig inom trädet själv (dvs skura på tidig kväll så klarar det i regel att det blir solstekt dagen efter utan att det ger tendens till brunfärgning)
Tvättar du av trallen först med såpa tex, sen låter den torka och lägger på såpa?
 
nino nino skrev:
Tvättar du av trallen först med såpa tex, sen låter den torka och lägger på såpa?
Min trall har aldrig varit skitig i den nivån att jag har känt att den behöver skuras enkom för detta - men gör man det så blötlägg först för att mjuka upp påväxten (den behöver sin tid) - skura med mycket mer utspädd såpa (som just rengöringsmedel - inte för att det skall sugas in i trädet) och hårdare borste, skölj efter och låt det torka helt helst i ett par dygn innan man börjar med 1.5 - 2 dl såpa per liter-behandlingen på torr trä då syftet med det senare steget är att det mesta sugs in i trädet - vilket det gör, mycket, om det är sedan tidigare obehandlad tryckt virke och man kan behöva köra flera omgångar.

- Lämna inte kvar såp-pölar på ytan - träet skall bli ordentligt blött av borsten med såpan men ändå så lite kvar på ytan att det är matt utan stående såpvatten kvar på ytan på mindre än 5 minuters tid. Borsta bort pölarna som verka bli kvar längre över på det som redan har blivit matt och undvik lödder och skumbildning så mycket det går och borsta bort de som verka bli kvar länge.

- Första gången med 5-6 liter blandning brukar det bara säga 'slurp' och det tomt i hinken på bara några drag med borsten - känns det som... (ha en rätt tät halvmjuk borste som kan håll mycket tvättvätska) - det räcker längre på andra och ännu längre på den 3' omgången och på den 4' omgången märker man att det knappt vill suga något alls av såpan längre än just för att väta ytan. Nu beror det lite på använda trädet också - jag har en mindre yta med plankor som verkar beter sig som läskpapper även efter den 4 omgången och det blev att man tog det sista i hinken på dessa i ganska många omgångar innan det börja sluta suga som tok.


Både regnvatten och vattenspill vill efter dessa behandlingar inte suga speciellt fort in i trädet eller att det synligt sprider sig efter fibrerna runt dropparna - dock inte så avvisande att det blir kulor ovan på ytan sig som vid inoljning - men heller inte suga som en svamp längre.

Räkna med att det lukta 'såpa' om trädäcket ett antal dagar efter behandlingen, men försvinner efter ett tag. Trädet mörknar en smula efter behandlingen och man kan se gränser på det som är behandlat och icke behandlat - men redan efter 2-3 dagar börja gränsen vara så utsuddad att man inte längre kan avgöra var kanten går. - det är alltså ingen katastrof om man skurar överlappande om det är så stort att det inte kan göras samma dag och man inte tagit ut märken var man slutade sist. Att trädäcket ljusnar av såpan är något som sker över längre tid, när solen och regnet och tiden har gjort sitt, så det är ingen snabbfix av en mörkare trall inför en försäljning...



Såpskurning ger efter en tid en bra och ljus, nästan lite len yta att gå barfota på och reser inte träsflisor, trästickor och annat i onödan - men sådan beror också på trädet själv innan och såpning är ingen undermedel som åtgärdar en redan flisig och stickig trädäck utan det får slipas bort på annan sätt först. Fin träludd löst på ytan brukar försvinna efter några omgångar såpskurning, men tendensen bildande av träludd bestäms av trädet själv och kan vara olika mellan plankorna.

---

Går inte påväxten bort med den första såpa-rengöringen så får man titta på de andra kommersiella trall-rengöringsmedlen - som då ofta är av katjontyp på sina tensider

målarsoda med en skvätt diskmedel kan också fungera (har dock inte provat själv ännu) då starka alkaliska lösningar generellt har stor förmåga att lossa och förtvåla organisk påväxt som sitter på ytorna. Prova på undanskymd plats först.

många kommersiella blandningar av tralltvätt är just vatten utspädd med målarsoda (nariumkarbonat) eller kaustiksoda (NaOH) med lite iblandade tensider - vilket ibland kan vara av katjontyp och sedan säljs till 5-dubbla priset av vad råvarona kostade om man blandade själv...
 
  • Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
Har ett läckande stuprör och hängränna så det är lite grön påväxt, sen mycket björkar runt om så det blir mycket skräp.
Tanten skurade med svag såpa lösning och pisava, ungefär halva och det blev riktigt rent och fint.
Trallen lagd för 3-4 somrar sen och helt obehandlad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.