Hejsan

Har rivit mitt gamla badrum som bestod av golvspån, golvgips, flytspackel (inget armeringsjärn men någon typ av fibrer) klinker. De kändes stumt och fint innan rivning, inga lösa plattor eller lös kakelfog. Källare finns under.

Jag tänkte bygga upp igen med golvspån(2420mm varianten)spårad golvspån, flytspackel + armeringsnät och sen klinker.


Balkarna är ca 600cc, blandade 50x220 & 75x220 balkar.

Spännvidden är 390-410cm beroende på var på ytterväggen och källarväggen man mäter.

Balk 5, 6 och 7 har stöd av källare vägg så mellan de facken fäller jag inte in extra balk. Från balk 1 till balk 5 tänkte jag lägga in 300cc

De jag skulle vilja ha hjälp/input med är facken vid avväxlingen runt ventilationen. Ca 50cm utanför badrummet går en hjärtvägg i källaren. Jag kan vila balken från den väggen in mot avväxlingen. Men sen då? Hur fördelar jag lasten vidare? Samma med ytterväggen/fönsterväggen, enkelt att fälla in från ytterväggen men behöver fördela last runt avväxlingen.

Hur gör jag? Och med vad ?


En till sak jag vill ha hjälp med är att jag ska ta ett 80mm hål och gå från avloppet, till facket längst bort, se bild med måttbandet.

Tar jag hålen efter jag fällt in balkar? Eller fixa rören först och sen fälla in balkar?

Hur förstärker jag hålen jag tar i balkarna? Laskar man på efter håltagningen eller man gör de innan håltagningen för att slippa skarvar? Samt vad använder man? Läst något om att kapa upp remsor av 22m plyfa som man laskar på med

De finns lite svikt runt avväxlingen, balk 2 och 4 sviktar ca 2-3mm, balk 3 sviktar 6mm som mest. Jag har haft långt vattenpass på mitten av balkarna.

Mvh
 
  • Ritning av en golvstruktur med markerade balkar, dimensioner, ventilationsområde, avlopp och hjärtvägg i källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en uppriven golvkonstruktion med exponerade balkar, rör och måttband som visar avståndet för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett bjälklag i trä med synliga balkar och ett genomskuret hål där ett plastavloppsrör syns. Svagt ljusfall och byggdamm synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gult vattenpass ligger på en träbalk i en konstruktion, med fokus på hur jämn balken är i samband med renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gul vattenpass ligger horisontellt på ett träbjälklag nära en betongvägg för att illustrera svikten, med byggdetaljer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet golv med träbalkar och synliga rörinstallationer under en pågående renovering av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv i pågående renovering med synliga träbalkar, rörledningar och måttband över en balk, indikerande planering för avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt golvbjälklag i en pågående renovering med synliga balkar, plastfolie och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet träbjälklag med synliga balkar och rördragning i ett pågående renoveringsprojekt av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i en orenoverad byggnadsstomme med synliga träbjälkar, rörisolering och en måttband som visar dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivgolv i badrum med träbalkar och synliga rörinstallationer, måttband på avväxling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Balk 3 borde du flytta så att den är fullängd som balk 4, från stöd till stöd. Sedan kan du skruva och limma på en regel till på nr3 och nr4. Sedan får du ha reglar likt det är nu mellan 3 och 4 så att det stämmer med cc-måtten.
 
T Tompafix skrev:
Balk 3 borde du flytta så att den är fullängd som balk 4, från stöd till stöd. Sedan kan du skruva och limma på en regel till på nr3 och nr4. Sedan får du ha reglar likt det är nu mellan 3 och 4 så att det stämmer med cc-måtten.
Eternitkanalerna är frånluften från källaren jag kan inte riva dom tyvärr. Så jag kan inte göra de du skriver. Men visst de hade ju varit de bästa. Men jag får nöja med med de näst bästa vilket det nu är?
 
