Hej.

Byter golvbrunn i ett badrum, gjutjärn. Sågade av golvbrunnen då den satt så fastreglad att det inte gick att vrida/dra ut. Den lilla stupen av golvbrunnen som är kvar i avloppsröret sitter som berget. Den ser ut att vara ”svetsad” med bly?!
Hjälp - hur får jag lös stumpen? Eller kan jag låta stumpen sitta kvar och trä en muff i den? Innermått på stumpen är ca 65 mm. Närbild av igensatt rör med isolering i bakgrunden. Build-up av material inuti röret. Behov av rengöring eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rör sektion, isolering, korrosion, potentiell vattenskada, behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, förfallna vedelement, isolering, rörbitar, skräp och en svart kruka på ett vindsgolv. Nedslitet och övergivet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bly så brukar det gå att hacka loss med en morakniv och en hammare. Hacka runt vicka etc. (y)
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Borra runt med ett ca 4 mm borr. Köp några extra då dom tenderar att gå av ibland...

Annars får du kapa gjutjärnsröret längre ner och skarva på det som behövs.
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Finns den inget enklare sätt? Sitter som f-n och kommer ta ett år att få bort all bly (eller vad det är).

Nippel 65-50? Är det ok att använda?
 
Du har ju guldläge att komma åt runt om och borra bort blyet.
Jo det är bly.
Det ska inte vara så mycket bly, det är drevat bakom blyet.
Kommer inte att ta ett år, mera åt en timme.

Protte
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Bly har ju smältpunkt runt 300 grader så elda på.
 
  • Haha
swe.jocke
  • Laddar…
Byt till plaströr hela vägen ner till källaren
 
Nu är jag 300 grader varm men jag vann matchen
Det tog några borr och lite svordomar innan jag kunde få lös delen.
Tack snälla ni för hjälpen

(det är ett flerfamiljshus, 3:e vån och blir ett för stort jobb att byta hela vägen. Rören är filmad och borde kunna ge 50 år till - sen är det nån annans bekymmer ).

Rörigt arbetsområde med rör, skräp, skruvmejsel och förfallen isolering. Hantverk och reparationsscenario. Slitage och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Jag har gjort detta flera ggr. Ja det är bly och jag brukar slå sönder "hanen" dvs det innersta röret och sedan dra bort bly och drevning och sätta dit en gummistos.
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Kan vara farligt att slå, spräcker man muffen också så har man problem.

Protte
 
V
S swe.jocke skrev:
Hej.

Byter golvbrunn i ett badrum, gjutjärn. Sågade av golvbrunnen då den satt så fastreglad att det inte gick att vrida/dra ut. Den lilla stupen av golvbrunnen som är kvar i avloppsröret sitter som berget. Den ser ut att vara ”svetsad” med bly?!
Hjälp - hur får jag lös stumpen? Eller kan jag låta stumpen sitta kvar och trä en muff i den? Innermått på stumpen är ca 65 mm. [bild][bild][bild]
Bara börja knacka bly :)
 
Följdfråga: nu har jag köpt nippel och golvbrunn. Tycker att nippeln gick i lite för enkelt, är tveksam om det håller tätt. Mätte befintligt avlopp till 96-97 mm och fick med mig en 96-75 nippel.

Finns nån annan variant som är mer konisk eller ska man täta med nåt? Eller gör den jobbet?

har för mig att man brukar få vålda mer för att få den på plats…

 
Krilleman
  • Gilla
Protex och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.