Hej.

Med risk att låta helt blåst, så måste jag nu fråga.... Ena lysröret i min köksfläkt har slocknat, och nu har jag ingen aning om hur jag ska få loss det. Jag har försökt att dra i det lite försiktigt men jag vågar inte dra för hårt ifall att det går sönder. Hur gör man?? (se bifogade bilden hur lysröret ser ut)

Jättetacksam för hjälp!!!!
Mvh Jossan
DSC_0013 (800x536).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Möjligt att dom där vita nabbarna som sticker ut från sockeln ska tryckas in samtidigt som du drar ut röret.
 
OK men ska allting följa med när man lossar lampan, dvs även det vita som syns på andra sidan av plåtväggen? Sitter det vita ihop med lampan eller är det själva armaturen som lampan sitter i?
 
Det "vita" till vänster som är i kontakt med glasröret är en del av ljuskällan och ska följa med. Det "större vita" som är i kontakt med plåten hör till armaturen och ska sitta kvar.

Jag gissar också på att "knappen" är någon form av låsknapp. Kolla på din nya ljuskälla så kanske det blir lättar att förstå eventuell låsmekanism.
 
Jag gissar vidare. Prova att lite lätt trycka "den vita flärpen" neråt eller mot höger enligt bilden samtidigt som du lagom lätt försöker lirka ut ljuskällan.
 
Tack för tipsen. När jag trycker på knapparna (finns på varje sida) så lossar hela den vita armaturen, så det verkar vara någon form av låsknapp för själva armaturen. Tror ni att jag kan testa att bara dra ut glasröret eller kan allting gå sönder då? Heter det lysrör eller heter detta något annat när det är två glasrör? Jag hade tänkt att försöka lossna lampan först och ta med den till affären för att se vad det är jag ska köpa. På internet står det att man ska vrida lysrör och sedan dra ut dem men detta lysrör kanske inte är ett sånt som man ska vrida?
 
Det där röret ska inte vridas. Prova att dra rätt ut och försök att dra i "det vita" och inte själva glasröret om möjligt. Det borde gå att dra i röret men med alltför mycket våld går det naturligtvis sönder till slut. Det håller nog för en hel del men det är lite svårt att beskriva/gissa över nätet.

Det skadar aldrig med handskar om du nu skulle lyckas ha sönder glasröret.
 
Det kan nog hjälpa om du vickar röret lite fram och tillbaka, väldigt försiktigt, i sidled samtidigt som du drar utåt.
 
Nu lyckades jag dra i det vita så att lysröret lossnade. Tack snälla för alla tips :D
 
  • Gilla
Himmapularen och 1 till
  • Laddar…
Ja, som sagt, det är bara att rycka ur det (och man håller förslagsvis i plasten och inte i glasröret). Kompaktlysrör heter det. :)

//Patrik
 
Till nästa gång om det sitter kan du spreja på en sprej som heter kvick loss .
Är till lysrör och lampor fungerar jätte bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.