Jag har en Thermia diplomat 8 från 2004.

1. Vilken av inställningarna under värmekurva bör jag ändra om jag ska byta fönster och elda i keddyn samt generellt sänka temperaturen i huset?

2. Vad gör inställningen på min rumsgivare? Jag förstår att den visar innetemp men vad är det jag ändrar med pilarna? Jag trodde det var önskad innetemp men manualen säger utetemp.


Digital display med text om temperaturreglering, visande min/max värden på en röd ramad, grön skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön skärm med vit text av inställningar för en byggrelaterad utrustning med svensk text, inklusive termer som kurvor och värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Displaypanel av en rumsgivare som visar inomhustemperatur 20.1°C, utetemperatur 20°C, och en alarmindikator med texten "AL".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat visar inomhustemperatur 23.2 grader Celsius med tre reglerknappar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av värmepump med drifttimmar för olika funktioner mot grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PW92
  • Laddar…
Fick ett par roliga föreslagna taggar.

Skärmbild av forum med två taggförslag: 'hjälp' och 'idiot'.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Fideliox och 14 till
  • Laddar…
Den enkla regeln är
-Om det blir kallare inomhus när det blir kallare utomhus, då är kurvan inte tillräckligt brant.
--Om det blir varmare inomhus när det blir kallare utomhus, då är kurvan för brant.

Vad har du för värmesystem, radiatorer eller golvvärme.
Om du har radiatorer är de stora eller små?
 
  • Gilla
Kurtegon och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Den enkla regeln är
-Om det blir kallare inomhus när det blir kallare utomhus, då är kurvan inte tillräckligt brant.
--Om det blir varmare inomhus när det blir kallare utomhus, då är kurvan för brant.

Vad har du för värmesystem, radiatorer eller golvvärme.
Om du har radiatorer är de stora eller små?
OK! Radiatorer, dom är inte små så jag antar att de är normalstora. Huset är från -71.
 
Värmekurva..
Kurvan består av en linje mellan olika temperaturpunkter. Vid olika utetemperaturer finns olika punkter där varmvattnet har en bestämd temperatur. Vid kall väderlek är denna temperatur högre för att värma huset mer.
Alla dessa punkter bildar tillsammans kurvan.
När man justerar HELA kurvan så ändrar man alla dessa punkter på samma gång till högre eller lägre temperatur på varmvattnet.
Ändrar man lutningen på HELA kurvan så ändras temperaturen i olika i olika punkter.
Man kan också justera varmvattnets temperatur vid en enskild punkt om man är inne på detaljer.

1. jag kan tyvärr inte din panna, men du verkar ha två förinställda justeringsmöjligheter för kurvan. +5 och -5.
-5 torde ge lägre inomhustemperatur oavsett utetemperatur. Men du behöver kanske finjustera sen.

2. När du trycker båda knapparna samtidigt ser du aktuell utetemp. Trycker du var för sig upp och ner justera du inomhustemperaturen.

Frågan är om din värmeanläggning styrs mot din inomhusgivare eller mot utomhusgivare…
 
Här är en rätt ok instruktion som är aktuell vid intrimning efter temperatursänkning och fönsterbyte:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0
Det viktigaste för dig:
"Kurvan är den styrning som ser till att värmepumpen producerar varmare vatten ju kallare det blir ute.
Parallellförskjutning är den styrning som ser till att du kan justera hela kurvan upp/ned om du har en temperatur som är för hög eller för låg oavsett utetemperatur.

Jag brukar rekommendera att man justerar inomhustemperaturen på parallellförskjutningen om det är 0 grader eller varmare utomhus, och om det är -5 grader eller kallare utomhus så justerar man på kurvan.
Ex.
Om det är +5 grader ute, och du har 2 grader för kallt inne, justera "parallell" med +2 till 3 grader.
Om det är +5 grader ute, och du har 2 grader för varmt inne, justera "parallell" med -2 till 3 grader.
Om det är -10 grader ute, och du har 2 grader för kallt inne, öka värdet på kurvan med 1-2 steg.
Om det är -10 grader ute, och du har 2 grader för varmt inne, minska värdet på kurvan med 1-2 steg.
Vänta ca 1 dygn innan ytterligare justeringar görs."

Ta tid på dig, kan ta nästan en vinter att få det rätt.

När det gäller eldandet får du testa hur det blir, du har ju en innegivare, parametern som styr hur mycket den påverkar är "rumsfaktor". Reagerar värmepumpen för lite får du öka den och tvärt om.
 
Tack för bra svar. Har inte fattat det där med värmekurva förut men tror jag förstår nu
 
  • Gilla
Kurtegon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.