Hallå, skulle gjuta mina första plintar (till grindstolpar), och tyckte att jag gjorde det enligt alla konstens regler. Dagen efter gjutning av foten med sina armeringsjärn, 70cm ner, la jag ner gjutröret, fixerade i lod och i med bruket. Och sist ner med två stolpjärn med 95 mm emellan.

Problemet är att jag använde ett 150mm gjutrör, och då hamnade järnen mycket nära kanten, typ 25 mm ifrån på båda sidor.

Jag är orolig för att detta kan påverka hållfastheten så att det inte håller i längden. Vi ska dock plantera häck runtom stolpen, som alltså kommer att "kläs in" med idegran, troligen kommer stolpen alltså bara att utgöra stöd för idegranen, möjligen med en lampa på toppen.

Kanske monterar vi en grind, 3,5 meter bred, men det här är mest en gånginfart, så jag tror isåfall att vi bara öppnar den smala mittendelen, inte så att man öppnar upp hela 3,5 meter alltså. Vill man in med bil någon gång för ett bygge etc, hakar man nog av grindarna helt.

Vad tror ni, funkar det som det är eller? Jag har iofs små möjligheter att åtgärda, efteersom häcken är inhandlad och måste planteras runt plinten snart.

Fick förslag på att dra åt runtom röret med slängklämma, alt. Lägga ett 200-rör runtom, upptill, och gjuta i där, efter att pappen runt inre röret tagits bort.

Så tråkigt bara, en hel helg med en massa jobb och så missar man på detta! :S

Mvh,
/A
 
Varför skulle det inte hålla för att armeringen är 25 mm från kanten?
 
Armeringen ligger mer i miten, det är plintjärnen som ligger 2,5-3 cm nära kanten. Och det är ju dem som utsätts för direkta krafter, beroende på vad stolpen används till förstås.

Plintjärnen är av den den där typen med en klyka längst ned.

När jag letade bilder hittade jag en artikel som visar ett balkongbygge, där de lagt plintjärnen nästan ännu närmare kanten mot vad vi gjort ( bild 2), kanske är det ok då? :

http://www.byggla.se/Projekt/Balkongbygge/?category=144

(smart metod förresten, för att försäkra sig om att man kan köra genomgående bult för stolpen sen!)

Jag är rädd för att plintjärnen spräcker betongen om man tex utsätter stolen för tryck från sidan, vridkrafter etc.

/A
 
Redigerat:
Ungefär såhär ser det alltså ut, kanske har jag järnen något mer mot mitten dock:
(Bilden tagen från siten jag refererar till ovan)

Mvh/
A
 
  • 5252_59572.jpg
hahalj
Kul att du hittat mitt balkongbygge :)
Jag hade samma funderingar som du, men de jag har snackat med säger att det inte ska vara nån fara. Hade funderingar på att gå upp på 300 mm, men blev avrådd då det var overkill och bara drog upp kostnaden för betongen. Nu är det ju en balkong och den största kraften kommer uppifrån. Hela golvbalkkonstruktionen som sitter i husets bärande balkar kommer göra min balkong hyfsat vridstyv så jag tror inte sidokrafter kommer vara någon större risk.
Om nån tror nåt annat så gör mig gärna orolig a.s.a.p. innan jag går vidare med bärlina och golvbalkar....
 
Där ser man, balkongbyggaren himself hittade hit - du såg att jag refererade till din sida iallfall va? ;-)

Jag tyckte att din/er planering verkade så genomtänkt i övrigt, att det kändes lite lugnande att ni gjort på samma sätt.

Antar som sagt att det hänger på hur plinten används. Någon annan som har input apropå detta?

/A
 
Redigerat:
Äh, svarar mig själv då, om någon annan undrar i framtiden :)

Gräv- och anläggningsgubbarna som var över till oss i veckan tyckte inte det var några problem, järnen är ju ändå rätt långa också - "...men det hade ju inte skadat med bredare rör". De har väl en 40 års erfarenhet var av gjutning på nästan daglig basis, och borde ha en del koll på läget.

Dessutom såg jag plintar för plank i grannskapet som hade en liknande konstruktion med järnen ganska långt ut, och det hade väl stått iallafall i ca 35 år, så det är nog lugnt.

/A
 
hahalj
Låter bra det.

Det är lätt att man som amatör på området får lite orolig nattsömn innan man fått bekräftelse från flera håll att man är på rätt spår... har man tänkt rätt? för klent? överdimensionerat? för komplicerat?.. :)
 
Mikael_L
Så länge vi inte snackar om höghållfasta konstruktioner (där det krävs beräkningar) så skulle jag inte oroa mig för att det "endast" är 25mm täckande skikt.
Det bör klara korrosionstäckning OK.
25mm är väl långt mer än vad du använt för dim på ballast (du har väl knappast använt större än 16mm grus).

Nä sov du gott om nätterna.
 
  • Gilla
Bygg-Fredde
  • Laddar…
Hahalj, nu har vi fått lugnande svar från de riktigt tunga grabbarna på forumet, så vi kan nog som sagt sova gott :)
Ballast var väl 0-6 tror jag. Stabilt. ;)

/A
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.