Hallå

Jag håller på att förändra rördragningen till värmeradiatorerna. Installerar LK Värmekretsfördelare RF och PE-X Rir X16. Nu är det dags att koppla om i källaren. Tänkte dra PE-X RiR 32 som matning till fördelarna, men upptäckte att den är hård/styv och går inte så enkelt att böja. Det får bli Prisol 22 rör istället (Cupriol 140). Dessa kommer då ner till källaren där det blir ett hårt 22 rör i taket. Så jag får något fast rör som saker sitter i. Har en Nibe bergvärmepump, med dåligt utförd installation. Så jag skall nu göra om värmekrets rören och försöka få det bättre och rätt kopplat. Skulle behöva lite hjälp om jag tänker rätt och val av produkter. Det är inte så lätt att välja vad man skall använda för produkter. Kopplingar blir Vatette, hittade en bra katalog inklusive monteringsinstruktioner (stort plus). Så nu över till några av mina funderingar:

1) Jag har ett expansionskärl på 12 liter, jag tror det är för litet. Jag har en arbetstank på 100 liter. Efter lite snabb överslagsräkning (med hjälp av siffror från Lenhovda radiatorfabrik) så tror jag mina element kan var på ca 120 liter vatten (plus några i källarn). Har sett en siffra på 10% kan vara lämpligt. Borde jag gå upp till ett 24 liters kärl?
Kanske Altech 25L 5534983 eller LK ERE 24L 5523314. Som jag skruvar fast mot väggen (fäste med band runt kärlet 555 59 91). Idag så hänger kärlet i röret som sedan sitter i pumpen. Detta är snett! Tycker inte om det, det kan bli lite vikt i kärlet. För mig känns det mycket dumt att hänga något som böjer röret som går in i maskinen. Plus det faktum att det vibrerar.

2) Skall ha flexslangar närmast pumpen. (idag sitter de idiotiskt ett par meter bort) Vilken typ skall jag välja?
Kanske: beulco 6110/6120/6130 Heatflex slang, med 10 års garanti. T.ex. 5060176.

3) Arbetstanken är ansluten så framledningen från pumpen går in nertill. Enligt Nibe skall den matas in upptill och tas ut nere. Så visst borde jag koppla så?

4) Avluftningsventil, vad skall jag köpa?
Idag sitter det några som jag tror är LK avluftningsventil 750. Har hittat info om dom så nu vet jag lite om hur de funkar - bra att veta!

5) Det blir nya termostater och radiatorkoppel (för att kunna ansluta vettigt mot PE-X16. Är Danfoss Radiatorkoppel RA-K-VB ett bra val?

6) Jag har idag kulventiler nära pumpen på värme fram och retur rör. Vågar jag köra med pumpen (endast varmvatten) om jag stänger dessa ventiler?

7) Jag har ventiler med gröna handtag som det står "Alterna" på. Jag måste ha ny klämring. Det är väl Dahl's märke, men nu när jag tittar så hittar jag bara "Altech" som också är Dahl. Har de bytt namn på kulventilerna?

Tacksam för hjälp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.