Vi är nyinflyttade i nyköpt hus och nu börjar allt rasa samman känns det som.:eek:
Idag kom vi hem och då stinker det i hela huset av en odefinierbar lukt som visade sig komma från vår EGOR elpanna från 1982. Dessutom hade jordfelsbrytaren gått på två säkringar av tre på just elpannan.
Vad kommer denna lukt ifrån?
Vad skall man göra?
Vart vänder man sig för att få tag på någon som ser över pannan?

Snälla snälla någon hjälp mig!

Dessutom har nu vattnet från brunnen visat sig vara otjänligt och dom kan tidigast fixa det i februari........
Avloppet stinker och nu pannan............
phu...
 
Elpanna - då behöver du en elektriker. Du får ta och ringa till de elektriker som finns i närheten av dig och hoppas du får dit nån som kan titta på det.
 
Hade ni besiktigat huset innan ni köpte det?
Var ur avloppet stinker det? vilken typ av avlopp har ni. Har ni en elpanna på vattenburet system så kan det ju vara ett gyllene tillfälle att byta till luft/vatten värmepump eller bergvärme. Vad är det för fel på vattnet.
Hade också massa problems när vi flyttade till hus och trodde att världen skulle gå under men den finns kvar fortfarande. Som tur är finns det en massa vänliga själar på byggahus.se som gärna hjälper till med goda råd. Vet inte hur jag skulle klarat mig utan detta forum.
 
Kolla så inte pannan har körts torr. Alltså inget vatten i. Kanske har elpatronen eller något annat bränts sönder. Rostat sönder och släppt ut vatten på fel ställe kanske?
 
  • Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
Troligtvis kortis av nåt slag i pannan. Kan vara nån kontaktor eller nåt som har bränt. Är pannan från 1982 så kan man räkna den som slut, så lägg inte några stora pengar på reparationer. Då är det bättre att investera i nytt.
Du får ringa din lokala elmakare, eller röris, så får de ta en titt
 
NI ska följa Lordis förslag. Pannan är gammal så det är lika bra att se sig om efter en ny panna eller ett nytt uppvärmnings -system. Man kan räkna med att en panna håller i ca 18-25 år
 
Om ni har vattenburen värme, bor i Skåne, trasig panna (från 1982) skulle jag rekommendera att ni beställer en luft/vatten-värmepump med ny panna...då ber ni det företag ni kommer att anlita att fixa tillfällig värme tills det att ni får värmepumpen installerat....istället för att lägga pengar på en "döende panna"

FLKR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.