I går kväll när jag kom hem rann det vatten från röret på väggen bredvid tvättmaskinen.
Inget våldsamt flöde, det bara kluckade och rann genom plaströret ner genom hålet i golvet.
På andra sidan väggen sitter ett inbyggnadsskåp med vattenmätare och diverse rör.
Jag stängde av vattnet så nu är det lugnt men vad gör jag nu?
 
  • Gilla
Bel och 4 till
  • Laddar…
"Minivilla", det vill säga Attefallshus.
 
Rickard.
M M. A. skrev:
"Minivilla", det vill säga Attefallshus.
Som du hyr?
 
Bild på andra sidan och skåpet vore bra
 
Rickard. Rickard. skrev:
Som du hyr?
Nej, det är en bostadsrätt.
 
Rickard.
Okej,

Bild från skåpet är en bra start. Jag tolkar det som att röret är dräneringsröret från skåpet där vattnet ska komma ut vid läckage. Vill du försöka åtgärda det måste du hitta exakt vars det läcker.
 
Öppna skåpet och titta. Läckaget är ju där inne och röret är ett skvallerrör, som leder därifrån.
 
Skåpet:
VVS-installation med rör, ventiler, mätare i vit låda på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Duxus
  • Laddar…
Kommer det vatten i skåpet som rinner ner i botten av skåpet och ut genom röret i väggen på andra sidan ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer det vatten i skåpet som rinner ner i botten av skåpet och ut genom röret i väggen på andra sidan ?
Det är helt torrt i skåpet och det slutade rinna vatten när jag stängde av huvudkranen.
 
M M. A. skrev:
Det är helt torrt i skåpet och det slutade rinna vatten när jag stängde av huvudkranen.
Så inget vatten alls i skåpet innan du stängde av?
 
M M. A. skrev:
Skåpet:
[bild]
Prova att öppna ventilen lite och se om det läcker i skåpet. Om inte, så.... finns det en varmvattenberedare eller panna någonstans?
 
  • Gilla
M. A.
  • Laddar…
L lordi skrev:
Prova att öppna ventilen lite och se om det läcker i skåpet. Om inte, så.... finns det en varmvattenberedare eller panna någonstans?
Ja det gör det, tack för tipset!
Jag klättrade upp och öppnade luckan där varmvattenberedaren sitter, det känns klart fuktigt därinne.
Vilket elände!!
 
M M. A. skrev:
Ja det gör det, tack för tipset!
Jag klättrade upp och öppnade luckan där varmvattenberedaren sitter, det känns klart fuktigt därinne.
Vilket elände!!
Du får undersöka. Det kanske bara är säkerhetsventilen som står och rinner. Glöm inte att bryta strömmen till beredaren om du ska lossa någon plåt eller öppna elanslutningen.
 
  • Gilla
M. A.
  • Laddar…
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.