Hejsan!

Vi är intresserad av att köpa ett hus men har en fråga angående ett servitut som vi är lite osäkra på.
Så här står det i objektbeskrivningen:
---------------
Andel i samfällighet/GA: Ortnamn GA:1, GA:5
Last, Officialservitut: Väg
---------------

Vägen det gäller går igenom den aktuella tomten (se bilaga) och förutom detta hus (1:68)så är det ytterligare ett hus som använder vägen (1:67).

Det vi undrar över är, vad innebär detta ifall vi köper huset?
Är det vi som måste skotta vägen så grannen kan använda vägen?
Är det vi som måste bekosta ny asfaltsläggning ifall den nuvarande blir dålig?
Eller är det bara att vi måste tillåta grannen köra på vägen men inte ha något extra ansvar för vägen?

Tack på förhand!
/ magnus
 
  • tomtkarta.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle kontakta lantmäteriet och se vad (om något) som finns inskrivet i registret. Det är ju ett officialservitut och inget avtalsservitut, så någon akt borde det finnas, där kan det kanske stå vilka förpliktelser som följer med servitutet.
 
Är ingen expert, men om inget annat framgår, så tror jag att det gäller konsensus ang. underhåll. Dvs om du ex. vill göra om asfalten på vägen så måste du vara överens med grannen om du vill dela kostnaden.

Samma gäller snöskottning, antingen skottar ni själva efter (eget) behov, eller så kommer ni överens om någon form av schema.

Står det ett hus där idag? Eller skall ni bygga? Om ni skall bygga så skulle jag föreslå att ni kollar vad det innebär att ena grannhuset ser ut att gå ända fram till tomtgränsen. Det skulle kunna innebära att ni måste hålla er 8-9 meter in på tomten med ert hus, det kan också innebära att ni måste bygga med extra brandskydd åt det hållet.
 
Hej Magnus!

När det gäller officialservitut krävs det en överenskommelse mellan den fastighet som nyttjar över servitutet och den som tjänar för att den senare ska underhålla vägen. Du behöver alltså inte skotta vägen om du och grannen inte är överens ( 7 kap 1§ andra stycket, Fastighetsbildningslagen).

Vad gäller frågan om bekostande av anläggning av ny asfalt är jag inte helt säker, men vill minnas att fördelningen av kostnaderna för vägen fördelas efter vad som är skäligt med hänsyn till den nytta de fastigheter har som använder vägen. Så om du tillsammans med grannen båda nyttjar vägen är min gissning att ni delar på kostnaderna 50/50 (Men jag vågar inte svära på det i nuläget, får återkomma med svar eller om någon annan här vet med sig hur det ligger till).

Vilka skyldigheter ni har gentemot grannen som nyttjar vägen skulle jag främst peka på att ni inte får hindra honom/henne att använda den, t.ex. genom att sätta upp hinder och blockera vägen.

Hoppas detta var någorlunda bra svar sålänge, jag får återkomma vad gäller asfaltsfrågan =).

Mvh/ Total0koll
 
Med hänsyn till vad som står i 7 kap 1§ andra stycket Fastighetsbildningslagen, att den fastighet som belastas av servitutet, inte får göras skyldig att underhålla väg m.m skulle man kanske kunna tolka det som att du då inte behöver bekosta anläggning av ny väg.

I den bifogade kartan förstod jag inte riktigt vilken fastighet som var den du funderade på att köpa, är det 1:68? Ev. blir svaret lite annorlunda beroende på vilka fastigheter det är i kartan som nyttjar vägen.

Mvh / Total0koll
 
Jag är ju ingen expert i ämne,t men vi hade uträknat ett procent tal i vägen och även dom andra fastigheterna Alltså dom som bodde längst in betalade mer än dom som bodde i början av vägen i underhållskostnad
 
Det låter som en gemensamhetsanläggning. Där fördelas kostnader utifrån vilken nytta resp. fastighet har av t.ex. vägen. Då får man ett andelstal för utförande och ett andelstal för drift. Det låter logiskt att de som bodde längst in på vägen och alltså använde större körsträcka av vägen betalar mer i underhållskostnader än de som bodde i början av vägen.
 
Då sakll man kanske påpeka att en gemensamhetsanägning uppstår inte per automatik bara för att det finns ett servitut. Jag vet dock inte hur man gör för att bilda en gemensamhetsanläggning.
 
Om man läser TS fråga så ser man att fastigheten 1:68(?) utöver att belastas av ett servitut har andel i två gemensamhetsanläggningar (GA:1 och GA:5). Jag tolkar kartan som så att infartsvägen som syns till höger i bild är en av dessa gemensamhetsanläggningar, men att den lilla sista biten väg som går på 1:68 är servitutet.
Om jag skulle vara spekulant på 1:68 så skulle jag nog vara beredd på att den gemensamma delen av infarten får man vara med och betala för att underhålla, skotta etc, men att servitutet (iaf den del man inte använder själv) får den granne som nyttjar den (1:67) själv se till att sköta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.