Vi är mitt inne i bygget av vårt drömhus. Vi har valt bort gips-innertaket från husfirman och istället själva köpt vitlutat furuplank som våra snickare sätter upp. Innertaket är färdigläktat men furutaket är bara uppsatt till 1/3. I badrummen är taket redan färdig målat.

Vid första kontakten med snickarna var vi tydliga med att innertaket behöver vara minst 240 för att köksinredningen skall få plats(högskåp) vilket inte skulle vara något problem. Vid kontrollmätning i helgen visade det sig dock att innertaket kommer hamna på ca 236 efter att golvet är lagt(ångest). :mad:
Snickarna har läktat med 2 st 27 mm reglar(enligt vår KA skulle det räcka med 1 regel)

Vid kontakten med snickarna efter att vi upptäckt hur lågt innertaket blev ville de åtgärda problemet genom att korta ner socklarna i köket vilket dock inte kommer räcka till för att få plats med all köksinredning t.ex. special beställt överskåp till en 75 bred kyl/frys.

Vi skall ta en förnyad kontakt med snickarna i morgon för att diskutera en lösning på problemet.

Jag känner till att byggnormen säger att innertaket skall vara minst 240 i nybyggda bostäder. I vissa utrymmen t.ex. badrum, förråd m.m. spelar det ingen roll för våran del om det är 236 eller 240. Vem kontrollerar att byggnormen följs, hur stor är risken att det upptäckts att vissa utrymmen är 236?
Vad kan hända om man inte följer den?

Tacksam för alla råd vi kan få!
 
Går det inte att plocka ner kökstaket, och göra om, eller måste taket ner på hela våningen ?
Om det är 236 i övriga rum, men 240 i köket, spelar väl inte någon större roll ?
Det hade nog räckt att läkta med en 22a också

Gnäll på snickarn. Har ni sagt till extra om takhöjden så tycker jag nog att dom borde fixa det,
 
Tack för snabbt svar, tyvärr hänger taket ihop mellan kök, vardagsrum och hall.

Jag pratade med snickarna idag och de har lovat att ordna så att betongplattan slipas ner lite i köket och hoppas på det sättet att det ska bli tillräckligt med utrymme för köksinredningen, jag är lite skeptisk men hoppas självklart att det skall räcka.

Att de blir lägre i tak i övriga utrymmen tycker snickarna att man får ta.
 
Att slipa ner ett betonggolv , istället för att fixa taket, verkar lite jobbigt, och vad tänker dom då, ska man gå "ner" till köket ?
Näej, jag hade nog gnällt lite mer..
 
Slipa ner 40 mm betonggolv låter som en helt befängd ide. Skulle det inte gå att ta ett par cm på socklarna, sänka överskåpen en eller två cm, överskåpen till kyl/frys brukar ju vara justerbara i höjd så där borde det också gå att göra en del. Om överskåpet har ett fast mått så lär det ju ändå finnas en viss spelmån till 240 cm annars blir det knepigt att montera det. Om ovanstående går att fixa på det sättet så kan ni prova att få kompensation för det för låga taket i någon annan form, kanske en medelhavskryssning eller nåt sånt?
 
Tack för tipsen på lösningar, jag har inte full koll på justeringsmöjligheterna i köket men tror att det går att ordna på sättet du föreslår. De verkar inte vara så pigga på kompensation men vi får väl se.

Jag tror inte heller att slipningen kommer att ge så mycket. Snickarna försäkrar att takhöjden kommer att bli minst 238 efter slipning av plattan och golvläggning, efter att killen som skall slipa plattan varit här och mätt verkar det dock endast handla om ojämnheter på max 4 mm han kommer att slipa bort.

Vi har kommit överens med snickarna om att vänta till efter golvläggningen för att se om de kommer upp i de 238 som de nu försäkrar, jag är skeptisk!
 
Inte bara äe er takhöjd för låg för er inredning, den är dessutom lägre än den lagstadgade takhöjden 2,40!
Att inte er KA reagerade på det är märkligt, det är ju han som ansvarar för att ert bygge uppfyller myndigheternas krav.
Jag undrar hur han skall kunna skicka in ett intyg om att ni uppfyllt kraven i BBR .......
 
F
Du skriver att taket är färdigläktat men furutaket bara upsatt till 1/3. Den solklara lösningen är att plocka ner och riva bort en läktregel. Varför har dom dubbel läkt från början???
 
Vet ej varför de har dubbla läkt.

Det har dock visat sig vara svårare än jag trott att ta ner taket, i en del av utrymmet ovanför taket(kattvinden) har de redan sprutisolerat och enligt snickarna kan de inte ta ner taket utan att isoleringen faller ner.

Vi orkar inte med mer förseningar i bygget nu så vi har gått med på att taket läggs klart i den lägre höjden(känns inte som vi hade nått val). Vi har blivit försäkrade om en bra lösning i köket även om jag inte riktigt litar på att det blir så bra som snickarna utlovar.

Jag ska prata möjlig kompensation med snickarna i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.