Hej, jag behöver hjälp av en kunnig elektriker gällande i ett hus jag hyr i andra hand, elen här har fungerat klockrent fram tills ett par dagar sedan då barnen satt och spelade playstation och det bara stängdes av och ville inte starta igen. Tvn fungerade dock. Skulle därefter torka tvätt i torktumlaren och den gick igång som vanligt dock när jag skulle starta den lät bara ett brummande ljud och den vill inte starta programmet. Sedan skulle jag laga mat och de fungerade som vanligt helt plötsligt fungerar bara en platta och ugnen dock inte de andra tre plattorna eller en av dem blir varm väldigt långsamt och blir inte heller helt varm. Samt en lampa i rummet som lös väldigt starkt lyser nu endast typ hälften av de den gjorde innan. Lampan i badrummet började släcka och tända sig självt. Ett par högtalare "surround" dog också bara helt och funkar inte även när jag testat byta uttag.

Tänker att jag ska kolla "säkringarna" som brukar vara så lätta att byta ut på de vanliga skåpen om det är något som krånglar dock hittar jag inga utan endast en elcentral/skåp med massa brytare av märket Schneider electric och inget som jag ser som kan indikera med färg eller liknande så jag fattar ingenting av detta moderna skåp, jag undrar hur jag ska åtgärda detta?

Tacksam för svar.

Mvh,
Jimpa
 
  • Modern elcentral med märket Schneider Electric med flera brytare och indikatorlampor i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppen lucka och synliga ledningar samt brytare märkta Schneider Electric.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Ser ut som någon källare?
Vet du var mätaren sitter?
Vilket år är huset från?
Borde sitta någonstans i källaren, annars får du ta ett varv runt huset och kolla efter en låda.
Kolla på mätaren vilken fas som saknas och byt den proppen.

Grupp 5 har ingen spänning heller, kolla på gruppförteckningen vad denna går till, det kan ligga ett stumt fel som löst bägge i serie så låt den förbli nere tills proppen är bytt och avrapportera därefter.
 
Wow! Tack El-Löken för din super snabba respons!

Vad tacksam jag blir!
Ja, skåpet sitter i källaren, det sitter en låda utanför huset.

Grupp 5 går till utebelysningen den hade jag stängt av själv.

Jag återkommer med uppdatering.

Mvh
 
Låter som en huvudsäkring har gått. Ut och leta efter skåpet
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.