L Lechuza skrev:
Eternitkanalerna är frånluften från källaren jag kan inte riva dom tyvärr. Så jag kan inte göra de du skriver. Men visst de hade ju varit de bästa. Men jag får nöja med med de näst bästa vilket det nu är?
Kan du inte flytta balk 3 så att den går bredvid kanalerna? Eller lägga in en ny balk ganska nära balk 3 som löper hela vägen
 
T Tompafix skrev:
Kan du inte flytta balk 3 så att den går bredvid kanalerna? Eller lägga in en ny balk ganska nära balk 3 som löper hela vägen
Planen var/är att jag tänkte fälla in en balk mellan nr 2 & 3, men jag vågar ju inte kapa något på balk 8 & 9, känns som ja kommer ramla ner i källaren.

Men jag vet samtidigt inte heller om jag fäller in en balk mellan 2 och 3 hur ja ska få den att avlasta något imed det är balkar i vägen
 
Fast hur har badrummet sett ut tidigare med de där ventrören mitt på golvytan typ? Jag skulle irritera mig nå makalöst över dessa och ta bort dem till vilket pris som helst. Du skriver frånluft källare men det bör ju vara nå mer inblandat om man kör tre pipor ner i en källare?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Planen var/är att jag tänkte fälla in en balk mellan nr 2 & 3, men jag vågar ju inte kapa något på balk 8 & 9, känns som ja kommer ramla ner i källaren.

Men jag vet samtidigt inte heller om jag fäller in en balk mellan 2 och 3 hur ja ska få den att avlasta något imed det är balkar i vägen
Går det att stötta underifrån medans du gör det? Ett alternativ är att du dubblar 4:an och 3:an som de ligger just nu. Men på 3:an fäster du även kortlingar nära kanalerna. Fäst 3:an med kraftiga vinkeljärn mot 8:an och 9:an. Även konstruktionsskruv på ändarna innan du sätter kortlingarna.
Om du dessutom sätter kortlingar mellan 3:an och 4:a så stavar du uppndet ännu mer.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast hur har badrummet sett ut tidigare med de där ventrören mitt på golvytan typ? Jag skulle irritera mig nå makalöst över dessa och ta bort dem till vilket pris som helst. Du skriver frånluft källare men det bör ju vara nå mer inblandat om man kör tre pipor ner i en källare?
Ja badrummet har haft en pelare i mitten förut och gjort badrummet mer eller mindre värdelöst. Dock är detta problemet löst med ny planlösning, de ska gå en vägg från väggen balk 1 till balk 4, så de blir dusch utrymme. Runt om andra sidan förvaring och andra grejer

Det är en stor källare därav 3 pipor.
 
T Tompafix skrev:
Går det att stötta underifrån medans du gör det? Ett alternativ är att du dubblar 4:an och 3:an som de ligger just nu. Men på 3:an fäster du även kortlingar nära kanalerna. Fäst 3:an med kraftiga vinkeljärn mot 8:an och 9:an. Även konstruktionsskruv på ändarna innan du sätter kortlingarna.
Om du dessutom sätter kortlingar mellan 3:an och 4:a så stavar du uppndet ännu mer.
Ja de finns faktiskt möjlighet att stötta underifrån!

När du säger dubblar, menar du då en extra regel på varsin sida om balk 4:a och 3?

Tänker du då att man inte fäller in 300cc där man dubblar?

Va menar du med konstruktionsskruv på ändarna på kortlingarna förresten, inte hört/läst om detta innan


Jag ska gå igenom alla balkar med ett 80mm hål för att dra om avloppet, hur stärker man sen upp de?
 
L Lechuza skrev:
Ja de finns faktiskt möjlighet att stötta underifrån!

När du säger dubblar, menar du då en extra regel på varsin sida om balk 4:a och 3?

Tänker du då att man inte fäller in 300cc där man dubblar?

