Hej!

Har för en vecka sedan fått tillträde i en gammal skånelänga som jag köpt.

Upptäckte idag att en växt med gröna blad har vuxit fram från väggen precis ovanför listen i vardagsrummet på två ställen.

Noterar sedan massor med små hål där antagligen andra stjälkar vuxit fram genom väggen precis i kanten mellan vägg och golvlist.

Det är även som torra kvistar som sticker fram under listen men de sitter som berget och går inte att dra ut. Var god se bilder.

Vad är detta? Är det vanligt? Skadligt? Vad göra åt saken?

Tack på förhand!
 
  • Grön växt som växer ut genom väggen precis ovanför golvlisten och vid sidan om ett vägguttag i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En växt med gröna blad växer fram ur väggen ovanför en golvlist i ett vardagsrum, nära en vit golvlist och en vit rördetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med golvlist där små hål och torra kvistar sticker ut från listen och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Torra kvistar som sticker ut under en vit golvlist i ett vardagsrum med trägolv, med små hål där stjälkar vuxit fram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
Vad finns på andra sidan väggen? Tror det kan vara dags att ta fram spaden, om ni inte vill ha den där
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Vad finns på andra sidan väggen? Tror det kan vara dags att ta fram spaden, om ni inte vill ha den där
Tack för svar! Ska gå ut och kolla noggrannare imorgon när det är ljust, det är ngn slingrig växt som växer på ett galler lutat mot väggen. Blev så orolig för parkslide nu efter att ha googlat lite. 😱
 
Liknar snårvinda eller kanske åkervinda.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ser oerhört farligt ut😅 som innan skrev, gräv bort från utsidan eller kör round up eller liknande från insidan.
 
  • Gilla
Possetossen
  • Laddar…
Nog bara en vanlig triffid så inget att oroa sig för. Förutom mänsklighetens överlevnad då förstås...
 
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
OT
Skönt med ett inlägg som inte börjar ropa dolt fel på nyköpt hus när det växer inomhus utan är mer lösningsfokuserad 👏
 
  • Gilla
  • Älska
Jonatan79 och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Och för att ni fick mig att dra på smilbandet mitt i eländet. Har även massor med mögel i garaget och möss i väggarna. Behandlar med ättiksyra och ska skaffa katter. 😅 Läste The ruins för några år sedan och visst påminner dessa växter om dem.

Hur som helst verkar det vara åkervinda, mycket skickligt av dig som såg detta! Tänkt gräva upp busken, köpa markduk och lägga på i två år. Det borde få bort detta eller vad tror ni? Har även noterat en växt i sovrummet nu så den verkar rejält rotad. Angående att de letat sig genom tegelväggen, medför det något jag borde oroa mig för? T ex att det ökar fukten? Borde jag göra någon mer eller annan åtgärd?
 
Se över fogarna på tegelväggen, om det är där växten tagit sig in.
 
Har själv en ständig kamp mot åkervinda och någon närbesläktad variant. De har fullständigt tagit över vår trall som följer nedsidan av huset, den är helt täckt i grönt slinger under sommarmånaderna. Nu har den börjat vissna bort så nu ser det mest trist ut. Vid garaget växer den gärna upp in under panelen så där få jag gå någon gång i veckan för att rycka ur dem. Att täcka kanske fungerar bra men tänk då på att gräva upp närmast grunden så att du kan vika ner duken ordentligt längs kanten. Jag har lagt duk närmast garageväggen och försökte trycka den så gott det går mot väggen och sedan lagt betongplattor på men inte bryr sig plantan om det, den växer bara upp länge väggen i alla fall.
 
Helvetesväxten åkervinda (kanske vårt värsta inhemska ogräs) har djupa rötter och sprider sig med underjordiska utlöpare. Den finns sannolikt på fler ställen nära och att försöka bli av med den genom att täcka över på ett ställe, kommer inte göra så stor skillnad i längden. Man kan dock hålla den i schack hyffsat genom att rycka upp den. Man får ha som vana att rycka lite varje dag, för det är osannolikt att man helt lyckas utrota den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.