Hej,

Bor i ett hus från 60-talet med gamla dörrar. Beställde dörrar i gammal standard tillsammans med mellangångjärn. Bytet gick inte som tänkt. Avståndet på gångjärnen matchar inte dörren, varför är det så? Vad ska jag göra?
 
Stämmer alla andra mått så flytta gångjärnet i karmen eller så får du specialbeställa efter exakt mått men den prisskillnaden för att specialbeställa brukar inte vara värt.
Jag hade flyttat gångjärnen i karmen så det stämmer enligt standard.
Före 1962 så fanns ingen standard och det användes dörrar som inte följde standard även efter 1962.
Kontrollmät även dina dörrar och kontrollera att det stämmer med gammal standard så det inte blivit fel från fabrik.
https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf
 
Finns det något smart sätt att göra hål i karmen för själva låshaspen eftersom den också måste flyttas?
 
Danii KD skrev:
Finns det något smart sätt att göra hål i karmen för själva låshaspen eftersom den också måste flyttas?
Om det är lite som skiljer så kan det räcka med att byta slutblecket då de äldre ofta var lite lägre än de nya.
Hur mycket är det som skiljer?
 
Fungerade inte över huvud taget utan kommer bli tvungen att byta hela karmen. Ska returnera dörrarna och köpa dörrar av ny standard. Har monterat ned den gamla karmen och mäter 700 mm x 2085 mm. Kommer en karm med modulmått 7x21 att fungera?
 
Höjden på en ny karm är 2085-2090 så antingen passa det stumt eller så behövs det en liten anpassning men inget omfattande.
Modul 7x21 borde du kunna få dit men mät väggöppningen istället för karmen.
 
Jo det var väggöppningen jag mätte, tror du fortfarande det funkar?.

Läste en instruktion om att byta karm och då stod det följande "Fäst DPC remsor vid golvet på dörröppningen (håller fukt borta)". Vad är detta, lyckades inte hitta det genom att söka DPC på Bauhaus. Och ska det alltså fästat under golvdelen av karmen?

Sist undrar jag hur många karmskruvar man ska sätta på karmen, räcker det med en nära varje hörn alltså 8 totalt?
 
Hej Danii
Du har ingen karmskruv i karmöverstycke eller tröskel bara i de stående karmarna.

En innerdörrskarm bör fästas med tre karmskruv på var sida. Först fäster du gångjärnssidan. Helst vill man sätta den i lod. Men om väggen lutar så kan det under vissa omständigheter vara bättre om den följer väggen.
Sedan hänger man dörren. Kolla springan och justera vid behov. Karmar är sällan helt raka. Tre karmskruv gör det enkelt att justera bort det.
Sedan drar du i karmskruven på låssidan. Kontrollera med dörren att det ser bra ut. Skit i lodet. Dörrar kan vara lite skeva. Bättre att låta karmen följa dörren. Justera luften så att det ser jämnt och bra ut runt hela dörren.
Dreva om du vill och spika på foder sedan är det klart.

Btw... Om det är trångt på höjden så är det inget som hindrar dig från att hyvla ner karmöverstycket och kapa karmarna en halvcentimeter så att den går in.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Jag tror de menar syllpapp eller motsvarande och det gäller oftast ytterdörrar där man vill förhindra kapillarisk vattenstigning till konstruktionen t.ex mellan betongplatta och trä.
6-8 fästpunkter är normalt att fästa karmen med men tror att du ändå tänkt fel då du vill fästa i 8st hörn, titta på klippen jag postade så ser du ungefär var fästhålen ska sitta om de inte är förborrade.
Om du fortfarande är osäker på var karmen bör fästas så fråga din leverantör så får du sannolikt ett svar med rekommenderade mått.
https://www.youtube.com/watch?v=ynJores5O4M
https://www.youtube.com/watch?v=7_ASUOBZ-JA
Angående att dreva innerdörren beror på hur husen är byggt (är innerväggarna isolerade annars känns det onödigt att dreva) och om det finns ljud eller brandkrav.
 
Tack för riktigt hjälpsamma svar! Nu ska det lösa sig :)
 
Nu har jag köpt karm och visst jag kommer behöva korta ner den. Nu undrar jag hur jag gör det smidigast, alltså vilken typ av såg är bäst. Är det en japansåg?
 
Hur mycket behöver du ta bort?
Du tar bort lite från karmöverstycket och då du har foder utanpå så syns det inte om du inte får det helt jämnt.
Det går att ta ner på många olika sätt t.ex cirkelsåg eller sänksåg, en del hyvlar men det går även med en fogsvans eller japansåg.
Det är inte så jättenoga utan anpassa karmöverstycket med hjälp av de verktyg du redan har, det enda du inte vill är att det flisar sig där fodret inte täcker.
 
Redigerat:
Jag blir helt galen på det här dörrbytet. En dörr för modulmått 7x21 går precis in i hålet utan karmar. Det finns inget utrymme att göra överstycket så tunnt. Vad är det för konstig dörröppning? 7x20 är 10 cm mindre. Det är väl för litet?
 
Det är alltså 205 cm från golv till toppen av öppningen (sen går det ju ner en bit i golvet där tröskeln satt)
 
Om öppningen är 205cm stumt så hade jag valt M7*20 istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.