:-/
Hej!
Vi funderar på att köpa ett 1 och 1/2-plans trähus från 1908. Mycket vackert och välbehållet. Det finns dock ett orosmoln över idyllen. Hur dyrt blir det att värma? Huset är på 165kvm och har idag direktverkande el samt 6 kakelugnar. (dessa kommer mest myseldas i)
Finns det andra alternativ än att installera bergvärme? Jag har läst inlägg kring detta och priserna varierar väldigt. Jordvärme? Luft/luft värmepump? Vad?
 
Om huset varit i drift de senaste åren så borde säljaren kunna upplysa om driftskostnaderna. Hur mycket el som ett hus har förbrukat är ju inte så svårt att ta reda på. Bara att ringa elbolaget. Har för mig att säljaren/mäklaren är skyldig att redovisa en någorlunda rättvisande driftskostnad för huset.

När det gäller att minska värmekostnaderna finns det många alternativ. Jag tror det är bäst att i första hand titta över isoleringen och sedan fundera på någon form av värmeåtervinning och eventuellt komplettera med jord/berg-värme.
 
Myselda försiktigt i kakelugnarna de tål inte någon buseldning med öppna luckor. Det kostar kulor att sätta om en sprucken och läckande kakelugn.
 
funkar alla kakelugnar? Det bästa / billigaste är antagligen att elda lite mer än "myseldning". kakelugnar håller värmen länge. om planlösningen är någorlunda öppen kan ni komplettera med en luft/luftvärmepump till en hyfsat låg penning för bekväm värme. Befintliga element blir bra som backup.
;)
 
Tack för inläggen. Alla kakelugnar fungerar, men planlösningen är inte så öppen. Hur stor kapacitet har en luft/luft värmepump? Hur fördelas värmen från en sådan till resten av huset? Idag är ju alla radiatorer "direktverkande el". Ska en luftvärmepump kopplas till nya radiatorer, fyllda med vadå? Jag kan för lite om detta. :) ???
 
Om huset inte är renoverat och tilläggsisolerat så får du räkna med väldigt höga elräkningar. Det brukar vara svårt att ens hålla dem varma med elvärme (med rimliga kostnader) när nordvinden drar på... Det drar genom golv, fönster mm

Att elda 6 kakelugnar är ett heltidsjobb som nog ingen vill hålla på med år efter år.

Luft/luftvärmepump (blåser ut luft i rummet) kan du nog glömma eftersom den kräver ganska öppna planlösningar för att göra nytta, samt att den nog i ditt fall inte ger tillräckligt tillskott.

Jord/bergvärme är ju inte fel om man har hög energiförbrukning, men det kommer att bli en rejäl investering eftersom du inte har något vattenburet system i huset.
 
Hej Bob,

Har du funderat på biobränsle? Om man har direktverkande el så kan man med fördel använda en pelletskamin. Det finns kaminer som är helt automatiska och som det dessutom går att myselda i. T.ex. den som Timell byggde förråd till på TV4.
Själv har jag vattenburen värme och har därför stoppat i en pelletsbrännare i min gamla panna. Däremot har jag vänner som har pelletskaminer och de är mycket nöjda. Pelletsen kostar idag ca 45 öre per kWh och det är helt OK att elda med även i tätort. Statens energimyndighet, www6.stem.se, rekommenderar pelletseldning. Att täta de värsta dragen är naturligtvis en första åtgärd för att sen kolla status för isolering. Jag tycker dock att man skall vara försiktig med att "superisolera" huset. Det är ett gammalt hus och det måste få "andas". mvh - Magnus Anuell
 
Man lär så länge man lever... Det stora problemet med "mitt" hus verkar vara att det saknas ett vattenburet uppvärmningssystem. Möjligheterna att välja mellan olika värmesystem är väldigt begränsade med el-radiatorer. Vad jag undrar är: Är det möjligt att byta ut alla nuvarande radiatorer och ersätta dessa med ett vattenburet system knutet till någon form av värmepump t.ex frånluftsvärmepump? Vad skulle det kosta att dra alla rör osv. På ett ungefär?
Med ett vattenburet system öppnas väl fler valmöjligheter? Vad är jag egentligen ute efter? Jo, bergvärme känns väldigt dyrt och vilka andra alternativ kan ni (allvetande cyberbyggare ;D) tips om. Hoppas ni förstår vad jag är ute och fiskar efter.
MVH
Bob
 
Visst är ett vattenburet värmesystem att föredra (Det är inte billigt att installera ett dock, om man inte är händig själv). Men med ett sådant och en ackumulatortank kan du välja på det mesta: Pellets, luft-vatten värmepump, ved, sol..... Kolla om det finns bidrag att få ;)
 
Bidragen för omställning från direktverkande el till andra värmesystem försvann 31 Januari 2003.
(Åtminstone i Västerbotten, men jag förmodar att det är samma i hela landet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.