Oj, nu behöver jag verkligen hjälp!

Har fått en viss is/snöbildning på utsidan av takisoleringen. Nu är det plusgrader ute och då smälter isen och vattnet rinner längs isoleringen och vid takfoten söker den sig snyggt och prydligt in till innerväggen. Huga. Det droppar för fullt och handdukar på golvet...

Jag har bytt takisolering i just detta takfack och då satte jag in vanlig isolering, samma tjocklek som tidigare men utan pappskikt på utsidan. Är det därför jag får detta problem?

Jag har funderat på om det är lämpligt att öppna upp takfoten nedifrån och sticka in vindpapp ovanpå isoleringen? Jag har en 5 cm luftspalt ovanpå isoleringen så det borde kunna funka.
Eller måste jag riva ned innertaket och byta ut isoleringen mot en som har ett pappskikt?
 
Komplettering:
Huset är byggt 1980.
Har även haft en trasig frånluftsfläkt i ett år. Vi tog bort den i somras när vi lade nytt plåttak och jag har inte hunnit ersätta den ännu. Är det kanske den obefintliga luftväxlingen som gör att det bildas kondens i isoleringen?
 
Hej! Några frågor till.
Vad menar du med "vanlig isolering". Är det glasull?
Vad är resten av taket isolerat med?
Finns det ångspärr i huset?
Är luftspalten utformad så att det kan driva in snö?

Kondens bildas genom att fuktig luft kyls ner så att den inte längre kan bära allt vatten. Då fälls vattnet ut (kondenserar). ALLA säljare av isoleringsmaterial rekommenderar att insidan av isolerade ytor i ett hus skall släppa igenom mindre ånga än utsidan. Därför frågan om ångspärr. Tanken är att oavsett om lite luft läcker ut skall mer fukt kunna vädras bort om genomsläppligheten är större på utsidan.

Finns det ingen ångspärr så kan du mycket väl ha rätt i att det är frånluftsfläkten som räddat situationen tidigare. Den skapar ju ett undertryck i huset, vilket gör det mindre troligt att inomhusluften tränger ut i väggen.

En fråga till... Är det imma på insidan av dina fönster? Det är i så fall lite av en bekräftelse på att ventilationen är otillräcklig.
 
Har du enbart frånluft i huset och den fläkten är kass? Eller är det ftx och frånluften är kass? Finns det någon diffspärr mellan undertak och isolering?

Sent from my Nexus 7 using Byggahus.se mobile app
 
Snabba svar - tusen tack!

- Isoleringen är glasullsskivor
- Samma sak i resten av taket, med skillnaden att där finns det en vindpapp på utsidan
- Luftspalten släpper inte in snö
- Ångspärr i hela huset
- På övrevåningen blir det ibland imma på fönstren, nere har vi fått lite frost på nedredelen av fönstren när det varit minus 30 ute
- Det har enbart suttit en frånluftfsfläkt i huset tidigare, monterad tillsammans med köksfläkten (futurum). Den är nu helt borttagen (en ny fläkt finns färdig att montera)
 
Få igång frånluftsfläkten. Det skapar ett undertryck i huset som minskar risken för kondensproblem. Men... har du intakt fuktspärr så är det mindre troligt att det är det som är problemet.
Frånvaro av vindspärr (pappen på ovansidan av isoleringen) borde inte heller orsaka kondens. Däremot så försämrar det isoleringsverkan väsentligt. I hus utan ångspärr så får vindspärren inte vara för bra. Men med diffplast på insidan så kan du använda masonite som vindspärr. Den kan gå att pilla upp genom takfoten så slipper du riva halva taket för att få till det.

Var vattnet kommer ifrån är inte lätt att säga utan att ha sett ditt tak i verkligheten. Leta efter läckor på ställen med takkupor och ränndalar. Helt enkelt för att det är troligast att problem uppstår på sådana ställen. Vatten kan rinna överraskande långt innan det kommer fram. Läckan kan vara varsomhelst på taket, på samma sida och ovanför stället där det rinner in. Leta på ställen där det bildas is som kan få vatten att bli stående på taket.
 
Jag skulle börja med att få igång ventilationen igen för att utesluta det som orsak. Och för att få bättre inne-klimat...
 
Har bytt yttertak och lagt ny kondensplast i sommar så det kan inte läka från utsidan.

Har nu rivit innertaket i trapplöpet (det är där det droppar) och det är tydligt att det är kondens som frysit fast på utsidan av isoleringen och nu tinar igenom. Har även kollat om det finns frusen kondens på andra ställen - och det gör det fast inte alls lika mycket.
Vid rivningen i trappen så ser jag att ångspärren är lappad och lagad med bred silvertejp - och att den längst ned mot vägg-takanslutning inte är fasthäftad ordentligt. Får en känsla av att detta kan vara den lokala boven som gör att det bildas extra mycket kondens just här. Eller?

Nya takfläkten snurrar nu som tusan, har en konstant luftväxling på150 m3/h.

Sen är ju frågan om jag ska byta ut isoleringen längst ned där den nu är fuktig - eller kommer den att torka på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.