Hejsan alla glada, söker med ljus och lykta efter lite hjälp!

Vi ska dränera om och därav riva både farstukvisten på framsidan respektive uteplatsen på baksidan (men den tar jag inte upp i denna tråd..)..

Nu är det som så att det är ohyggligt svårt att få till något bra, jag har ritat i 3d.. skissat.. funderat.. kollat i kataloger.. men jag är bara villrådig! Allt är den där dumma "luftvärmepumpens" fel *mutter* den stör fasaden så jag inte kan fundera ordentligt (ja den är mitt störmoment.. men den har väldigt skön värme och ekonomisk är den)..

Någon som kan komma med några tips? Hur vi ska bygga ny entre... där "den vita blaffan" faktiskt inte stör fullt lika mycket.. (har funderat på att bygga in den på något smart sätt..)..

Alla tips mottages tacksamt.. (funderingarna går till att ha huvudgången rakt fram istället för från sidan.. men ja det var bara en tanke går lika bra som det är nu.. )

ta fram skissblocken.. leta reda på bilderna.. hjälp mig snälla!
MVH Sandra
 
  • framsida_hus.jpg
Vad kostar det att flytta utedelen till luftvärmepumpn? Du får ursäkta men den sitter ju helt galet där den gör. Eller missar jag något som gör att mitt på fasaden är en fiffig placering?
 
Hejsan OlaF!
Jag veeet, den är mitt störmoment som sagt! Jag menar inte nog med att den sitter "mitt på" den sitter DESSUTOM så att den sticker upp 4 cm ovanför mexiteglet - jag fattar inte hur de tänkte ens... inte så att de gör arbetet gratis ändå ju :/

Men hur som haver kan vi bara flytta den estetiskt upp och ner och åt sidan antar jag.. den sitter bra till inne (där det är som mest öppet i huset).. och jag vill inte ha ett bautahål till varken ute eller inne.. !

Jag menar det är väl inte direkt nån smartare plan att dra ledningar a 500 kr metern.. till andra delen av huset... (handlar ju om 5-10 meter.. ) .. för någon sorts negativ aspekt måste det vara att ha så lång "färdväg"...

I övrigt antar jag det är kostnaden för ev ledning och hantverkskostnader för "kyl/värme tekniker" som tillkommer.. och milersättning då..

Suck säger jag bara...
MVH Sandra
 
Hmm..

Glömde säga att jag har funderat på att flytta ner "lådan" till under fönstret... alltså det fönstret som skymtas i farstukvisten! Brevid ytterdörren...

Där framför har vi en bänk... och även om den inte blir nå snyggare där så tror jag inte den skulle sabba hela husets fasad iaf.. vita ledningen försvinner in i den framtida farstukvisten... och själva lådan under bänken... måste bara kunna leda bort "pinkvattnet"..

Villrådig som sagt.. jag avskyr den dock rent estetiskt..!
MVH Sandra
 
Såvitt jag har förstått ska man ha så korta ledningar som möjligt för effektivitetens skull men att dra den en meter eller så rakt ner så den kommer mot grunden borde inte göra många procent för pumpen, men mycket för estetiken.

Är ingången till farstukvisten från vänster i dagsläget? Alltså där räfsorna står?
 
Hej OlaF!
Jo precis, därför vill man ju inte dra omkring den för mycket... men som sagt lite nedåt skulle göra väldigt mycket för utseendet (och den framtida farstukvisten).

Ingången är precis där du säger, vid räffsorna.. en liten "gång" med plattor (vi ska bara ha grusade gångar och uppfarter efteråt.. marken rör sig en del) mot garageuppfarten..

I dagsläget har funderingarna gått till att ha en entregång ut till vägen istället (rakt fram).. för vi har problem med all snö som trillar ner på vintern.. oavsett hur vi saltar och skottar.. så blir det massor med snö när plåttaket "fäller"....

MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.