Har en ny toalett som krånglar, det kommer upp avloppslukt ur själva stolen - trots att vattenlåset funkar som det ska och det inte kommer några bubblor upp ur vattnet. Hade rörmokaren här för 3:e gången, men lyckas inte hitta felet. Jag misstänkte att det inte var tätt i anslutningen toalett-vägg men bakom luktar det absolut ingenting där och enligt röris har det varit tätt alla 3 gångerna. Provade nu att tejpa plastfolie över hela sitsen, då kom lukt ifrån cisternen - öppnade locket och kände att det kom ifrån breddavloppsröret (som har förbindelse med stolen), tejpade igen det och då försvann lukten helt och hållet. Grymt skumt. Kollade lite o märkte att folien över sitsen buktar upp av övertryck, dessutom rör sig folien upp o ner då grannarna spolar i avloppsstammen. Däremot har jag aldrig sett att vattenyta rört sig, lukten verkar pysa ut ur där vattnet spolar ner under ringen. Har även ett handfat på den lilla gästtoalett, men det funkar som det ska.

Någon som kan lista ut vad problemet kan vara?
 
Problem med luftningen, underdimensionerad luftstam?
 
Kanske kan vara det, men jag kan inte förstå hur avloppsluften tar sig dit vattnet spolar ner under ringen utan att det sipprar ut någon annanstans.. Dessutom uppkom problemet när vi bytte till den nya toaletten, så det känns som att det borde hänga ihop med toaletten på något sätt, har inte hört att någon annan granne haft problem med detta.
 
Är den flång ny gissar jag på spricka eller gjutfel i porslinet.
 
Det är vad jag misstänkt också, har läst en tråd om detta på forumet. Problemet är att återförsäljaren inte går med på att det skulle vara något fel, han hävdar att det måste vara anslutningen. Jag vet inte hur det ser ut där bak (dolt vattenlås) så jag har svårt att argumentera för hur ett gjutfel skulle göra att luften släpps vidare på det sätt det gör. Har du koll på hur det skulle kunna hänga ihop Fotografen?
 
Och nu kommer knäckfrågan: Vad är det för märke på stolen? Ifö?
 
Nej, inte Ifö. Såg att det var en Ifö som hade gjutfel i tråden i forumet så jag var faktiskt i kontakt med dem för att höra hur man upptäcker ett gjutfel, men fick inte ut mycket vettigt av den konversationen. Stolen är en Royal King (import ifrån Kina) så nu är man väl utdömd här på forumet :-I Dock måste jag säga att jag är grymt nöjd med den i övrigt - förutom att den luktar #%?! alltså..
 
Kan inte vara så mycket annat än ett gjutfel. Försök att få kontakt med GBG, IDO el ifö för att få det förklarat, någon måste kunna hjälpa dej.
 
Tel 0456-480 00, sen frågar du om du kan få prata med någon som kan något om gjutning eller glasering. Var helt ärlig med varför du ringer. Lycka till!
 
Jag tror att det finns en metod för "provtryckning" av avlopp. Man slänger in en rökbomb liknande de som sotare använder för att provtrycka skorstenar. Då borde rök tränga ut i stolen om det är fel på gjutningen.

Har hört att kommunen användersamma metod för att avslöja folk som kopplat dagvatten till avloppet. De slänger i en rökbomb i avloppsystemet och sedan bolmar det friskt från diverse stuprör på husen.

Din rörmockare borde kunna göra detta (antar att inte vem som helst får handla rökbomberna).

Å andra sidan så borde din återförsäljare godta det prov du gjort med inplastning.
 
Mekar-kenneth skrev:
Problemet är att återförsäljaren inte går med på att det skulle vara något fel, han hävdar att det måste vara anslutningen.
Det vet inte återförsäljaren. Kan slå vad om att det är fel på stolen. Har själv råkat ut för det.

Stupsäker test är att ta bort stolen och proppa igen avloppet. Ingen lukt då betyder att det är en "skitstol".
 
Hej,

Jag hade ett liknande problem. Jag kunde inte fatta varifrån lukten kom och misstänkte ett tag stolen. Men det visade sig vara ansluntningen mot avloppsröret som inte var helt tät. Trots att jag som test tejpat plast för hela baksidan och runt det röret så lyckades lukten ta sig upp. Kan vara värt att dubbelkolla den packningen.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
  • Gilla
Oscar Johansson1
  • Laddar…
En liknande sak hände mig. Jag hade en muff i gummi mellan stol och rör som läckte lukt. Jag tog ordentligt med fett och kletade på muffen och satte därefter dit stolen. Sedan dess luktfritt. Tilläggas ska att jag hade en rörmokare här som inte kunde hitta "felet". :surprised:
 
Rökbomb låter häftigt men jag tror jag får avstå med hänsyn till grannarna. håkan och david: i och med att lukten upphörde när jag fick inplastat själva skålen så anser jag det uteslutet att det skulle vara anslutningen. Laddar för att återigen ta diskussionen med återförsäljaren. Har verkligen ingen lust men sista utvägen blir väl att plocka isär och gå igenom stolen för att se om sprickan är synlig och på så vis inte går att bortförklara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.