Jag hörde att det brummade från min fjärrvärmeväxlare igår. Det var pumpen som lät (cirkulationspump?). Den var ganska varm. Kanske varm för att vattnet genom den var varmt eller så gick motorn varm av annan orsak. När jag stängde av strömmen blev det tyst. När jag slog på strömmen igen så lät det en del i pumpen först, sen brummade den igen (som innan strömmen bröts).

Så jag stängde av strömmen till systemet igår kväll. I morse så var alla element varma. Kanske för att regulatorn inte jobbade när strömmen var borta.

Kan det vara luft i systemet som gör att pumpen går torrt? Jag hade loss ett element i huset förra veckan som kan förklara detta.

Hur luftar jag av? Läste i något forum att man kan lufta av just vid pumpen. Se bilder.

På bilden ser man att termometern som är kopplad i serie med pumpen visar ca 68 grader. Så är det varmt vatten som passerar pumpen (alltså ingen luft i systemet)?

Finns två ställen vad jag kan se var man skulle kunna lufta av (A och B)
IMG_4627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man vrida på A1 eller A2?
IMG_4629.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma här, ska man vrida på B1 eller B2?
IMG_4628.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A & B är avstängningsventiler, så att man kan byta cirkulationspumpen utan att behöva tömma systemet. X1 är ventilspindeln, den vrider man på för att stänga/öppna ventilen. X2 är till packboxen.

Systemet luftas genom att man luftar alla elementen med cirkulationspumpen avstängd, man kan behöva göra det några gånger innan all luft är borta. Bäst är att fylla på systemet tills säkerhetsventilen nästan öppnar för att sedan lufta tills man kommer ner till det tryck man ska ha i systemet, om det finns mer luft i systemet så fyller man på mer innan man fortsätter lufta.
 
Jag har ingenstans jag kan fylla på vatten. Systemet är kopplat till fjärrvärme, kanske därför det inte går att fylla på?

Jag provade vrida på reglaget under pumpen med fingrarna (det står min/max). Men reglaget verkade slappt. Så jag skruvade isär höljet där den sitter. Ut ramlade tre delar.

Då såg jag att vredet var sönder. Man ser i plasten att någon har vridit med mejsel. Så kanske har de haft sönder den då.

IMG_4634.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska nog se ut så här om man sätter ihop alla delar:

IMG_4635.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter det så provade jag kortsluta polerna manuellt med en bred mejsel vid MAX-markeringen:) Då gick motorn snabbt och sen efter det så tyckte jag att motorn gick lugnare.

Kortslöt vid röd markering:

IMG_4631.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men kanske läge att byta pumpen.
 
Ja, det är dax att byta pumpen, byt även ventilerna på bägge sidorna om pumpen.

Oftast är fjärrvärmen separerad från radiatorkretsen.

Eftersom du har galvrör på bägge sidor om pumpen så lär din radiatorkrets vara separerad från fjärrvärmekretsen.
 
Vad kan jag ersätta den med för pump? Den som sitter där heter SMC Commodore 180-30.

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


180 är väl längden, 30 vet jag inte vad det betyder.

Tror ni det blir billigare att beställa en pump än att köpa den av rörmokaren?

Och är Grundfos ett bra köp? (hållbar och låg ljudnivå)?

Finns en del att välja på som är 180mm. Vad ska man välja. Bor i tvåvåningsvilla så ska man välja 4m eller 6m maxhöjd?

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Mät gängan på någon av pumpens anslutningar. Precis under mässingsmuttern på den övre anslutningen ser det ut att gå att mäta.

Edit:
Yttermåttet på gängan alltså. Antagligen är den ca 48mm. Då passar 5731800 & 5731810.


Självklart (med nästan 100% säkerhet) blir det billigare om du köper en pump själv, kontra av rörkrökaren.

Sen måste jag höja ett varningens finger med att lita blint på att Rinkaby är billigast. För det är dom inte längre. Flera andra internetbutiker är billigare på många saker. Men självklart inte allt. Det jag menar är att man ska vara mera uppmärksam och alltid googla på RSK med svenska resultat för att själv kunna jämföra.

Som tex RSK 5731810 som dom vill ha 3360:- för (Rinkaby 7714)

Snabb googling ger dessa priser:
2499
3278
3535 (Och detta priset kallade just denna butiken för "REA"!)
3672
2895
3200
2695

Så varför inte handla den för 2499:- och spara över 800:- genom att handla den på det billigaste stället för exakt samma produkt kontra Rinkaby?

Kan du vänta lite brukar den finnas billigare på Ebay. Men du får inga svenska garantier då.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för svar. En kollega föreslog att byta hela undercentralen. Den är från 1978. Så kanske man sparar mer för den nya har större verkningsgrad?
 
Krilleman
Nytt är ju alltid nytt. Då får du ju med ny reglering av både VV & VS. En villacentral går loss på ca 20,000:- på valfri internetbutik.

Sen tillkommer ju installation. Kolla med din FJV-leverantör vad dom kräver. Det är olika på olika orter. Vissa tillåter att du gör allt efter ventilerna. Men inte alla. Vissa kräver en viss firma för jobbet.
 
Förutsatt att installationen görs rätt vad avser mätningsutrustningen, och att denna plomberas under överinseende, så har jag svårt att tro att FJV-leverantörerna i övrigt kan kräva en viss leverantör.
Det borde kunna rubriceras som otillbörlig konkurrensfördel i en annars s k avreglerad marknad.
Fast det kräver ju att man orkar driva en sådan diskussion/process.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.