Vi har ett gammalt hus med plåttak från 50-talet som börjar bli slitet. Vi har kallvindar och märker egentligen inte av att taket är slitet förutom att det är rostigt. Jag hade tänkt byta allt utom takstolar, förstärka takstolarna och lägga betongpannor men nu kan troligtvis inte snickaren som skulle hjälpa till.

Kan jag låta det vara som det är och lägga nytt plåttak ovanpå? Jag tänkte mig Plannja trend (ser ut som falsad plåt) på distanser.



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eller ska jag riva bort plåten, spika upp strö och bärläkt sen lägga oljemasonit?
 
Vårat tak var precis lika uppbyggt som ditt. Huset är sen slutet på 1800-talet. Det höll hyfsat tätt och så men rent estetiskt så var det en katastrof. Och vilka värmeförluster det blir. Plus att minsta lilla ljud letar sig in i huset.
Vi rev bort plåten, tilläggsisolerade, la ett riktigt undertak med råspont och papp. Sen läkt och plåttak (Armat original).

Ser nu att du verkar ha någon sorts undertak? Sån lyx hade inte vi :p
 
Redigerat:
Hur/vart tilläggsisolerade ni?
 
Plannja trend eller någon typ av klicktak är inte att rekommendera det radialtätningen runt genomföringar/hinder aldrig blir bra. Ska man överhuvudtaget lägga klicktak tycker jag att det ska luta minst 18 grader och inte vara ett ända genomföringar/hinder på taket.
 
Vi byggde nya innertak på 2 ställen och öppnade upp mot nock och tog fram underramarna.
Där så tilläggsisolerade vi i samband med takbytet, hade inte kommit åt i efterhand på ett bra sätt. Kattvindarna lät vi vara som dom var.
 
Hagv: vad är underramar? Jag skulle gärna öppna upp innertaket på övervåningen men vet inte hur man löser det med isolering. Idag har vi vanlig glasfiberisolering lagt ovanpå ett plant innertak och kallvind ovanför
 
Vi valde att höja innertaken p.g.a att takhöjden bara var 200 cm, och att det blir mycket snyggare förstås :) men har du bara en lucka upp till vinden så går det ju att göra i efterhand. Vi hade bara sågspån på våran vind. Ett tecken på att taket är dåligt isolerat är att all snö är smält (y)
 
Tackar, den bilden fixade många begrepp och är precis så vårt hus är byggt.

Jag öppnar gärna upp mot nock men vart Isolerat man? Vi har också 200cm nu
Om vi höjer innertaket utan att höja innerramarna, hur isolerar vi då den "nya" sneda ytan
 
Det går att göra på flera sätt. Vi valde att isolera med lösull. Först bygger man klart innertaket med ång-broms eller -spärr, beroende på vilken typ av isolering man väljer. På ena delen hade vi ingen lucka så där blåste vi in ovanifrån innan vi la på råspont och papp (och sen taket såklart). Då använde vi stenull för det kan man blåsa själv. På andra delen byggde vi en lucka så där anlitade vi firma som blåste cellulosaisolering.
 
Ok, jag ska leta reda på en snickare för att se vad som passar bäst. Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.