Hej! Har undran kring tröskelbleck/plåt/skydd gällande trösklarna vid två ytterdörrar. Dels handlar det om entrén till huvudhuset (bild 1 och 2) och sedan ett gästhus (bild 3-6) som vi hyr ut. Lägger upp bilder på båda nedan (blunda gärna för det extremt eftersatta underhållet vilket ska åtgärdas till våren).

Blir inte riktigt klok på vad jag behöver göra då måtten på tröskelbleck ute i bygghandeln inte kommer (?) passa. Vad behöver jag skydda på de två första bilderna som avser huvudhuset? Där sitter det åtminstone en alulist innanför men inget på utsidan.
Vad gäller gästhuset så finns inget skydd överhuvudtaget som bilderna visar. Där gissar jag på att tröskelbleck från bygghandeln skulle fungera (cirka 20 mm djupt) men vad gäller den övre delen som är nästan 40 mm djupt, vad sätter jag där? Kantlist gissar jag på? Men de är normalt 20-30 mm djupa i handeln.
Klippa till ett fönsterbleck/underbleck? Måttbeställa från plåtslagare?

Tacksam för all hjälp och vägledning!
 
  • Måttband mot trä, mäter tjocklek, industriell miljö, numrerad skala, närbild, mäta byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tumstock förlagt mot en träyta, perspektiv snett uppifrån, otydlig bakgrund, närstudie, måttagning eller inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mäter glipan mellan dörr och golv; smuts, damm, och slitage synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvdörrtröskel, smuts, stenar, nedsmutsat vitt golv, svartvit granitmönstrad matta, fotspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre, slitet träfönster i behov av renovering eller målning, vit färg, flagande färg, texturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband ligger mot vit kant, mäter ca 3 centimeter, grå yta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
L LucaB skrev:
Hej! Har undran kring tröskelbleck/plåt/skydd gällande trösklarna vid två ytterdörrar. Dels handlar det om entrén till huvudhuset (bild 1 och 2) och sedan ett gästhus (bild 3-6) som vi hyr ut. Lägger upp bilder på båda nedan (blunda gärna för det extremt eftersatta underhållet vilket ska åtgärdas till våren).

Blir inte riktigt klok på vad jag behöver göra då måtten på tröskelbleck ute i bygghandeln inte kommer (?) passa. Vad behöver jag skydda på de två första bilderna som avser huvudhuset? Där sitter det åtminstone en alulist innanför men inget på utsidan.
Vad gäller gästhuset så finns inget skydd överhuvudtaget som bilderna visar. Där gissar jag på att tröskelbleck från bygghandeln skulle fungera (cirka 20 mm djupt) men vad gäller den övre delen som är nästan 40 mm djupt, vad sätter jag där? Kantlist gissar jag på? Men de är normalt 20-30 mm djupa i handeln.
Klippa till ett fönsterbleck/underbleck? Måttbeställa från plåtslagare?

Tacksam för all hjälp och vägledning!
Du hittar inga färdiga plåtar som passar, utan du behöver vända dig till en plåtslagare som tillverkar tröskelbleckerna efter dina mått på plats..
Finns inga genvägar tyvärr..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du hittar inga färdiga plåtar som passar, utan du behöver vända dig till en plåtslagare som tillverkar tröskelbleckerna efter dina mått på plats..
Finns inga genvägar tyvärr..
Tack för svar! misstänkte nästan det! Gäller det även tröskeln på bild nr 3?

Vad skulle du säga behövs vad gäller bild nummer 6? Gissar ju på att tröskelblecket sätts i skåran som syns nederst i bild och skyddar fodret nedanför. Men vid någon av de delarna ovanför?
 
R
L LucaB skrev:
Tack för svar! misstänkte nästan det! Gäller det även tröskeln på bild nr 3?

Vad skulle du säga behövs vad gäller bild nummer 6? Gissar ju på att tröskelblecket sätts i skåran som syns nederst i bild och skyddar fodret nedanför. Men vid någon av de delarna ovanför?
Alla dina går att lösa, det bästa är att ta ut plåtis till att måtta och sedan tillverka…
 
  • Gilla
LucaB
  • Laddar…
Totte_S
Jag hade en besvärlig utsatt tröskel som plåtslagaren satte en stadig måttanpassad rostfri plåt på. Blev hur bra som helst. Detaljer man ser dagligen som även är viktiga för funktionen är det värt att anlita yrkesmän till.
 
  • Gilla
LucaB och 1 till
  • Laddar…
tack båda två för snabba svar! Då får det bli helt enkelt så att jag ringer ut en plåtslagare som skräddarsyr en lösning på båda trösklarna.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.