Öppnade pannfronten idag för att se om det fanns något ledigt dykrör. Då fick jag se att ett av rören som matar plattvärmeväxlaren med pannvatten ser ganska angripet ut. Vad beror detta på?
Det ser enkelt ut att byta den skadade rörstumpen, men varför har det blivit så? Pannan är från 1998.

ror.jpg
 
Det behöver inte vara någon fara. För mig ser det ut som om kopplingen för det klenare kopperröret inte är riktigt tät. Det läcker bara ut lite vatten och jag gissar att det går varmvatten i detta rör, då dunstar vattnet fort bort och kvar på röret blir det lite salter och annat som finns i vattnet.

Om du rengör och tätar kopplingen så tror jag att du kan behålla allt.
 
Jag är nog inne på rolis linje. Fast det är inte säkert att det läcker fortfarande. Gör rent där det har läckt och håll koll på hur det ser ut. Om det fortfarande läcker så är det nog bara att dra åt kopplingarna lite till. Eventuellt får du ta loss, göra rent och dra fast igen.

Som det ser ut på bilden så är det den gängade anslutningen i det som ser ut som en klämringsövergång som har läckt. Slarvigt utförd lintätning, helt enkelt. Obs att det är lite svårt att se på en bild (även om den är bra) och att jag kan ha fel.
 
håller med föreg talare - simma lungt, men
kopplingen verkar ej vara dragen och röret sitter lite snett?
en böj nära koppling kräver ofta lite extra, ser ut som om rörelsen från värmeexp bryter hårt just i kopplingen, kan det vara för stumt runt röret efter böjen? kolla att allt kan röra sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.