Hejsan.

Tänkte kolla ifall kunskapen på detta eminenta forum kanske kan hjälpa mig med mitt lilla problem :)

har köpt hus i våras. Uppvärmingen består av direktverkande el via radiatorer samt en CTC eco Vent (som är någon form av värmeåtervinnings aggregat).

http://www.vvs-klimat.se/product.html/ctc-ecovent-varmeatervinningsaggregat (dock årsmodell 2006, dvs modellen innan denna)

Detta styrs med 2 st (1 på varje våning) reglage där man ställer in vilken värmegrad man vill ha.

Då vi köpte huset fick jag en snabb genomgång av värmesystemet från frun i huset(gubben låg på sjukhus) som bestod av "här är aggregatet, här kan man reglera vämen" osv.
Som ni förstår så var det inte så väldigt givande info.


Som nybliven husägare har jag tummen mitt i hand och har inte en aning om hur systemet fungerar. Jag har försökt läsa mig till via instruktionsböcker, dock borde CTC får pris för världens sämsta instruktionsbok genom alla tider (alt så är jag lite korkad). Den fungerar säkert klockrent för en person med erfarenhet från olika system och så vidare, men den är ej skapad för en lekman som mig.

Nu till mitt problem:

Dels så blinkar det en temperatur på frånluftsaggregatet, denna kan man höja och sänka med pil tng. dock hoppar temperaturen tillbaks till tidigare blinkande temp. Vad jag förstår det som så är den ursprungliga blinkande temp den temp som går genom aggregatet för tillfället.
Gör det någon skillnad om jag klickar upp och ner på pilarna för värmen?
Eftersom jag har reglage på varje våning(analoga sådana) som jag ställer in värmen på så misstänker jag att de är dessa som reglerar värmen helt och hållet, oavsett vad aggregatet är inställt på ?

problem nr två, i morse när jag kom in i tvättstugan så såg jag att den stod och blinkade. Det var väldigt kallt då jag lyckats ställa ner aggregatet till någon form av semester mode (dock inte lyckats sätta på normal mode igen). Tänkte att jag skulle försöka fixa detta och springer efter instruktionsboken. När jag kommer tillbaks till aggregatet så är det helt dött....Utan att jag pillat på det överhuvudtaget.
det består av en 3 knappar samt en på och av knapp. Trycker lite sporadiskt på dessa knappar för att försöka få igång den igen, dock utan att lyckas.
har svårt att tänka mig att det gått sönder sådär bara.

Några ideer på vad det kan vara? hur startar jag upp den igen ?

kan man byta ut reglagen som sitter på varje våning till något modernare, skulle man vinna något i funktion på det, eller skulle det enbart vara kosmetiskt?


jag hoppas ni förstår ovan text, inte lätt att skriva ner det på ett logiskt sätt, när man själv inte förstår det :)

tips och tankar mottages tacksamt.

undrar ni nått så fråga bara så skall jag försöka ta reda på det så gott jag kan.

tack på förhand!
 
Kan tillägga att frånlufts aggregatet har hoppat igång igen samt stängt ner sig ytterligare en gång när tjejen stod och tittade på den tidigare idag.

Någon som har nån ide?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.