Va menar du med konstruktionsskruv på ändarna på kortlingarna förresten, inte hört/läst om detta innan


Jag ska gå igenom alla balkar med ett 80mm hål för att dra om avloppet, hur stärker man sen upp de?
Ja precis, dubbla 3 och 4, även 8 och 9.
Jag hade då kört 300cc över hela badrummet, bara för att 🙂
Att du skruvar in i ändträt genom regeln du fäster den i.
Sedan kan du så klart köra två rader med kortlingar för att ytterligare styva upp bjälklaget.
Håltagning kan jag inte så mkt om. Men läst att de brukar skruvlimmas konstruktionsplywodd på båda sidor om regeln.
 
Skiss av bjälklag med färgkodade reglar och ventilation, markerade mått och disposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ så här
Röd, dubbla reglar, svagaste länken i bjälklaget.
Grön 300cc
Lila extra kortlingar 2 eller 3 rader jämt fördelat
 
T Tompafix skrev:
[bild] Typ så här
Röd, dubbla reglar, svagaste länken i bjälklaget.
Grön 300cc
Lila extra kortlingar 2 eller 3 rader jämt fördelat
Tusen tack för du tog dig tid att rita upp och förklara de uppskattas enormt mycket!!

Jag kommer nog köra så som du beskrivit!

Enda är att jag tror inte jag kommer kunna få in 300cc där jag ska dubbla balk 3 & 4, de kommer inte gå att ta upp hål för avloppet då är jag rädd.

Vidare menade du att där jag dubblar på balk 8 & 9, där ska jag med vinkeljärn och skruv fästa mig in i balk 3 & 4?
 
L Lechuza skrev:
Tusen tack för du tog dig tid att rita upp och förklara de uppskattas enormt mycket!!

Jag kommer nog köra så som du beskrivit!

Enda är att jag tror inte jag kommer kunna få in 300cc där jag ska dubbla balk 3 & 4, de kommer inte gå att ta upp hål för avloppet då är jag rädd.

Vidare menade du att där jag dubblar på balk 8 & 9, där ska jag med vinkeljärn och skruv fästa mig in i balk 3 & 4?
Ja precis dubbla även 8 och 9 om du kan. Men åtminstånde kraftiga vikeljärn Hängslen och livrem 😀
 
Wow tusen tack för välbehövlig hjälp!! Jag har lite förberedelse kvar innan det är dags för att stärka upp. Återkommer med resultat/frågor ! :)
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
@Tompafix

Precis blivit färdig! Det som inte syns på bilderna är att jag utanför badrummet tagit upp ett hål så jag kunnat lägga reglarna på en källarvägg som går under golvet!

Använt förstärkta vinkeljärn överallt, skruvlimmat k plywood sidan om de svaga balkarna där hål ska tas upp. De 2 facken bredvid varandra utan 300cc har stöd undertill så där behövs inte 300cc. Sista facket som är ensamt kunde jag inte riktigt få till en balk att vila på källarväggen så de fick bli varsin lask på vardera balk. Ska komplettera med några kortlingar efter avloppet är lagt.

Tusen tack för din väl behövliga och utförliga hjälp! Försökte göra så mycket som möjligt enligt din beskrivning men vissa saker gick inte och några grejer kändes som de inte behövdes. De känns sjukt stabilt just nu!
 
  • Byggprojekt med synliga reglar och balkar i ett rum med väggar av träpanel, förstärkta vinkeljärn och isolermattor, elkablar hänger på väggpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett träregelverk med förstärkta vinkeljärn och plywoodskivor, konstruerat runt befintliga balkar och öppningar för golv- och avloppsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett renoveringsprojekt med exponerade träreglar och förstärkta vinkeljärn i ett rum under byggnation. Två fönster samt en nivåmätare syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygge av badrumsram med förstärkta vinkeljärn och plywood för extra stöttning, exponerade träreglar och kablar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett färdigställt badrumsrenoveringsprojekt med träramverk, reglar, förstärkta vinkeljärn och installationsrör, sett från en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.