Hej!

Behöver Er hjälp som har kompetens om plåttak. Jag har en nybyggd villa (1 år) med bandtäckt plåttak i aluzink. Huset har en ventilerad nock. Den delen av påttäckningen som sticker upp i nocken har blivit extremt bucklig vet någon varför det blir så? Det ser rent ut sagt fördjävligt ut! Vad skall jag göra?
 
mussepigg skrev:
Vad skall jag göra?
Bifoga lite bilder så har du nog större chans att få hjälpsamma svar. ;)
 
Bilder kommer snarast.
 
Här kommer bild!:(
 
  • 2011 09 08_1459.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tyvärr inget om detta men håller med om att det ser riktigt illa ut. Hoppas någon annan kan hjälpa dig!
 
Det är iaf pga temperaturväxlingar det blivit sådär. Lite svårt att säga varför bara såhär. Men det skulle kunna vara för att man istället för att klamra fast plåten högst upp under nockplåten har skruvat den med montageskruv el liknande. Det gör att plåten inte kan röra sig.

Men varför ringer du inte plåtslagaren? Enligt lag har man väl 2års garanti, seriösa firmor lämnar dock 10 år på utfört arbete. Material, plåt i detta fall har idag ofta 15år.
 
Har försökt att få hit plåtslagaren men han hänvisar till att totalentreprenören skall reklamera inte vi och entreprenören håller sig undan men jag få jaga vidare, tack!
 
Ser hemskt ut,hade dom gjort "paraplyer" eller ståndfalsveck som jag antar det heter på riktigt så hade plåten garanterat kunnat röra sig mycket bättre.Anlitat en plåtkonsult? Annars kan det vara en god idé.
 
Antar att du menar pressveck? De får ej användas på annat än skärmtak.
 
om vi menar samma sak så har jag täckt x antal 1000m2 där jag har gjort såna emot luftningar och ventilationsuppbyggnader och fått det godkänt. Dom kallas väl även fjärilsveck
 
Redigerat:
Svårt att hitta bra bilder, och ama har man ju inte hemma... Men det jag kallar pressveck ser ut ungefär såhär plfack12.gif

Och, om inte mitt minne sviker mig brutalt, så är det enligt ama bara godkänt på skärmtak, ej på inbyggda konstruktioner. Detta eftersom att det iom förfarandet blir ett "hål" i vecket.
Enda godkända sättet är kompl. fals vid vägg, eller att man som på balkongtäckningar slår ihop alla skivor översta metern, bryter upp vägpartiet och skjuter upp allt.
Det sättet går ju dock inte på större ytor :) Största partiet jag gjort så var ca 8x8m, och då fick vi putta på med lastbilen :)


Edit: De flesta besiktningsmän kan tyvärr inte ett skit om plåt, det mesta går igenom. Ibland har man undrat om besiktningsmannen varit "betald"...
 
precis såna jag menar,jo dom är godkända enligt ama,men det gäller att man är noga så den övre ligger emot ståndfalsen riktigt,plåtkonsulterna vi brukar ha är bara inriktade på tak mestadels plåt så dom har lite koll. Håller med om att byggkonsulterna är odugliga.
http://www.teokonsult.se/plat/plfackor.htm
Kolla länken där står det om ståndfalsveck.
 
Problemet är ju att den inte är tät. så om det är låglutande och man får isbildning så läcker det som ett såll. Vi gör iaf bara så på skärmtak. Ska ta å titta i ama nästa gång jag har den nära.
 
storstark skrev:
Problemet är ju att den inte är tät. så om det är låglutande och man får isbildning så läcker det som ett såll. Vi gör iaf bara så på skärmtak. Ska ta å titta i ama nästa gång jag har den nära.
Usch då, i så fall har jag orsakat läckage på tusentals kvm tak. Ama är en rekomendation. Jag följer takplåtskonsulternas beskrivningar hur arbetet skall utföras. Ofta hänvisar de utförandet till ama. Trådskaparens tak skulle inte läcka med paraplyveck. Om man inte sjösätter kåken upponer då. Däremot har jag sett många misslyckade utföranden av paraplyveck ( och säkert misslyckats själv i början)

Sorry för halvt offtopic
 
Tack för era svar men finns det då något att göra åt eller måste jag byta hela taket som är på ca 300 kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.