Hej

Vad ska jag göra?? Kommer till landet och snickaren har byggt vårt nya Attefallshus nästan 10% för högt. Kanske kan vi genom att fylla upp marken ngt komma ner till 5%(=20 cm) för högt.

Nån som har erfarenhet av liknande. Man vill ju inte riva och börja om och inte heller ljuga för kommunen...
 
Om du skall ha det som bygglovsfritt attefallshus så måste du nog hålla dig under den lagliga max höjden. Annars är det en bygglovspliktig byggnad. Det finns inga marginaler för byggfel inom regelverket.

Skillnaden mot bygglovspliktiga byggnader där man kan acceptera smärre avvikelser från bygglovet som byggfel. Är att hela finessen med attefallshus är att byggnaden inte skall prövas i något beslut. Därmed finns det inget beslut man kan avvika lite från.
 
Kan man ansöka om bygglov nu när felet redan finns där, tror du?
 
Jag tror att du eventuellt kan komma runt det genom att höja marken runt, om jag inte missminner mig får du höja marken 50 cm utan tillstånd. Frågan är väl var som händer med grunden då...
 
Alla kan göra fel. Kommunen mäter sällan/aldrig attefallshus, så somna om;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Annen skrev:
Hej

Vad ska jag göra?? Kommer till landet och snickaren har byggt vårt nya Attefallshus nästan 10% för högt. Kanske kan vi genom att fylla upp marken ngt komma ner till 5%(=20 cm) för högt.

Nån som har erfarenhet av liknande. Man vill ju inte riva och börja om och inte heller ljuga för kommunen...
Det du bör göra är att vara tyst. Nämn ingenting för snickaren, ingenting för din eventuella partner, ingen polare. Ingen alls. Om du är tyst, kommer ingen märka någonting och ingen kommer att mäta bara för att.

Man erkänner aldrig någonting bara ändå, det kommer bara att ställa till det för dig och det blir säkert en massa merkostnader utan anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.