Har en några år gammal Whirlpool ADG 7556 som jag inte lyckas få tät - det läcker ut vatten/ånga under gång vid luckan upp / till vänster trots att gummilisten ser hel och bra ut ... :(

Har försökt täta yttre listen med lite silikon men funkar inte ... nu har stommen till vänster börjat spricka upp pga vattnet och översta lådfrontens lackering har också spruckit på kanten!!!

HUR kan man försöka täta den!?? :(
 
På vissa små bänkdiskmaskiner (vet inte om det är en sådan du har) kan man justera lucklåset genom att lossa på någon skruv där den (kroken) sitter och trycka i önskad riktning. Då trycks luckan närmre maskinen när man stänger.
Kan funka på din om du har tur.
 
Det vore ju kanon, ska ta en titt!
 
Hjäpte det?
 
Näe ... det fanns ingen möjlighet att flytta fästet (i plast) med ngr skruvar. Men plockade isär det och sågade till det med Multimastern så det hamnade 4mm längre in. Men låset i luckan är som ett typ "rull-kläm-lås" så det håller inte alls in luckan bra.

Ska prova rengöra den innersta gummilisten ordentligt (det är den som inte håller tätt) och bända lite på skiten så får vi se om det kanske kan hjälpa ...

Patetiskt om man ska behöva köpa ny diskmaskin för 6 lapp bara för det här!! :(
 
Hemmakatten
Har du ringt till Whirlpool's service/reparationskundtjänst och frågat?
 
Oftast kan man "dra" ut gummilisten som sitter i lucköppningen lite, någon millimeter brukar räcka. Om inte så byt den. Ganska vanligt att de blir hårda och tätar dåligt.
 
Tack för alla bra förslag!!

Ska prova fixa lite med gummilisten, ev om man kan lägga någon "distans" på baksidan av den så att den trycks ut o tätar tillräckligt. Sen får vi prova ny om det inte funkar ... men tycker den inte alls är så hård/schleten ..
 
Hur ser luckan ut nere vid gångjärnen? Ibland har det ju hänt att de yngre familjemedlemmarna har använt luckan som klättersteg för att ta sig upp på köksbänken. Då kan det hända att plåten böjer sig lite och får svårt att sluta tätt.
 
Jag tror faktiskt jag fick den tätad!! ... PHEW!! Plockade ur gummilisten o rengjorde den ordentligt. Bände sen till plåten bakåt en del där den yttre listen sitter.
Grymt najs!!! :)

Men tjackar jag ny helintegrerad maskin i framtiden ska jag verkligen ta en titt på låsfunktionen innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.