T
Tittade ner i källaren och ser att det läcker vatten från min värmepump.

Har en nibe fighter (bergvärme) som är ca: 5-6år gammal.

Nu till problemet, den fyller hela tiden på mitt expansionskärl tills säkerhetsventilen på denna löser ut och öser då vatten på golvet.

Stänger jag denna kran så får jag inget varmvatten.

Sen märkte jag att när jag sätter pumpen på R så funkar den ej.
Finns ju tre lägen 1, 0 och R. Är ju helt säker på att dispalyen skall lysa även när man slår över den på R.

Ska tilläggas att vi hade strömavbrott igår och det var då problemet började.

Nån som har nån idee?

Bör ju vara nåt som ej stänger i pumpen men vad
 
T
ingen?
kan det gå en säkring i pumpen? de jag såg var automatsäkringar men finns det fler?
 
tjena.. nej när du kör den i reservläget så ska inte diplayen lysa alls.. utan då kopplar den bort all automatik å kör på en reservlägestermostat o elsteget på 6kw (om du har elpatron inkopplad)

Har du kollat så du har luft i blåsan i exp.kärlet? för om du har kallt värmevatten som cirkulerar i värmesystemet så sjunker ju trycket (kallt vatten "tar mindre plats" än varmt.. å när systemet värms upp så expanderar det o trycks ut genom säk. ventilen..
bara en teori men fick ju inte spec, mycke uppgifter av dig..
 
Tyver förstår jag inte beskrivningena v problemet.

den fyller hela tiden på mit expantionskärl ???

pumpen kan inte fylla på dit expantionskärl, det gör du ju manuelt själv. (har du öppet eller slutet expantionskärl)

vilken kran är det du stänger, den man fyller radiatorsystemet med eller nån annan?


kan du höra/känna om cirkulationspumpen går? (den kan behöva lite hjälp att komma igång)
 
Kan det vara så att radiatorpåfyllningen av någon anledning står öppen, och ts stänger av fel kran ?
'Kommer inte ihåg den rätta benämningen för denna kran, men stänger man den så stryps vattentillförseln till pannan, och även radiatorpåfyllningen, då dess kran sitter efter,
 
T
Hej, gick väl lite väl fort innan...

Kranen som jag stänger är "vatten in" till varnvatten tanken. Ej till radiatorsystemet.
Dvs, nu när jag har den kranen stängd så får jag inget tryck till varmvattnet.
Så fort jag öppnar denna kran/ventil så fyller den sakta men säkert upp expansionskärlet så att det löser ut säkerhetsventilen.

Har bytt diverse element och lagt in golvvärme så jag vet vilken kran jag fyller på radiatorsystemet med.

Några mer tips???
 
Det är alltså inte ventilen till radiatorsystemet som löser, utan ventilen till armaturerna ?
Det är väl den som är kass då ? eller så får du plötsligt för högt tryck på inkommande vatten ?
Jag vet inte om det går att ta isär dem och göra ren dem eller nåt,
Är du det minsta förvånad att det pajar på en helg förresten ? ;)
 
Som mäster skriver, men förtydligar lite:
Din kran/ventil för att fylla värme/elementsystemet sitter som jag tolkar det efter kran/ventil för inkommande kallvatten till värmepumpen.
Om kran/ventil till att fylla värme/elementsystem inte stänger riktigt så fyller det på hela tiden.
När du nu stänger av inkommande kallvatten så stänger du även av påfyllningen.
Så utifrån vad du skriver så gissar jag på att kran/ventil till påfyllning av värmesystem inte är stängd eller inte stänger även om du skruvat till den. Om du har slutet värmesystem ska du kunna se det på tryckmätaren hur trycket förändras när du öppnar/stänger inkommande kallvatten.
 
D
Kan ju också vara en läcka i VPn mellan beredaren och manteln. Då får man denna effekt att radiatorsystemet fylls på hela tiden och går ut via säkerhetsventilen vid expansionskärlet.
 
T
Nu är vi nära snart nära problemet... ;)
Efter min kran till att fylla på element så går röret vidare in till ack.tanken. och här sitter en kran. Det är när jag öppnar denna kran som det fyller mitt expansionskärl.
Det är detta jag ej får ihop!

När jag öppnar kranen till att fylla expansions/elementen så hör och ser man hur det fylls på (trycket går upp). sen när jag stänger kranen så tystnar det och trycket blir konstant. Men när jag ska vrida på vattnet in till ack.tanken då höjer den trycket samt fyller på expansionskärlet.

Ledningen går enligt följande... kallvatten från brunnen - avstickare med ventil till returröret som går in i varmepumpen - vidare in i acktanken, och här sitter en kran innan det går in i ack.tanken. om denna ej är stängd så fyller den istället på expansionskärlet(radiatorsystemet). Så om kranen till att fylla radiatorsystemet hade varit kass så borde ju den även läcka när jag stänger av kranen till ack.tanken.
 
T
Hur, var hittar man denna läcka
 
det är ju samma vatten system!

samma vatten är ju i radiatorerna & i acktanken !!! (fu du har väll inte värmeväxlare där imellan?)

du har en kran i onödan, dom gör ju samma jobb
 
Vilken Nibe har du förresten ? Sitter alla kranarna under, eller sitter någon upptill ,640 t.ex
 
D
Om du har avstängningsventiler till radiatorvatten in/ut på ack-tanken så kan du stänga dem och öppna avluftningen till manteln i acktanken. Kommer det kontinuerligt vatten ur avluftningen då så bordet det vara klarlagt (ta hänsyns till ev. vatten som finns kvar i rör efter avstängningen).

Men det finns egentligen inte så många orsaker till att radiatorkretsen fylls på med vatten hela tiden.

1. Kranen för påfyllning till radiatorsystemet läcker.
2. Läcka i VV-beredaren mellan beredaren och mantel/slinga.
3. Läcka i värmeväxlaren i VPn så att det läcker in köldmedia in i radiatorkretsen.

Men eftersom "påfyllningen" slutar när du stänger inkommande VV-påfyllning så är 3 uteslutet och det pekar på 2.

Förstår dock inte sambandet med ditt strömavbrott. En ren slump? Eller blev temperaturerna i ack-tanken sådan vid t.ex. uppvärmningen efter strömavbrottet att värmeskillnader mellan mantel och beredare utlöste läckage?
 
Redigerat av moderator:
T
kanske ett foto är på sin plats... jag är ju ej hundra på hur allt fungerar. köpte huset med pumpen färdiginstallerad. ett riktigt renoveringsobjekt som de satt in bergvärme i... de borde nog egentligen kastat pengarna på annat.

Ska ordna ett foto, skall bara iväg och handla lite brädor och annat.
Tackar så hemskt för all hjälp hittills, skönt att det finns folk som vill hjälpa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.