Hejsan,
vi har precis köpt ett fritidshus.

Det är byggt för åretruntbruk och har enskilt VA.

Steg ett är att få igång vatten. Där finns en grävd brunn och sugledningen ligger under vattenytan.
Så långt verkar det ok.
Men där slutar min kunskap tyvärr.

I källaren finns pump, hydrofor och varmvattenberedare. Ledningarna till vv-beredare är delade, alltså isärskruvade.

Det enda jag gjort ännu är att trycka på 1 på brytare märkt nr.2. Då startar pumpen.
Pumpen startar oavsett hur brytare nr.1 står.
Jag har omgående tryckt på 0 på brytare 2 igen när pumpen går igång.

Kan ni försöka förklara tydligt för mig vad jag ska göra för att försöka få igång vattnet eller felsöka om något är defekt?

Kommer besöka stugan på onsdag igen och kan då testa eventuella förslag.

Tack på förhand.
 
  • Vattenpump, hydrofor och varmvattenberedare i källare med rörledningar och elbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gamla strömbrytare på en orange vägg, märkta med siffrorna 1 och 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hydrofor och rörledningar i källare märkta med nummer för problemlösning, golvbrunn i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i källare med delade ledningar och märkta brytare för felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump och hydrofor brytare i källare med synliga ledningar och korroderade komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre vattenpump och anslutningar i en källare mot en orange vägg, synliga tecken på användning och ålder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på en vattenpump i en källare med hydrofor i bakgrunden, noll tryck visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Nr6
 
  • Vy under radiator med exponerad röranslutning och orange tegel bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytare 1 har knappast något med pumpen att göra.
Kolla på tryckströmbrytaren som sitter på pumpen. Den styr till- och frånslag av pumpen. På varsin sida finns två skalor i bar, på ena sidan ställer man in tillslaget och på den andra sidan frånslaget. Kolla hur de står nu.
 
Starta pumpen som du gjorde och låt den gå för att se om vatten kommer upp till hydroforen. Det ser du på dess manometer. Pumpen skall sedan automatiskt slå av när det trycket är lika som det inställda på tryckströmbrytaren.
 
K Kane skrev:
Starta pumpen som du gjorde och låt den gå för att se om vatten kommer upp till hydroforen. Det ser du på dess manometer. Pumpen skall sedan automatiskt slå av när det trycket är lika som det inställda på tryckströmbrytaren.
Är det höger eller vänster sida i bild som styr frånslag?
Behöver jag skruva ihop ledningarna till vv-beredare innan jag startar pumpen?
Alla vred då? Behöver jag inte kolla lägen på dem?
 
Vänstra är frånslag. Du ser på bilden att den är lite lägre för skalan går neråt.
Huvudkran nr 7 måste du kolla står öppen annars slår pumpen ifrån direkt.
 
Ser detta för övrigt ut som något som har gjort sitt? Bara a
K Kane skrev:
Starta pumpen som du gjorde och låt den gå för att se om vatten kommer upp till hydroforen. Det ser du på dess manometer. Pumpen skall sedan automatiskt slå av när det trycket är lika som det inställda på tryckströmbrytaren.
Vad är lämpligt värde för frånslag resp. tillslag?
Vågar jag låta pumpen gå en längre stund även om inget verkar hända?
Är det bara huvudkranen jag behåller kolla så den är öppen? Bara strunta i alla andra vred så länge?
 
Vad är lämpligt värde för frånslag resp. tillslag? 5-6 och 2 bar är väl lämpliga värden för tryckströmbrytaren.
Vågar jag låta pumpen gå en längre stund även om inget verkar hända? Manometern på hydroforen bör börja röra sig uppåt efter en liten stund.
Är det bara huvudkranen jag behåller kolla så den är öppen? Bara strunta i alla andra vred så länge? Du kan stänga av vattnet till huset, #3 och om det finns någon kran till VVB.
 
K Kane skrev:
Litet tipsblad här om underhåll av hydrofor, [länk]
Fint, tackar.

Otroligt bra att få lite handledning av någon som verkar veta hur det funkar.

Jag kan ta med mig kompressor dit på onsdag. Lite oklart hur jag ansluter den till hydroforen.
Känns som att jag behöver ordna korrekt adapter/nippel för att ansluta kompressorn?
 
E Erik112233 skrev:
Känns som att jag behöver ordna korrekt adapter/nippel för att ansluta kompressorn?
Brukar vara vanlig Schraderventil, dvs bildäcksvarianten.
 
K
Litet tillägg till pdf-en. Det kanske är uppenbart, men om du har ventil 2 och 4 öppen så kan du se hydroforens vattennivå i den transparenta plastslangen. När du lämnar anläggningen så ska du stänga 2:an och 4:an som en säkerhetsgrej, för om plastslangen skulle gå sönder så läcker inte allt vatten ut. Och, om plastslangen går sönder tappar du ju allt tryck i systemet också, vilket innebär att pumpen kommer att köra non-stop tills någon stänger av den...
 
K kbladh skrev:
Litet tillägg till pdf-en. Det kanske är uppenbart, men om du har ventil 2 och 4 öppen så kan du se hydroforens vattennivå i den transparenta plastslangen. När du lämnar anläggningen så ska du stänga 2:an och 4:an som en säkerhetsgrej, för om plastslangen skulle gå sönder så läcker inte allt vatten ut. Och, om plastslangen går sönder tappar du ju allt tryck i systemet också, vilket innebär att pumpen kommer att köra non-stop tills någon stänger av den...
Tack, inget är uppenbart för mig när det gäller detta.

Ventil 2 och 4 är alltså enbart för det en gång i tiden transparenta nivåröret.
Dessa påverkar inte manometern om de är stängda?

På PDF:en står det inspektionslucka på toppen, det jag har märkt med 1. I mitt fall är väl detta knappast en inspektionslucka.
Jag undrar även vad detalj 5 på min bild är. Den är inte med på PDF:en.
 
tror inte du behöver göra nånting annat än att slå på pumpen och öppna nån kran. Är det vatten kvar i sugslangen så börjar den suga själv och det bör komma vatten efter ett tag. Händer ingenting så får du lossa pluggen som är uppepå pumphuset och i med en tratt och sen fylla upp vatten fullt. Dit med plugg och sen försöka igen.
 
Verkar det för övrigt som att systemet är värt att jobba vidare med?
Är det helt normalt att det ser ut så här på lite äldre system eller är detta bara gammalt skräp och läge att sätta in ett modernare system?
Helst vill jag såklart få igång detta och slippa kostnader och jobb om det går att få igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.